Jag skulle titta lite på en gammal antik skeppsratt åt en vän över julhelgen. Så i dag efter jobbet började jag pilla lite på den och det slutade så här.

ratt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fascinerande konstruktion. allt hölls ihop av ett tunt bronsband på var sida som var skruvat med mässingsskruv. Träbitarna satt med små ynkliga nubb och hela ratten föll i småbitar när nubb och bronsband var demonterade. Nu skall den restaureras till ett skick så att den duger till att styra ett seglande skepp på ca 25m med gaffelrigg.
Har en massa frågor... var börjar man :eek:.

ratt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekrarna sitter instuckna i ett metallnav. I ytterändarna är ekrarna skålade. I skålningarna ligger en skiktlimmad ring som ytterradie. Ringen var endast spänd på plats. Inget lim. Inga plugg eller skruv.
Undrar om det är någon finess med detta eller om det går lika bra att nita fast ytterringen på något sätt.

Ekrarna bottnar inte i navets hål. Mellan ekrarna sitter halvrunda klotsar inkilade ca en tredjedel från ytterradien. Dessa var klämda mellan en runtgående träring på var sida om ratten. Utanpå dessa låg en tunn bronsring. Hur är detta tänkt att fungera på bästa sätt? Allt var rätt rörligt. Det sviktade en hel del. Skall det vara så?

Jag kan slipa upp allt till trärent, limma och nita och skruva så att det blir stumt och oböjligt som en skattmas. Men är det rätt väg att gå?

Vad säger ni

mvh Findus
 
Det har drällt av förfalskade rattar för inredningsändamål i 40 år minst så första frågan när det gäller en gammal ratt är om den verkligen är äkta. Dessutom finns det ju diverse billigrattar för nöjesbåtar som är gjorda för att se salta ut och hålla tills köparen är utom synhåll bakom närmaste holme........ så frågan om äkthet skall alltid ställas.
Kan ytterkransen ha kommit till i efterhand på den där ratten? Den fanns inte på traditionella rattar.

På de två eller tre traditionella rattar som jag har tittat närmare på brukar det finnas genomgående kopparnitar rakt igenom rattkransen. Rakt igenom hela packen av tredubbelt trä. Klossarna mellan rattspakarna och klossarna utanpå och genom rattspakarna. Jag kommer inte ihåg om de gick rätt igenom bronsringarna också och var nitade utanpå dem..... tyvärr minns jag inte..... men det verkar hållfasthetsmässigt rimligt att bygga så.
Inte har de hållits ihop med nubbar i alla fall.
 
Letade rätt på en bild på en skuta med samma typ av ratt. Se på bilden. Ratten har ytterring.
schocker2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ratten jag renoverar kommer från en holländsk skuta. Det är ingen wall hanger. Stålskrov i poddeljärn. Handdragna vinchar och svärd. Mannen som har den är ute och seglar varje år :D. Numera pensionär så jag hjälper honom gärna.

Enda sättet att få ytterringen att sitta på det sätt den satt är att spänna ut ekrarna mot ringen. Sedan kila fast ekrarna med halvmånarna och fixera det hela med träringarna och bronsbanden. Ytterringen kan inte vara eftermonterad.

Så du ser ingen finess med att ratten är lite flexibel. Utan du anser att jag skall fixera så gott det går med kopparnit. Det är i linje med vad jag skulle göra om jag gick helt efter hur jag tänker. Kanske limma också med ett fyllande lim som poyuretan. Det kan vara helt fel. Bättre att fråga och få fler synpunkter.

mvh Findus
 
När ratten byggdes fanns det antagligen inget lim som tålde den miljön som ratten utsätts för så att inget lim användes är helt logiskt. Man måste dessutom tänka på att träet rör sig ganska mycket tvärs mot fibrerna. Inte minst i en miljö som varierar mellan månader av regn och fukt och månader av värme och torka. Jag tror inte heller att ratten ska vara flexibel, den ska kilas och spännas ihop så att den blir stadig.

