Hej, funderar på att köpa en begagnad lösvirkesbyggd gäststuga på ca 20kvm som uppfyller reglerna för attefallshus vad det gäller dimensioner. Allt vad jag läser gäller bygganmälan men jag skall ju inte bygga något, bara lyfta ett färdigt hus på plats på några plintar.

Hur anmäler man detta och vad gäller? Vill gärna ha lite kött på benen innan jag pratar med kommunen. Behöver även veta om det går att göra så här snabbare än kommunen kan svara då huset jag ska köpa måste bort ganska fort.

Hoppas någon varit i samma sits och har nyttig info.
 
Om du tänker efter lite så kommer du nog också på att kommunen bryr sig ju inte om du bygger huset på plats eller lyfter dit en färdigbyggd modul. De vill ju ha in en bygganmälan vilket som, för du uppför ju en ny byggnad oavsett hur den kommer till.
Med ditt resonemang skulle man inte behöva söka bygglov så länge man monterar huset på annan plats och lyfter dit det färdigmonterat.
 
Redigerat:
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Nu har jag frågat vad som gäller och inte fört något resonemang. Jag skall som jag skriver inte bygga något, över huvud taget.
Kontrollplan, startbesked, eventuellt arbetsplatsbesök, slutbesked blir filosofiska frågor då huset är byggt för ett antal år sedan och ej av de som idag vill sälja det till mig. Ber återigen någon som har lyft ett begagnat hus på plats om råd.
 
En bygganmälan, planritning, fasadritning, sektionsritning och ritning på en förenklad nybyggnadskarta måste du nog komma in med under alla förhållanden. Dessutom en kontrollplan.
 
Bygganmälan (utan att bygga) och ritningar skall väl inte vara ett problem, men att göra en kontrollplan utan att bygga något? Eller funkar det med följande:

Kontrollera att huset har fyra väggar och ett tak och att de har tillfredställande funktion. Kontrolerat och underskrivet.
Egenkontroll av mig själv som är byggherre för huset som jag inte bygger.
 
Ja, tyvärr är reglerna ungefär så fyrkantiga. Det räcker förmodligen med en mycket enkel kontrollplan. Men kolla med byggnadsnämnden så vet du vad de kräver. Min erfarenhet är att det kan vara olika krav i olika kommuner.
 
beroende på hur det ska användas kan du behöva avloppsritning och ev ventilationsritning också.
 
Det gav iaf en del matnyttigt iomed att inget tekniskt råd eller kontrollansvarig behövs för flytt av enkla byggnader vanligtsvis. Men inget står nämnt om speciallfallet med bygglovsbefriade men bygganmälanspliktiga (enkla)byggnader.

Så, om någon har gått hela vägen igenom med flytt av attefallshus eller motsvarande så vore det väldigt intresant att veta hur det gick.
 
Redigerat:
De kunde skrivit det tydligare, flytt av byggnad räknas formellt som rivning av byggnad och uppförande av ny byggnad oavsett om det kräver lov eller anmälan.

Dvs. du behöver göra anmälan som vanligt etc. däremot bör det finns möjligheter att slippa tekniskt samråd och kontrollansvarig om det inte är några komplicerade installationer/brandskydd att ta hänsyn till. :)
 
johan_paz skrev:
Det gav iaf en del matnyttigt iomed att inget tekniskt råd eller kontrollansvarig behövs för flytt av enkla byggnader vanligtsvis. Men inget står nämnt om speciallfallet med bygglovsbefriade men bygganmälanspliktiga (enkla)byggnader.

Så, om någon har gått hela vägen igenom med flytt av attefallshus eller motsvarande så vore det väldigt intresant att veta hur det gick.
Även om du lyfter dit själva byggnaden så ska den placeras någonstans och då krävs en grund den ska stå på, samt placering på fastigheten, dvs avstånd till grannar, etc. Den här informationen ingår i en bygganmälan.
Det är lite lurigt att skriva att man flyttar ett attefallshus, det du flyttar är en byggnad eller delar av en byggnad troligtvis utan grund. Om det sedan blir en byggnad som enbart kräver bygganmälan är beroende av förutsättningarna på din egen fastighet. Det kan tyckas vara lite ordvrängeri men viktigt att hålla isär, sedan att man kallar ev. byggsatser för "attefallshus" är mera av marknadsföring vad de kan användas till.

Det du ska utgå från är hur byggnaden blir placerat på din tomt och dess utförande. Anser du att kraven för enbart bygganmälan uppfylls då lämnar du in en bygganmälan precis på samma sätt som om du uppfört byggnaden på plats.
 
Redigerat:
O
Precis, bygganmälan måste lämnas in oavsett. Troligtvis så kommer du tvingas lämna in ritningsunderlag och liknande trots att det är en befintlig byggnad.
Se det som t.ex Smålandsvillan, de bygger hela huset i fabriken och lyfter det sedan på plats. Ändå behövs bygglov, precis som vanligt. Med alla de blanketter och papper som ska in.

Betänk att en bygganmälan är som ett förenklat bygglov, man kan mycket väl få avslag om något inte stämmer med DP eller PBL
 
Du behöver redogöra plan- och fasadritningar i skala 1:100 med en tillhörande situationsplan som visar var på fastigheten du avser att placera denna. Vidare behövs en kontrollplan. Alla åtgärder som kräver bygglov eller innebär en anmälningspliktig åtgärd kräver också att en kontrollplan tas fram. Finns tyvärr inga undantag för det kravet annat än vissa specialfall av rivningsärenden. I det allra enklaste fallet kan kontrollpunkten vara att åtgärden är utförd. Placeras komplementbyggnaden nära övriga byggnader kan det också resultera i brand

Kontrollpunkter skulle kunna vara att placering av komplementbyggnaden har gjorts i enlighet med beviljat startbesked. Detta kontrolleras av byggherren och mot den situationsplan som finns med hjälp av laser etc. Vidare är det kanske lämpligt att byggnaden placeras i våg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.