Behöver lite snabb hjälp om någon är aktiv här på forumet. Jag håller på och gör slutfinnishen på en bänk i ask till min fru. Jag strök på ett lager Osmo hårdvaxolja för ca 12 timmar sedan men ytan känns fortfarande klibbig och som det ligger en tunn yta vax ovanpå ytan. Jag hade velat stryka på ett lager till så att det torkar till imorgon men det vågar jag inte nu.

När jag strök ut vaxet tidigare idag försökte jag att dra så tunnt som möjligt utan att få tjocka lager eller rinningar, så att träet verkligen skulle suga in allt.
Jag har bänken i garaget som är isolerat men utan värme men med tanke på Stockholmsvädret är det nog inte kallare än 10 grader. Dessutom har jag en avfuktare precis vid bänken.

Jag har provpolerat en provbit med Rotex 150 och polerplatta samt provat att slipa lite med 240-papper. Poleringen verkar inte göra något med ytan. Sandpappringen gör provbiten lite mindre kladdig men inte tillräckligt.

Frågan är nu om jag ska låta bänken torka över natten så att vaxet verkligen härdar, om jag ska försöka polera upp ytan med Rotexen eller om jag ska handsandpappra med 240-papper. Alternativet är att köra Rotexen med 320-papper men jag är rädd för att förstöra hela ytan då. Bänken är annars färdig.

:x:(:surprised:
 
  • Gilla
Shea_1
  • Laddar…
Två korta kommentarer, Osmo ska på väldigt tunt med skurduk, pensel blr för tjockt. Slå på värme i garaget, värmefläkt el. kupévärmare. 10 grader plus mkt olja ger långa torktider.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Just det, för mig torkar Osmo alktid över natten i mitt garage med 15grader o vettig ventilation
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
ClasseClas skrev:
Två korta kommentarer, Osmo ska på väldigt tunt med skurduk, pensel blr för tjockt. Slå på värme i garaget, värmefläkt el. kupévärmare. 10 grader plus mkt olja ger långa torktider.
Där ser man. Köpte på Fredells och där sa man att jag skulle köra tunnt med lackpensel och inte duk. Ska prova duk nästa gång. Är det vanligt bomullslakan som gäller då?
Låter dock bra om det enda jag behöver är längre torktid. Då kanske det hinner torka lite bättre.
Finns det något jag kan göra för att förbättra ytorna som har för tjockt lager? Det är inte så kul om någon råkar skrapa med nageln och få med sig lite av oljan.
 
Extremt tunnt som sagt. Pensel går inte alls!
 
vectrex skrev:
Extremt tunnt som sagt. Pensel går inte alls!
Nja extremt tunt är väl fel ordval. Om det blir för tunt lager så blir det inte en vattentålig yta, har fått det sagt till mig att man bara ska köra extremt tunt lager på golv för annars blir golvet för halt

Men höj temperaturen om du kan, har kört när jag gjort min bänkskiva i köket att köra osmo på kvällen och sen är det torrt på morgonen och slipar lätt och lägger på ett till lager och så är det torrt när man kommer hem från jobbet 👍
 
Redigerat:
Jag kör alltid med pensel i tunna lager. Det går utmärkt och ger en otroligt vattentålig yta. Funkar i köks- och badrumsmiljö. Då går det inte med trsa eller putsduk. Det är, som de andra har påpekat, temperaturen som spökar för dig. Räkna med en fördubbling av torktiden vid 10°C.
 
DarrenB skrev:
Där ser man. Köpte på Fredells och där sa man att jag skulle köra tunnt med lackpensel och inte duk. Ska prova duk nästa gång. Är det vanligt bomullslakan som gäller då?
Låter dock bra om det enda jag behöver är längre torktid. Då kanske det hinner torka lite bättre.
Finns det något jag kan göra för att förbättra ytorna som har för tjockt lager? Det är inte så kul om någon råkar skrapa med nageln och få med sig lite av oljan.
Tyvärr är det enkla svaret att skrapa av överflödet med en sickel och låt det torka in. Slipa sen ner oljan och gör om! :-/ Det ser inget bra ut med tjocka vaxlager så du kommer ändå att vilja slipa ner det och göra om.
 
Osmo ska läggas på, inte tunt, utan snortunt. Det är nästan löjligt hur lite som behövs för att man ska få en hållbar yta.

Om den färdiga ytan känns hal så har man lagt på för tjockt.

Har kört med Osmo på golv, fönsterbrädor, räcken och trösklar i flera lägenheter och i nuvarande huset så jag har lärt mig den hårda vägen. Efter det du beskriver så har du lagt på för tjockt och så är det för kallt eller för fuktigt, så det tar lång tid att torka/härda. Ta in bänken så den står varmt.
 
Tack för alla tipsen! Paniken har lagt sig något. Jag kör med avfuktaren för fullt och det har torkat lite mer sen första inlägget. Det har nu blivit torrare. Jag har handsandpapprat ytorna med 600-papper och det blir en otroligt fin och len yta fast den känns ändå behandlad. Det finns kvar en del ställen där det hamnat för mycket vax och de är lite ljusare men möbeln är helt klart presentabel för frun som julklapp. Möjligtvis att jag tar in bänken till garaget någon gång för att rätta till skavankerna samt lägga på ytterligare ett lager Osmo.
Jag får posta bilder i skryttråden lite senare.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Max två tunna lager osmo! Om du kör mer kan ytan bli både hal o mjölkig.
 
Jag rollade osmo på mitt skrivbord i björk => total katastrof. Fick skrapa bort allt med sickel. Tog flera timmar. Sedan körde jag bomullstrasa o väldigt tunt och då blev kanonfint.
 
Hojte skrev:
Nja extremt tunt är väl fel ordval. Om det blir för tunt lager så blir det inte en vattentålig yta, har fått det sagt till mig att man bara ska köra extremt tunt lager på golv för annars blir golvet för halt

Men höj temperaturen om du kan, har kört när jag gjort min bänkskiva i köket att köra osmo på kvällen och sen är det torrt på morgonen och slipar lätt och lägger på ett till lager och så är det torrt när man kommer hem från jobbet 👍
Jag håller dock inte med dig. Extremt tunnt, men gärna flera upprepade behandlingar (låta det torka emellan). Jag brukar strycka på med polertrasa, jag får en extremt hållbar yta bara av det.
 
Jag lägger själv bara rå linolja först, tjockt så det får dra i sig i flera timmar. Sedan putsar jag bort överflöden och tar en vax-pasta och applicerar det med en duk eller med händerna. Det får torka, sen polerar jag bort det. Klart. Så får man mera olja in i träet först.

Jag tar också in det i huset så det får stå i 20+
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.