Hej,

Vi har haft problem med att pannan (Värmebaronen Comet) har överhättats. Genom Värmebaronen har vi blivit tippsade om en specifik rörfirma som nu varit på plats 3 gånger.

Första gången gjorde man lite felsökning på kretskorten och trodde sig hittat felet på en potentiometer vilket innebar att man bytade ett kretskort vid nästa tillfälle. Problemet kvarstod dock så man beställde då 2 nya kretskort(finns totalt 3 i pannan) plus 2 givare. Väl på plats den 3dje gången så kopplar man in men ser att ett av de kort som kommit på posten är samma som redan är bytat så man bytar endast 1 kort plus givare.

Före bytet stod pannan på 54 grader, efter uppstart stod den på 74 grader vilket tyder på att problemet är hittat.

Jag frågar vad det kan komma att kosta, de säger att det blir byta av 1 kort och 2 givare (efter som det första kortet verkade fungera som det skulle). Korten kostar par 1000 lappar plus arbetskostnad så deras tips var att kontakta försäkringsbolaget, självrisken på 1500 kr lär vara lägre med råge.

Min fundering är såklart om det kanske räckt med att byta givarna vilket inte borde vara så dyrt? Kretskortet som jag förövrigt har kvar kanske inte behövde bytas?

Brukar det fungera såhär? Och kan man verkligen ta detta på försäkring?
 
....Man borde ha mätt upp utegivarna innan man bytte kort osv. Dessa brukar ha en specificerad resistans. Men, det kan ju vara någon skum givare som inte går att kontrollmäta.....
 
D
Försäkringen lär vara tveksamt... som vi lärt oss av en annan tråd så gör försäkringsbolagen åldersavdrag på reparationen och hur gammal kan en sådan här panna vara och vad är din självrisk? Om den är 10 år gammal så drar de av 80% av reparationskostnaden i åldersavdrag. Om din självrisk är 1,500:- så måste reparationen kosta över 7,500:- för att försäkringen ens skall börja betala och då bara 20% av reparationskostnaden.
 
Fick reda på att kortet kostar 4113 kr!? Jag har inte ens moderkort i datorn som är så dyrt, antingen är det en sjuk marginal eller så är det verkligen special material.

I vilket fall som helst så blir man mer benägen att testa att sätta tillbaka det gamla kortet som kanske inte var defekt.

Värmebaronen själva vill inte säga något om hur man bör felsöka och om man ska byta givare först utan säger bara att de har stort förtroende för kopplade företag... såklart.

Givetvis ska jag betala om detta nu var fel men var det bara givare vilket jag själv tycker låter rimligt(som lekman) så känns det minst sagt onödigt.
 
D
snowjim skrev:
Värmebaronen själva vill inte säga något om hur man bör felsöka och om man ska byta givare först utan säger bara att de har stort förtroende för kopplade företag... såklart.
Klart de har stort förtroende för företaget... de hjälper ju till att generera vinster för tillverkaren genom att göra reparationerna onödigt dyra...
 
Normalt torde väl givaren ge upp först. Det är ju iallafall det första man testar/byter vid felsökning.

Vad gäller pris på kort så är det volym som styr. Du kan knappast jämföra ett egenutvecklat kort med ett standard kort som går i höga volymer.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har pratat med montören och det är uppenbart att han inte vill prova byta kortet, han menar på att elektroniken är använd så jag kommer ändå få betala för kortet oavsett vad. Sen sa han något om att han bytat givare även tidigare vilket låter som påhitt, varför byta 2 gånger.

Det konstiga var att han hade fått ett "låne" kort tidigare att testa med och det gick att returnera men inte detta. Ser ut som att jag får ta denna smällen. Gissar på att prislappen hamnar på 7000-8000 kr iallafall med jobbet, får kolla med försäkringsbolaget men troligen kan jag glömma det.
 
hsd
det är ju bra att veta om värmebaronen, då man ska köpa ny panna :thumbdown:
 
Pratade nyss med värmebaronen och så fort kortet har varit monterat så kan de inte sälja det längre och därför måste man stå för kostnaden även om det inte behövde bytas. Gissar på att detta är ett vis att dra in "lite" extra pengar då det precis som med bilar är ganska vanligt att man måste testa sig fram innan man hittar var felet finns. Sen kan man väl konstatera att rörmontören borde ha börjat med att byta givare istället för kretskort.

