E
Skrivet av: överkänslige kurt

Visssa känner efter lite för mycket. När du gått genom sveriges bergsmassiv i en vecka utan mat med ständiga eldöverfall=ingen sömn så är lukten från en paxgarderob ingenting
Men det är klart att det finns gifter i miljön, har man barn så rekommenderar jag beggat i så stor utsträckning som möjligt. Nya produkter utsöndrar mer än gamla
 
E
Skrivet av: Gäst

Antar att du varken har astma eller allergier. Astma gör så att du inte kan andas. Astma är den sjukdom som allra flest personer faktiskt dör av i västvärlden i dag. Min son är 12 år och har legat i respirator 7(!) gånger pga allergier mot bland annat IKEAs möbler (de kemiska ämnen som de och mycket annat impregneras med, parfymer och kemikalier i rengöringsmedel osv osv), som ju finns överallt, även på skolan osv. Ditt inlägg tyder på en total okunskap om vad det innebär att vara överkänslig eller allergisk mot något, och jag skulle uppskatta om du inte uttalade dig om och dömer andra i sådant som du inte begriper dig på.
 
E
Skrivet av: Klassson

Tvålfager och Anders har en poäng.
Har dock aldrig sett fysiska "bevis" på allergi men det ligger högt på agendan "over there"
Googla/Wiki på CARB (California Air Resources Board) och VOC (Volatile Organic Compound)
Mycket energi läggs på detta och vi (Europa?) är långt efter på detta område ännu. (men det jobbas på det)
Tror att Ikea har stenkoll på varenda gram och ju lägra du vill ligga desto dyrare blir det!
 
G
Jag får ofta andningssvårigheter när jag sover över hos tjejen. Hon har både soffa. Sängar och byråer i sin lilla etta. Vi hade en etta tillsammans en gång r tiden med hennes möbler och hade även då hade jag problem men det avtog när hon flyttade.
 
gäst skrev:
Jag får ofta andningssvårigheter när jag sover över hos tjejen. Hon har både soffa. Sängar och byråer i sin lilla etta. Vi hade en etta tillsammans en gång r tiden med hennes möbler och hade även då hade jag problem men det avtog när hon flyttade.
Låter mer som det är tjejen du är allergisk mot eftersom problemen avtog när hon flyttade.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
G
Jag har också upplevt andningssvårigheter/klåda i samband med nyinköpta soffa och garderob ikea
 
Trodde man mest fick psykiska problem när de skall skruvas ihop.
 
  • Gilla
Martin E och 3 till
  • Laddar…
Frågan är om Ikea produkter är allmänfarliga eller finns det en liten grupp som inte tål kemikalierna.
Om det senare är fallet då ska de som känsliga för en viss kemikalie börja leta efter skåp och soffor som passar deras hälsa. På samma sätt som folk med laktos intolerans går och köper laktosfria produkter.
Självfallet varken Ikea eller annat företag inte kan anpassa produkterna så att de passar hela befolkningen.
 
  • Gilla
OXYD och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Gäst

Antar att du varken har astma eller allergier. Astma gör så att du inte kan andas. Astma är den sjukdom som allra flest personer faktiskt dör av i västvärlden i dag.på.
Det är kvalificerat skitsnack!!! Astma är verkligen inte den sjukdom som alldra flest personer dör av, tvärt om är det mycket, mycket långt ner på listan, efter infektionssjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar osv. Avsevärt fler personer dör av KOL än av astma, så uttala dig inte om sådant du inte har en aning om. WHO beräknar att 300 miljoner personer lider av astma (troligen är detta lågt räknat) och av dessa beräknas 250 000 personer avlida av skäl där astma är en bidragande faktor, dvs inte av astma själv utan av en situation där astma bidrog till dödsfallet.

Därmed tillbaka till ämnet. Det finns personer som är/påstår sig vara allergiska mot allt. Problemet är att allergi är ett ganska väl definierat tillstånd. Desto vanligare är att man är känslig/överkänslig för olika saker, t.ex. trycksvärta, parfym osv. Dock inte samma sak som allergi.

Självklart ska man vara försiktig med kemiska ämnen som har visat sig ha fysiska effekter, men allt handlar (som vanligt) om dos och gränsvärdena är satta baserat på vetenskapliga studier. Om du är du överkänslig kan du reagera på mängder under gränsvärden, men för den övervägande majoriteten är de gränsvärden som finns fullt tillräckliga. Sedan finns det ju alltid personer som är lagda åt det hypokondriska hållet, och personer som är precis tvärt om om vägrar erkänna att det är något fel fast de är allvarligt sjuka.
 
  • Gilla
Ramnemark och 5 till
  • Laddar…
Dödligheten av astma är inte mer än ett par st per år, tack vare modern medicinering. Det farligadte symptomet är bronkspasm som går bort med inhalerat kortison. Födsfallen oftast beror på att vederbörande har glömt att använda medicin elller har inte haft tillgång till den.
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Gäst

Antar att du varken har astma eller allergier. Astma gör så att du inte kan andas. Astma är den sjukdom som allra flest personer faktiskt dör av i västvärlden i dag. Min son är 12 år och har legat i respirator 7(!) gånger pga allergier mot bland annat IKEAs möbler (de kemiska ämnen som de och mycket annat impregneras med, parfymer och kemikalier i rengöringsmedel osv osv), som ju finns överallt, även på skolan osv. Ditt inlägg tyder på en total okunskap om vad det innebär att vara överkänslig eller allergisk mot något, och jag skulle uppskatta om du inte uttalade dig om och dömer andra i sådant som du inte begriper dig på.
Jag skulle vilja se bevisen för att han hamnat i respirator just pga Ikeas möbler. Av din beskrivning låter det som en värre sjukdom än allergi.......
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Nog luktar nya möbler av spånskiva inte alltid så gott... Medan grejjor av massivt trä oftast luktar gott. Nya bilar luktar heller inte alltid så gott, även om vissa bilars läder kan lukta helt ok. Men det signalerar ju nytt... Kanske en ny produkt, "New IKEA Scent" man mår lite illa av den men alla tror man just varit på IKEA och handlat...

NEWIKEA.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.