På mitt hus från 40-talet finns en tillbyggnad, byggd på 90-talet. Det golvet var aldrig mer än 10 grader. Jag trodde att förra ägaren (som byggt tillbyggnaden) missat att även golv ska isoleras. Jag bröt upp golvet och fann säkert 500 mm isolering. Dock fanns glipor på uppemot 10 cm mellan isolering och reglarna nästan överallt.
 
Tack MathiasS! Du verkar förstå problematiken. Jag menar som du att om man köper ett hus som är tilläggsisolerat för 13-14 år sedan då skall man vänta sig någorlunda bra klimatskydd, tex det skall inte blåsa in kall luft så att man kan överhuvudtaget inte värma upp inneluften till 20 C när det är blåsigt och +7 C ute.

Jag är inte byggare själv men tycker att det är otroligt att en del tycker att man skall inte förvänta sig att slippa kalldrag och mycket hög uppvärmningskostnad efter en tilläggsisolering. Vad är då meningen med det?
 
Hur många kvadrat uppvärmd yta har du i huset? Hur många kWh värme förbrukar huset på ett år?
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Huset är på 180 m2. I år hade vi ca 24000 KWh. Vi har 2 luftvärmepumpar och eldar en hel del.
 
Hmm.....låter lite halvlustigt. Börja med att täta kåken, dvs fönster dörrar. Justera in ev. tilluft och frånluft. Kolla så uppvärmningsystemen är intrimmade och lirar med varandra. Justera in raidatorer.

En tilläggsisolering, vindpapp och liknande kan göra stor skillnad men du borde kunna "pusha" värmen för att få det drägligt. Det står inte och faller med en bra eller dåligt tilläggsisolering, helt enkelt.
 
Ok. Förutsätter att 24000 kWh är endast värme, alltså varmvatten och hushållsel borträknat? Gjorde ett snabbt överslag och det skulle betyda att du behöver en värmeeffekt på ca 8-8,5 kW vid dimensionerande utetemp.
Vad får du ut av dina luft-luftpumpar en riktigt kall dag? Det går i regel att hitta i tekniska data.

24000 kWh innebär en förbrukning på ca 133 kWh/m2. Om nu detta är inklusive hushållsel så blir ju siffrorna ovan lite annorlunda. Säg ca 19000 kWh för värme. Det ger då 105 kWh/m2, alltså inte långt från vad energideklarationen säger.

Nu eldar ni ju också, vilket ju är svårt att räkna på utan att veta hur mycket ved som går åt och hur effektiv värmekällan är.
 
Marcus T skrev:
Jag är inte byggare själv men tycker att det är otroligt att en del tycker att man skall inte förvänta sig att slippa kalldrag och mycket hög uppvärmningskostnad efter en tilläggsisolering. Vad är då meningen med det?
Jo man kan absolut vänta sig att slippa kalldrag och hög uppvärmningskostnad efter en tilläggsisolering. Men det finns ett steg mellan detta och att det skulle vara ett dolt fel om man ändå får det. Huset har ett fel för dig. Därom råder ingen tvekan. Om det däremot är ett fel i juridisk mening är mer tveksamt. Att det dessutom skulle röra sig om ett dolt fel i juridisk mening är ännu mer tveksamt.
 
Är det bara luftvärmepumpar för att värma huset? Det finns undantagsfall där detta fungerar, men oftast är det bara att anse som ett komplement till ett annat uppvärmningssystem.
 
Nils82: Fönster och dörrar är täta och även alla väggarna. Värmesystemet är bytt till allra modernaste.
Problemet är som jag tror avsaknaden eller bristfällig vindpapp. Luften kommer in genom fasaden i alla bjälklag och sedan in i huset. Då går inte värma huset längre.
 
Vad består stommen av?
Om jag bara höftar så kan en rimlig anledning vara att ursprungskalet är dåligt isolerat och det till följd av att spånet i bjälklag har sjunkit har gjort att det läcker in kyla in rakt genom tilläggsisoleringen och går in i bjälklag och effektivt kyler ner huset.

Så hade jag det i övervåningen på min 30tals kåk o int började jag tjöta om dolda fel om det eller andra saker såsom oisolerade fack i taket.

En simpel lösning på ditt problem är att du stoppar luftflödet genom bjälklaget med exempelvis fogskum som du injekterar, har gjort detta med stor framgång själv.
 
H
Kan du känna att det drar / blåser kallt? Drar det kallt inne i huset / rummen?

Har ni bra klimat någonstans i huset?
 
Lutte: Stommen och fasaden är av trä.
Det kan vara precis så som du säger. Hur och varifrån injekterar man skummet?
 
hus520 skrev:
Kan du känna att det drar / blåser kallt? Drar det kallt inne i huset / rummen?

Har ni bra klimat någonstans i huset?
Ja man känner i alla rum förutom badrummet.
 
Ok, då kan en trolig orsak vara att bjälklagen är dålig isolerade, så som nämts tidigare här. Bjälklagen bör vara fullvärdigt isolerade minst 1 meter in. Resterande behöver egentligen bara ljudisoleras......utom bottenbjälklag såklart.

Finns tankar på att renovera golv och/eller tak? Då kan du riva upp från valfritt håll för att isolera ordentligt. Injektera fogskum funkar också men är egentligen ett andrahandasalternativ. Slutresultatet kan inte säkras riktigt ordentligt.

Börja dock med att kontrollera detta. Såga ur några puckar (hålsåg 70-80mm) på lämplig plats eller skaffa en "snake" för att inspektera hur landet ligger. Lycka till!
 
Nils82 skrev:
Ok, då kan en trolig orsak vara att bjälklagen är dålig isolerade, så som nämts tidigare här. Bjälklagen bör vara fullvärdigt isolerade minst 1 meter in. Resterande behöver egentligen bara ljudisoleras......utom bottenbjälklag såklart.

Finns tankar på att renovera golv och/eller tak? Då kan du riva upp från valfritt håll för att isolera ordentligt. Injektera fogskum funkar också men är egentligen ett andrahandasalternativ. Slutresultatet kan inte säkras riktigt ordentligt.

Börja dock med att kontrollera detta. Såga ur några puckar (hålsåg 70-80mm) på lämplig plats eller skaffa en "snake" för att inspektera hur landet ligger. Lycka till!
Tack för informationen! Kan man injektera utifrån genom fasaden? Jag har liggande panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.