Först trodde man att det var potentiometern på ett kretskort som var kasst, så man beställde ett "bytes" kort som kunde skickas tillbaka om det inte hjälpte. Då felet inte blev löst efter bytet så lät man kortet sitta kvar och skickade tillbaka mitt beg kort. Där slapp jag betala.. verkar det som.

Sen ville man byta de 2 övriga kretskorten men det blev fel på något vis så han fick dubblett av det som redan var bytat. Man nöjde sig med att byta det "större" kretskortet och 2 givare. Direkt efter att pannan gick på igen så visade den 20 grader mer vilket jag som lekman tycker tyder på givare.

Efter påtryckning från min sida om att lämna tillbaka kretskortet och testa med bara nya givare så säger man att jag ändå kommer få betala för kortet då det varit monterat. Så istället för drygt 1000 lappen så blir det nu troligen närmare 8000 kr för kalaset.

Jag förstår att man inte kan jämföra med moderkort tillverkare men värmebaronen är inte direkt liten så nog måste de ha en viss massproduktion på sina kort. Moderkort är väl sällan något problem att lämna tillbaka om man inte skulle behöva det.

En intressant detalj är att man använder ingen antistatband eller liknande vid hantering så antingen så är dessa Värmebaronen kort väldigt tåliga(vilket jag tvivlar) eller så förlitar man sig på att få komma tillbaka om ett år eller så för att byta det igen.

Rörmontören sa också att de slänger ut mängder med värmebaronen pannor och installerar istället luft/vatten eller jord/bergvärme. Så Värmebaronen som inte verkar satsa på något annat har det säkert inte lätt.

Nu när jag får lägga 8000 kr på detta så får pannan klara sig ett tag till men det börjar helt klart bli dags för en bättre lösning, ex jordvärme.
 
Fick hem fakturan och den var på 9200 kr, försäkringsbolaget var tydligen inget att räkna med häller. Finns tyvärr inte mycket att göra än att betala, tråkigt dock när inte ett företag visar att de även tänker på kundens bästa.
 
snowjim skrev:
Har pratat med montören och det är uppenbart att han inte vill prova byta kortet, han menar på att elektroniken är använd så jag kommer ändå få betala för kortet oavsett vad. Sen sa han något om att han bytat givare även tidigare vilket låter som påhitt, varför byta 2 gånger.
Jag kan förstå Värmebaronens argument att de inte tar tillbaka ett kretskort som varit monterat. Men kan man visa att det inte var något fel på det gamla kortet genom att byta tillbaka så är det rimligtvis montörens firma som får ta kostnaden eftersom det var en onödig åtgärd. Så jag har all förståelse för varför montören inte vill prova byta kortet då det kan bli uppenbart att de gjort ett misstag som de får stå för.
 
C
Fick du behålla de extra kretskort du nu förväntas betala för?
 
cpalm skrev:
Fick du behålla de extra kretskort du nu förväntas betala för?
Ja det är ju det minsta man kan begära.
 
Jo jag har kvar det kretskort de bytade ut och tanken har slaget mig att själv byta ut för att kontrollera. Har inte jobbat med pannor för men byggt en hel del datorer och det borde ju inte vara särskilt svårt egentligen. Det kan dock finnas saker jag inte känner till, kanske det behövs kalibreras eller något liknande efter kortbyte, sådant har jag ingen insikt i alls.
 
Jag är övertygad om att eventuell kalibrering ligger lagrad i strömlöst tillstånd. Jag skulle prova med orginalkortet - givet kunskap i säker hantering av elektronik och om sådan finnes även starkström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.