Hej! Är det någon som kan rekommendera/tipsa om en brandvägg som kan hantera en VPN-koppling in till hemmanätverket? Det vore smidigt att kunna nå sina maskiner hemma från tex jobbet!
 
Jag använder D-Link DI-804HV själv och deras VPN-klient DS-601. Funkar klockrent och är enkel att konfigurera.

/Smokehead
 
Vill du ha den som mjukvara så ta en titt på monowall/pfsense som är gratis
 
Jag kör Linux burk med PPTP. Enkelt VPN då PPTP klienter finns inbyggda i Windows.
En annan variant är VNC/Remote Desktop via SSH.
 
Lade in en fråga när arbetsdagen närmade sig sitt slut, kollade igen lite senare på kvällen och hade redan fått tre svar :D
Byggahus är löjligt bra!
Tack allihopa, skall fördjupa mig i svaren, återkommer med vilken lösning jag kör.
 
Vilken lösning som fungerar bestäms även av vilken brandvägg/"security gateway" som används på ditt jobb. I sämsta fall släpper den bara igenom HTTP (via proxy) för utgående anslutningar. Många släpper även igenom HTTPS och SSH. Kolla upp det.

Pen
 
Om du ska ha en VPN-tunnel med riktig kryptering så är det en IPSec-tunnel med
3des-kryptering som gäller.

Det finns en del gratis VPN-mjukvara, vet dock inte om de stödjer 3des-kryptering.

Cisco PIX 501 är en hyfsad maskin, kostar en slant men det är den kanske värd.
Det ingår VPN-klient licenser i den har jag för mig.

 
Duger lika bra med pptp idag. Är dessutom mycket smidigare om man ska ta sig över en nat-ning någon gång.
 
IPSec är onödigt krångligt om allt man vill är att "kunna nå sina maskiner hemma". Betydligt enklare med VNC över SSH t.ex. Minst lika säkert. Och gratis. :)
 
Jo det var därför jag ville ha pptp. Tillräckligt säkert och smidigt att sätta upp
 
Prova Hamachi - det blir inte mycket enklare.

Edit: ursäkta! jag svarade inte på frågan om brandvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.