Hej!

Har sett par här på forumet som lyckats med denna bedrift, dvs att få belysning i fönstersmygen. Vad har ni använt för lampor till detta 12V? eller 230V?

Känns som om det inte är helt enkelt att uppfylla utrymmeskraven för de flesta spottarna i en fönstersmyg...

Tycker det är så snyggt så jag gärna skulle försöka få till något liknande själv nu när det renoveras...

MVh

Mappe
 
Jag är nog en av de skyldiga ;)

230 V, 20 W med dimmer. Som du nämner så är ju utrymmet begränsat men jag gjorde så här:

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/el/el_installationer/spottar_smyg.jpg

1 lit. (ny) målarburk limmades på regeln med PL400 och sen kan det se ut så här:

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/el/el_installationer/spottar_3.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/bad_smyg_2.jpg

Trots att jag har måånga spottar i taket så är de i smygen nästan alltid/enbart på och de ger tillsammans med dimmer ett himla trevligt ljus och de är nog det som besökare brukar kommentera (positivt) allra först!
 
[quote author=ByggaNytt link=1164360701/0#1 date=1164362458]Jag är nog en av de skyldiga ;)

Riktigt snyggt!
 
Så länge man håller sig till 20w så finns det ju lampor med väldigt begränsade krav på utrymme. jag hade för mig från en annan tråd att du körde 35 eller 50w i smygarna också?
 
Jo, började med 35W som var de minsta 230V jag hittade då (2004) men efter att ha glömt dessa på i över 24 timmar på full effekt kan jag lova att t.o.m. smygen (MDF) var varm :surprised:
Så 20W eller mindre (?) MED dimmer är att rekommendera!
 
Hej, vi har satt varmvita dioder i smygarna, dels för att det ger ett schysst stämningsljus, vi behöver heller inte borra vidare mkt och de avger ingen värme, alltså fritt fram för växter i fönstren. Mejlar bilder när allt är på plats. Blev dessutom ett schysst pris ;)

TyraMyra
 
Också skyldig ;) Blir skitsnyggt även i altandörrar och i kombination med antikutförande på fönstren. Sen kan man koppla matningen till dessa via en logikmodul i elskåpet och dimmers i rummen så kan man komma hem till ett automatiskt urmysigt upplyst hus på kvällarna.

Räcker med en spot/fönster det blir fullt tillräckligt ljus, även för att tex läsa i en soffa eller spela spel. Sen ser rummet större t när "kanterna" lyses upp i stället för via lampor mitt i taket.

Finns så kalla de "möbelspottar" ca 20 mm djpa, 12V och 20W. De kräver typ 5 mm luft ovanför det är allt alltså ingen "låda" som vanliga 220V spottar för tex 50W lampor.

Sen kombinerade vi med extra djupa ställbara dosor för kaklade rum så att vi rymde små runda transformatorer i dessa. Vi satt ett lamputtag ovanför varje fönster i dessa dosor för att kunna byta till vanliga hängda lampor i stället om vi tröttnar på dessa spottar.

Men det var rejlt mycket jobb

 
Vi har spottar i samtliga fönster i vårt hus...

I alla "vanliga" fönster har vi en spot i smygen som lyser nedåt och i alla överljusfönster har vi spottar som lyser uppåt.

Alla 12V.

IMG_0870.jpg
 
Snailman
Thewhitehouse skrev:
Vi har spottar i samtliga fönster i vårt hus...

I alla "vanliga" fönster har vi en spot i smygen som lyser nedåt och i alla överljusfönster har vi spottar som lyser uppåt.

Alla 12V.

[bild]
Med vilken effekt?  
 
TyraMyra du har inga bilder på dina varmvita dioder?
Vore intressant att se.
 
Jag kan inte få länkarna att funka. >:(

Men om ni har bilder i datorn så kan ni väl maila dem till mig på sjogren@onska,se. :D

/ Tackar på förhand
 
Jag håller på att avsluta bygget av vår vinterträdgård. Där kommer vi att montera Hide a Lite spottar 12V 10W i fönstersmygarna. http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5899 Dessa är godkända för möbelmontering och kräver ingen luftspalt.

I taket har vi monterat samma fast 20 W då dessa endast kräver 5 mm luftspalt så att vi slipper "pottor"

Elbutiken har även transformatorer som medger 20 meters sekundär kabel. Mycket praktiskt.

Den värmebeständiga kabeln bestälde jag från Elfa. Silikonhöljet är något ömtåligt men i gengälld mycket billigare.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.