Jag förstår inte vilka "träbitar" du menar satt med nubb? Om det var nubb så hade de antagligen bara en funktion under monteringen.
 
Vilken häftig båt!..... är det en aak eller tjalk eller vad är det för båttyp? Typiskt nederländsk i alla fall.

Nej inte poluretanlim. Det är för opålitligt i båtmiljö. Löses upp och försvinner med åren. Det har jag själv sett på reparationer som jag själv hade gjort på min egen träbåt och jag fick det bekräftat av en båtbyggare.
Casco Marin resorsinollim är ett väldigt bra lim för båtmiljö. Epoxy kan väl duga men det är inte fullt lika pålitligt och mycket besvärligare att arbeta med....men å andra sidan är epoxy fyllande medan resorsinollim fordrar täta fogar.

Annars så sökte jag litet på internet och fick fram att rattkransen på de flesta någotsånär nutida skeppsrattar hålls ihop med lim och rejäla försänkta bronsskruvar från båda sidorna. Ofta är huvudena täckta med träpluggar. Tydligen var det väldigt urmodiga rattar som jag hade tittat på....... som vanligt har jag tydligen snubblat över sådant som ingen använder längre.

Mässingsskruvar duger inte utanför Bottenhavet så då blir det brons.
 
I det som heimlaga kallar för rattkrans är det klotsar mellan ekrarna med "klotsar" som ligger utanpå ekrarna på var sida. De yttre klotsarna går 90 grader av rattcirkeln. Det var en (1) "nubb" från var sida in varje klots mellan ekrarna. Sedan en nubb från var sida in i varje eker. Ytterklotsarna möttes över en eker. Så varannan eker satt alltså med 4 nubb. 2 på var sida. (Funderar på att ändra på det och skarva ytterklossarna på innerklotsarna istället för på ekern.??)
Det kan vara så att nubben var lite mer imponerande kopparspik för 80 år sedan, som efter det till stor del har ärgat bort. Hade bara inte förväntat mig det. Så beter sig järn, inte koppar, enligt min erfarenhet.

Jag kan se fler risker med lim. Det blir för tätt så att fukt som letar sig in inte kan torka ut, utan ligger kvar så att röta och svamp kan få fäste.

mvh Findus
 
:) Skutsje eller tjalk. Flatbottnad seglare. Masten går att fälla så att man kan gå in i kanaler. Med storsegel och två försegel gör hon 12-15 knop i bris. Poddeljärnet i skrovet pekar på att den är byggd före första världskriget.

Casco Marin resorsinollim har jag aldrig använt. Påminner det om Cascofen? I så fall vill jag inte ha med det at göra :p. Fogarna blir så hårda att träet går sönder när det vill röra sig. Epoxy har samma problem. Lutar åt att inte använda lim alls. Kopparnit är trevligt att jobba med.

Svårt att se vilket träslag ratten är gjord i. Såg ut som mahogny, men när jag slipar, mera som teak. Det luktar varken eller :/. Av etiska och andra skäl (finns varken riktig teak eller honduras att köpa) så måste jag använda annat trä till de grejer som inte går att rädda. Tänker Ek. Har provat att limma ihop spruckna detaljer med D4-lim. Får se i morgon om det fäster alls. Går det inte så får jag göra lite nytt. Ytterkransen är svårast angripen.

mvh Findus
 
Konstig konstruktion.

Ja jag tror det heter rattkrans..... men jag trodde också att det var självklart att skarva de yttre klotsarna mitt på de inre........... Det blir helt säkert starkare än att skarva mittför spakarna (som du kallar ekrar)

Hela konstruktionen verkar synnerligen skum...... kan ratten vara en lågprisversion som har ersatt origionalet vid något tillfälle?
 
Jag har jobbat med tillverkning och montering av restauranginredningar, kök, trappor, hela hus och en massa annat som jag knappt kommer ihåg. Nu tillverkar jag entrepartier till hyreshus. Jag har inte lyckats lära mig något som gjort att jag känt mig fullärd och trygg. I morgon vill någon ha något orimligt gjort och jag måste uppfinna hjulet igen :).

