Hej!

Vi köpte en villa på 3 våningar, byggd under 30-talet, för ca 2 års sedan. Enligt skriven information från mäklaren hade man tilläggsisolerat huset 2001. Säljarens energideklaration visade en energianvändning på 103 kwh/m2. Vidare försäkrade säljaren i kontraktets frågelista att inga brister finns i byggnadens värmeisolering i golv, väggar och tak.
All det här gjorde att vi köpte huset för mycket stort belopp.

Under den första vinter märkte vi att det var svårt att hålla huset varmt. Vi tänkte att det var värmesystemet som det var fel på och bytte ut först värmepannan och senare värmepumpen. Då fortfarande kändes kalt i huset lånade vi en värmekamera och undersökte huset. Det visade sig att särskild bjälklagen i alla våningar är väldigt kalla, ca 11 C och blåser in kall luft.

Då undra jag möjligheten att reklamera och få felen klassad som dold fel.
 
O
För att bedöma om det kan räknas som dolt fel, så är frågan vad kan man förvänta sig på en tilläggsisolering gjord på ett hus från -30 talet... Samt hur mycket säljarens utfästelse kan räknas. Alltså inte alls så lätta frågor att besvara...
Huset är trots allt från -30talet... Att Ni betalade ett för er ett stort belopp för huset har en mindre betydelse i detta sammanhang....
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag menar att vi skulle inte betalat så mycket om vi trodde att huset var dåligt isolerat. Vi ville köpa en villa och inte en sommarstuga.
 
Nja, ni har köpt ett hus byggt på 30-talet och det innebär att konstruktionen är utifrån dessa standard.
Sedan har det gjorts en tilläggsisolering 2001, har du någon beskrivning på vad som gjordes då enbart "tilläggsisolering" i princip inte säger något. Och att det inte finns några brister i isolering behöver också klarläggas utifrån vad som avses, dvs vilken standard och konstruktion avses.
Med din beskrivning känns det väldigt tunt att definiera som dolt fel.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Dolt fel handlar inte om vad köparen tror. Det handlar om vad en sakkunnig bedömare haft anledning att förvänta sig. Är det något specifikt som säljaren sagt som inte stämmer?
 
Avemo: Jag hade förväntat mig ett tilläggsisolerat hus. För mig och säkert många husköpare innebär det ett hus med någorlunda bra klimatskydd, att blåser inte in genom mellanbjälklaget samt att det går värma upp huset till + 20 C.

Säljaren har sagt att det är inget fel på isoleringen någonstans i huset.
 
H
Huset kanske var som en schweizerost innan dom tilläggsisolerade och säljarna upplever att det blev mycket bättre efter.

Det är lätt att vara efterklok och tänka att man skulle lånat värmekameran innan ny bytte pannan och pumpen.

Har du några idéer på varför det blåser in genom mellanbjälklaget som du skriver? Det kanske inte är så svårt och dyrt att fixa.
 
Frågelistan som säljaren fyllt i är näst intill värdelös. Den visar bara vad säljaren själv upplever och tror om sitt hus.

Begreppet tilläggsisolera kan betyda väldigt mycket olika saker. Det innebär i princip att man gjort någon form av förbättring av isoleringen. Inte att man kommer upp till en modern isolationsklass (det går inte utan att riva och bygga nytt).

Detta att det blåser in i mellanbjälklaget (om jag fattar rätt) låte lite märkligt, kan du få fram någon mer detaljrad information om konstruktionen?
 
Marcus T skrev:
Avemo: Jag hade förväntat mig ett tilläggsisolerat hus. För mig och säkert många husköpare innebär det ett hus med någorlunda bra klimatskydd, att blåser inte in genom mellanbjälklaget samt att det går värma upp huset till + 20 C.
Det väntar man sig givetvis. Men som köpare har du ett stort ansvar att förvissa dig om att du får vad du förväntar dig. Detta helt och hållet för din egen skull. Framför allt för att det är mycket enklare att besikta huset än att åtgärda problem eller processa mot säljaren.

Marcus T skrev:
Säljaren har sagt att det är inget fel på isoleringen någonstans i huset.
Kanske ljög han. Kanske upplevde han inte problemet. Du lär ha problem att bevisa att han ljög om han gjorde det. Även om han ljög är det inte säkert att det är ett dolt fel.
 
Kolla upp om du har spån i väggarna, kan ha satt sig ordentligt genom åren, saknar du en halvmeter spån och de bara tilläggsisolerat med en 45;a är de inte mycket som står emot, går att fylla på till en billig kostnad, framförallt om man jämför med en tvist i domstol
 
buspojken skrev:
Kolla upp om du har spån i väggarna, kan ha satt sig ordentligt genom åren, saknar du en halvmeter spån och de bara tilläggsisolerat med en 45;a är de inte mycket som står emot, går att fylla på till en billig kostnad, framförallt om man jämför med en tvist i domstol
Men då måste jag riva upp fasaden någonstans?
Men mitt problem verkar vara dåligt vindskydd. Kalla dagar med vindstilla är inget större problem men värre om det blåser.
 
Tråkigt när saker inte är som utlovat, och dragigt hus är ingen dröm direkt...
Om vi lämnar dolt feldiskussionen, och bara koncentrerar oss på draget, så räcker det i stort sätt med några musgångar i isoleringen för att kyla ner ett helt hus. Vi hade en liten musgång i väggen precis nere vid golvet bakom diskhon i köket. Vattnet i rören frös och tallrikarna i skåpen var iskalla. Jag hittade gången, bytte isleringen och vindduken och sedan höjdes husvärmen 5 grader vintertid.

Era problem kanske är större, men undersök saken i alla fall. Kanske är det ett mindre problem som ni kan ordna för en mindre peng?!
 
Om huset värms med värmepump som ger max 55-65 graders framledning är det kanske inte så konstigt om inte huset blir lika varmt som om huset värmts med ved eller oljepanna som ger framledning på 90 grader och som radiator systemet troligtvis är dimensionerat efter. Att huset har bristfällig isolering är helt klart men vilka hus byggda på -30 talet har inte det.
 
Hur tjocka är väggarna?

Om huset varit tilläggsisolerat till modern standard borde väggarna varit uppemot 400 mm tjocka. Åtminstone borde fönsterna sitta en 200 mm in i väggen. Det syns rätt tydligt om det ligger så mycket isolering utanpå.
 
smurfen72 skrev:
Om huset värms med värmepump som ger max 55-65 graders framledning är det kanske inte så konstigt om inte huset blir lika varmt som om huset värmts med ved eller oljepanna som ger framledning på 90 grader och som radiator systemet troligtvis är dimensionerat efter. Att huset har bristfällig isolering är helt klart men vilka hus byggda på -30 talet har inte det.
Men det är inga problem att värma huset när det är vindstilla. När det blåser kommer uteluften in genom öppningarna i mellanbjälklaget och då går inte värma huset längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.