Tidigare har man nått kattvindarna från det oisolerade förrådet, men eftersom vi nu håller på att isolera det så kommer man inte kunna krypa ut på kattvindarna den vägen om man inte sätter luckor av något slag.

Jag vet att det finns väggluckor för från800kr och uppåt men är inte så pigg på att köpa två såna eftersom tanken är att ta bort kattvindarna med tiden (isolera) och bygga garderober, det ligger dock något eller några år framåt i tiden.

Vad tror ni är en lämplig billig lösning? Kattvindarna används inte alls idag så kan acceptera att det blir något/några moment för att ta sig ut.

Alt 1: sätta en lös masonitskivor som vindskydd, lägga i isolering i facket och skruva fast en skiva på insidan->måste skruva loss en skiva för att kunna komma ut.
Alt 2: garderobsdörr mot rummet, lägga i isoleringskiva och sen något som vindskydd-
Alt 3: bygga igen kattvindarna och istället vänta tills dess att man isolerar bort dem att ta jag ut på dem <- inte jättepigg på alternativet IOM. Att på ena kattvinden passerar murstocken och expansionskärl är för tillfället placerad här.

Har någon av er en billig lösning som ni gjort? Tyvärr brukar ju en tillfällig lösning ofta bli mer permanent än man tänkt sig.
 
Limmat på en cellplast på en mdf-skiva? Fästs med 4 skruv..
 
Jag har gjort en kattvindslucka själv av en bit mdf och ett par Habo skåpsgångjärn. EPS cellplast limmad på insidan luckan. P-list runt kanten. Totalkostnad ca 200kr.
 
Jag brukar bygga färdigt väggen. Därefter sågar jag bara upp hålet för luckan. Skruvar reglar 45x45 runt hålet innifrån, hälften ut. Sen sätter jag bara tillbaka den utsågade biten och fäster med 2-4 skruv. Eventuellt sätter jag en list runtom. Går även att sätta gångjärn.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Hm men isolering limmad på "luckan"?

Lutar åt varianten med skiva+cellplast. Dock får man ju dumma idéer. Börjar ju nu fundera på hur mycket det kostar för att isolera bort dem helt så allt blir garderober/förråd med kryphöjd .-p
 
Dr.L skrev:
Limmat på en cellplast på en mdf-skiva? Fästs med 4 skruv..
AskeHolst skrev:
Jag har gjort en kattvindslucka själv av en bit mdf och ett par Habo skåpsgångjärn. EPS cellplast limmad på insidan luckan. P-list runt kanten. Totalkostnad ca 200kr.
Någon av er som kan bjuda på en bild om inspiration?
 
Våra kattvindsluckor är gamla fönster, förra ägaren har väl fått dem av nån kompis som bytte sina. Ingen bra idé, även om det är bra isolerat.
 
Dvs. det är antingen bygga igen ->såga upp senare, köpa en vägglucka eller göra en av en skiva+cellplast och ev. gångjärn.

Fönster låter sådär även om jag skulle kunnat gjort samma sak om jag hade fönster över, dock lär man väl byta bort glasen mot skivor och lägga i isolering då :)
 
Våra luckor har glaset kvar och så är det påskruvat en masonitskiva. Det sitter med gångjärnen uppåt och öppnas utåt, i takstolen sitter en hake som man kan haka fast fönstrets spanjolett i när man öppnar. Eftersom glaset är tungt är det väldigt svåröppnat. Bra isolerat, men ändå korkad lösning.
 
  • Gilla
Shrew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.