Har idag 4 st vanliga brandvarnare placerade enligt bifogade bilder.
Har nu köpt två st Fibaro Z-wave brandvarnare som ska kopplas till min Home Center 2.
En hade jag tänkt sätta på ovanvåningen ovanför trappan där det redan sitter en vanlig placerad. Den vanliga kommer jag flytta till annat lämpligt ställe.


  • Var kan vara lämpligt att placera den andra uppkopplade brandvarnaren? Vill ju ha maximal täckning på platser som kan tänkas vara extra utsatta när man inte är hemma?
  • Var kan vara lämpligt att komplettera med den vanliga brandvarnaren som blir över?

De två sovrummen till vänster på ovanvåningen används i dagsläget som kontor och förvaringsrum.
Vi eldar i vedspisen i köket samt i kakelugnen på ovanvåningen.
Har vi stearinljus tända är det i stort sett alltid i vardagsrummet.

Ovanvåning brandvarnare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanvåning brandvarnare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din hallplacering på övervåningen, strax bortom trappan kändes mycket bra. Den blir central och i anslutning till flera sovrum.

Minst 0,5 m från vägg och inte nära ventilationsdon, alltid i taket gäller genrellt. Dessutom ska brandvarnare alltid finnas i eller i direkt anslutning till sovrum. Jag rekommenderar egentligen en i varje sovrum (men fibaroprylen är ju lite dyrare)

Nere var det lite klurigare. De stora brandstartarna i villamiljö finns i anslutning till eldstäder eller spisen, men dessa verkar vara i olika ändar av huset. Så frågan är om inte kontentan av det blir en sådan kompromiss som du redan gjort med din befintliga varnare (röda pluppen).

Jag är själv intresserad av fibarobrandvarnarna, men har inte lyckats få fram om de har uppfyllt några tester/uppfyller rätt standarder. Jag vill nämligen att en så väsentlig del av mitt personskydd verkligen larmar när den ska (inte bara ser häftig ut). Väntar på besked från mätteknik.
 
Tror inte den är testad så jag hade inte litat på bara dom.
Kommer behålla de andra för att varna när vi är hemma.
Fibaro-varnarna är mest som komplement om något skulle hända när vi inte är hemma.
 
Går det att använda fibaro brandvarnare utan home center 2?
Alltså bara brandvarnarna för sig självt?
 
Tror det ska fungera men inget jag hade rek (eller är helt 100 på).
En vanlig brandvarnare verkar reagera mycket snabbare vid rök/brand så hade inte enbart förlitat mig på Fibaros.
 
Hur kan man ens komma på tanken att tillverka en brandvarnare, som folk sedan ej till 200% ska kunna lita på? Känns väldigt konstigt.... men så är det säkert! Tyvärr... :(

Vill ju inte ha fler brandvarnare i taket än nödvändigt, så då är det väl bättre att utesluta dessa helt! Eller finns det andra Z-Wave kompatibla brandvarnare som är att föredra? Eller är alla dessa lika "osäkra" ? =/
 
Jag hade placerat sammankopplingsbara brandvarnare (med koppling till tex larm) på följande ställen;
markplan: vardagsrummet (i linje med kaminen, under g:et), tvättstuga (där du placerat det),
Övervåningen: alla tre sovrummen, allrummet (där du placerat den).
Om ena/bägge klädkammarna kommer innehålla elektronik så skulle sätta där också.
 
Dede77 skrev:
Tror det ska fungera men inget jag hade rek (eller är helt 100 på).
En vanlig brandvarnare verkar reagera mycket snabbare vid rök/brand så hade inte enbart förlitat mig på Fibaros.
Ser att tråden har några månader på nacken, men undrar ändå på vad sätt som en vanlig brandvarnare "verkar reagera mycket snabbare" än en Fibaro? Har du testat detta? Eller läst någonstans, i så fall var? Vore intressant att få lite mer information kring detta.
Fibaros varnare är ju inte precis billiga, så då förväntar man sig också bra grejer, tänker jag.
 
Jag har inte ens orkat montera mina, ångrar att jag köpte dom egentligen. Jag gjorde ett enkelt test när dom införskaffades, och det var inte speciellt smickrande för dom. Bättre än ingenting kanske.
Rådet är att skaffa vanliga istället. Man kan ju välja med utgång till larm eller fibaros zwave iomodul.
Har ju iofs kommit en version 2, vill jag minnas.
 
Nu kör jag även 433Mhz, så jag köpte fyra styck NEXA trådlösa , av dem har jag satt två i källaren, en i uterummet och en på en toalett där det finns tvättmaskin och torktumlare, samt även vanliga i alla sovrum och i köket, min tanke är att de trådlösa gör ju större nytta där jag troligen inte i första taget skulle höra dem om man ligger och sover.
 
Ja, jag kommer nog att köra nexa också via 433, dock på alla, så jag kan få larmet till mobilen även när jag inte är hemma.

Tänk på att du måste ha minst en av de sammankopplade så att du hör den när du sover ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.