Så att få rätt fackuttryck på grejer bekymrar mig föga. Det är bara att försöka använda de bildspråk man kommer på. Med tiden lär man sig vettigare termer men tills dess spelar de ingen roll så länge budskapet går fram. Jag lyssnar på samma sätt.

Ja. Ratten är skum. Men bevisligen använd under lång tid. Det är därför som jag funderar på varför den är gjord på detta sättet. Den hade en märklig, seg stabilitet innan jag plockade isär den. Så jag är inte orolig för om den blir tillräckligt stabil. Finns det en tanke bakom den flexibla konstruktionen så vill jag veta om det, när jag ändå gör som jag själv tycker är bäst. Det finns ändå ingen annan att gömma sig bakom :p.

Nu sova... skall upp 5 och gå tillbaka till jobbet.
God natt
Hälsar Findus

edit PS. Ytterringen har en diameter på 1200 ca. Ingen miniratt som de där stabilt hopskruvade lackade ekblocken som någon nämnde ovan. De duger nog inte utomhus alls egentligen. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag kan bara se en anledning till att den inte limmats (nja det är svårt med lim i marina miljöer). Den måste kunna lagas i framtiden.
Om ratten alltid kommer att vara ordentligt behandlad med lack dvs lackad varje år som sig bör. Så kan man limma med epoxy eller annan icke hygroskopiskt limm. Vill man ha den obehandlad eller bara oljad så skulle jag inte limma den.

Har inte ratten hållit ganska länge som den var.
Så om du bara fräschar till den och kanske pluggar lite skruvhål så skruvarna sitter när du skruvar i hopp allt igen.
Det är dumt att ändra på en konstruktion som fungerat i ett par decennier
.
Möjligt att du får shimsa med lite faner eller så mellan dom 8 krans bitarna och ekrarna efter som du tar bort lite material på ekrarna så kommer kransen att få mindre diameter. Kransen kommer närmare navet. Eller plugga alla skruvhål och metallringen kommer att komma lite närmare ytter radien av kransen. Men det kanske är så lite så att det inte syns eller har betydelse.
 
Redigerat:
Inge lim !!:) Jo det är nog bra att vara dum på riktigt. Lack går bort. Benar UVR 2 ggr att upprepa årligen är nog bäst för slitdelar (rattar är slitdelar) som sitter ute i alla väder. Shimsa vill jag helst undvika. Att lägga till flera kontaktytor där kapillärkrafter kan verka är onödigt. Klotsarna mellan spakarna kan åka in lite utan att det ser konstigt ut. ytterklotsarna går att sätta tillbaka exakt i den radie där de satt. Behöver inte plugga för att få skruven att sitta. Allt kan förskjutas i stället.

Har letat kopparnit i dag och misslyckats. Skaffade m6 gängstång i mässing istället. Priset antyder att sådan är förgylld titan eller något. 510 spänn för 2 meter utan rabatt :p. Kommer att gänga på sådana här på var sida.
http://www.theofils.se/produkt/Skruvhuvud-151109--22617.aspx
Då blir det inga andra metaller än mässing i ratten (möjligen brons som också är en kopparlegering). Omagnetisk metall rakt igenom. Skruvhuvudena täcks av metallringen. Blir enkelt att ta isär ratten nästa gång om 20 år.

Får hålla på på annandagen. Nu måste jag fira jul.

mvh Findus
 
Jag tror i alla händelser att nubben bara satt där för att underlätta monteringen.
 
Det finns garanterat någon som säljer kopparnitar i Stockholm. Jag minns bara inte vad den där berömda båtbyggarhandeln hette.......på Skeppsholmens Folkhögskola vet de säkert.....men du tycks redan ha löst problemet.

Du verkar ju ha på klart vad du sysslar med så det blir säkert bra!

Lycka till!
 
Tackel och tåg kanske?
 
Nja inte tackel och tåg men däremot butiken bredvid som Pierre driver Råseglarhuset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.