Hej,
För ett par månader sedan så renoverade jag om hela badrummet. Då det var klart så såg jag att de hade monterat duschväggens stång till taket( vilket det stod på instruktionerna) problemet är bara att duschtaket består av gips.
Jag påpekade detta och nämnde att jag tänkte att det skulle vara risk för att väggen började svajja, vrpå byggaren sa att den var fäst med en molly och skulle hålla bra.
Nu några månader senare så har duschväggen börjat svaja mer och mer... Min fråga är; är företaget skyldiga till att reparera detta, dvs riva taket och sätta in någon form av balk och montera fast det igen?

För förtydligandes skull: duschvägen vilar på golvet i en list/skena den sitter även fast i vägen med en skena. Det är bara duschstången som sitter i gipstaket( detta då ena sidan är fönster och det inte gick att montera den där, fick specialbeställa en stång som gick till taket).

Tack för svar
 
H
Har du några bilder?
 
Som sagt, bilder vore bra.

Men, Ja, om du har påtalat risken med lösningen, och hantverkaren sagt att det inte ska uppstå problem, och det gör det, då anser jag att det är hantverkarens ansvar att lösa problemet så den inte uppfyller det han lovat att den ska göra.

Det känns inte heller riktigt fackmannamässigt och frågan är om det uppfyller kraven i branschstandarden och säkert vatten.
 
Om det endast är duschstången som sitter i taket hur kan det vara orsaken till att duschväggen svajar när väggen är fäst i golv och vägg?
Är det dålig infästning i vägg och golv?
Lite bilder så kanske det går att förstå vad som avses.
Hur omfattande var renoveringen?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är lite bilder :)

Hur menar ni att det inte känns fackmannamässigt? Och vart kan man då vända sig?

Tack för era svar:)
 
Är den fäst med molyplugg i taket så är det fackmannamässigt utfört. Förutsatt dom monterat molyn rätt och inga gles är i vägen för vingarna att expandera.

Är du säker på att den lossnat vid molyn o inte vid glaset?

I vilket fall är det säkert bara att spänna skruvarna igen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack Fredrik för svar.
Det låter faktiskt lite från väggskenan med (glaset som låter så jag tror skenan sitter korrekt).
Hur kan man åtgärda detta då?
 
Ring firman o be dom komma och titta och åtgärda problemet. Va med o titta så om du får samma problem igen så kan du fixa det själv.

Oftast rör det sig om någon skruv som lossnat lite.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Ring firman o be dom komma och titta och åtgärda problemet. Va med o titta så om du får samma problem igen så kan du fixa det själv.

Oftast rör det sig om någon skruv som lossnat lite.
Ja jag ska nog göra det, är lite orolig då firman nu i efterhand verkar oseriösa.
När jag visade fel i kakel o klinker så påstod han att det var fackmannamässigt gjort.

Jag är ju inte så insatt i byggbranchen så jag litade på honom.

Här är en bild på kaklet för att visa som exempel, du ser stt de sticker ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på väggens utformning så uppstår rejäl brytkraft i takpendeln. Om väggen fanns med tidigt, innan takmontaget påbörjades borde man kortlat i taket. Då kunde man måttsatt kortlingen. Dock kan det anses att molly är godkänd infästning.
F.Ö kan kakel tanda, men ytterst, ytterst lite. Dina bilder visar på något som faller utanför toleransen. Avdrag för skönhetsfel torde vara tillämpligt.

Hur ställer sig firman till att de lämmnar garanti på jobbet?
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Eftersom duschväggen står på golvet så blir det i alla fall ingen vertikal last på taket. Men jag är ändå högst tveksam till om det är fackmannamässigt att montera en duschvägg i enkelgips (?) med punktfäste i mollyplugg. Vad händer om en vuxen person halkar på golvet, faller mot väggen och tar tag en bit upp på glasväggen för att inte dratta i golvet, kommer det att hålla?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Man får mäta med bla mått för å se om fogsprången är inom toleranserna eller inte.
Bredd i mm x längd i mm / 1000 + 1mm max fogsprång är 2mm
 
nino skrev:
Man får mäta med bla mått för å se om fogsprången är inom toleranserna eller inte.
Bredd i mm x längd i mm / 1000 + 1mm max fogsprång är 2mm
Ska det möjligen vara cm? Annars nås gränsen 2mm i princip direkt för allt utom mosaik, om jag förstår rätt.

Har du några kommentarer om infästning av duschvägg med mollyplugg i gipstak, nino?
 
Mycket möjligt att det är cm

Tycker det känns tveksamt att fästa i bara en gipsskiva...
 
R
men varför satte man fästet i taket? Hade de inte varit stabilare att fästa stolpen från glasskivan till kakelväggen? Så monterade man den glasvägg jag satte upp för ett par veckor sedan...super stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.