Martin_B
Har redan börjat sätta skivor, så nu blir det inga förändringar längre. Men vi har bestämt oss för att ha helt slätt ändå. Tyvärr är det så att pärlsponten inte är hel på sina ställen där det är el o dyl. infällt osv. Det verkar som att man gjorde så ofta förr när det ändå skulle spännas papp vilket dolde dessa "ingrepp". Sett flera exempel på detta i gamla hus. Inte så roligt för de som vill ta fram ett gammalt pärlsponttak t.ex.

Å andra sidan passar inte pärlspont tillsammans med stuckaturer och dessutom i en salong.

Jag misstänker att din idé är att exempelvis rama in pärlsponten med ca. 30-40 cm gips runt om, och sätta en fin list som avslut på ramen. Det skulle förvandla pärlsponten till ett "fönster", något som är väldigt snyggt och häftigt tycker jag och det finns flera exempel på sådana tak.
Men så är ju som sagt inte pärlsponten hel (man kan iofs byta de brädor som det är sågat i), sedan så försöker vi hålla stilen "äkta gammalt" så att säga, utan att göra något modernt av det.
 
Om du har trähus föreslår jag att du sätter microlite innan du målar, har satt 13mm gips i alla taken i ett gammalt trähus. De först taken utan microlite de senare med. Nu är bara ett tak utan då jag tvingats göra om alla utan då de spricker efter ett tag när huset rör sig...
 
Martin_B
@ leby, är det mycket lermarker osv? Vårt hus tror jag inte rör sig så mycket. Det är 20-talshus och står väldigt stadigt på berggrund. Iofs trähus, och trä rör sig, men det är gammalt trä åtminstone så det är ganska stabilt jämfört med nybyggen där det tar några år innan konstruktionen anpassar sig.
Det finns ställen där jag bara satt masonit i snetaket, där det inte har varit så noga (förråd osv), och inte ens satt remsa i skarvarna utan enbart målat. Där är inga sprickor överhuvudtaget, inte ens hårfina sprickor. Ta i trä :)

Å andra sidan så hamnar dessa 6mm gipsskivor upp i mellanbjälklaget mellan botten- och övervåning, så det är ju klart att om ungarna hoppar och har sig på övervåningen, så kanske det rör sig för mycket, så inte ens pappremsoskarvarna håller?

Å tredje sidan, så kan jag ju bara smälla upp allt, spackla och slipa noggrant sedan måla. Spricker det sedan om några år, så kan jag ju alltid klä det med microlit då i så fall? :)
 
Jo, vårt står i lera, men trä rör sig. Men visst, det år ju lätt att göra om om nått år som du säger... Bara ett förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.