Ni som har husdjur och larm, löser det ut nåt pga djuren som rör sig?

Satt o pratde med grannen igår.
Han har oxå funderat skaffa ett larm, precis som jag funderat lnge på nu.

Både securitas och sector har var till han o velat själv.
Men när de fått reda på att han har en hund, så har de båda sagt att det blir stor risk att hunden kommer utlösa larmet, trots husdjursanpassad modell.
de ska larm, men väntar tills efter vovven har levt klart sina liv...

Jag har 3st katter(3kg, 4kg, 5kg), som ofta hoppar upp o lägger sig i fönstren på blombrädorna, på ryggtöd på soffan, och en hög byrå.
kommer det funka med rörelsesensor för mig, eller kommer katterna utlösa dom.
är husdjursanpassade sensorer för djur upp till 35kg om jag minns rätt.
Men fanns ändå risk att de utlöser när de springer runt o bytar eller hoppas upp i fönstren o bokhyllor stod det..

Tror ni det kommer funka?
Eller är det bara att sätta givare på alla fönster o dörrar, jag kan göra, så länge jag har husdjur? Blir väl som ett skalskydd då.
ska ha en utesiren och en inne, så vill inte ha massa fellarm pga katterna så det tjuter o väcker grannana, om det är falskt alarm..

Sen vilket larm det blir, vet jag inte än.
Surfar o surfar o läser o läser, gjort i lång tid, men kan inte komma fram till vad som passar mig o mitt behov.
Bifogar en ritning på mitt hus hur hade ni valt att montera ett larm på den planlösningen?
Olja o redskap i garaget är borttaget, så bara ett garage där med 2port och 1 ytterdörr o in dörr till in förrådet o där sitter det 5st små fönster.
Allrum/kök/tvättstuga o 2st sovrum har nyare fönster med 3glas. Resterande fönster i huset har äldre modell med dubbla rutor.

Svagaste länken i mitt hus är väl baksidan, där är det en stor altan, med altandörr o gamla fönster. o mer skymt på den sidan (huset bakom mitt har stott tomt i 10år+)
 
  • MEDCB51F9CB3253406E80F20EE3F4F4D7CE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju satsa på ett bra skalskydd. Sedan ha en röresedeckare som täcker ett område där katterna inte har möjlighet att klättra. Ex. Sätta den ovanför ytterdörren så den täcker korridor mot v-rum?
 
KristinaRT
Vi har en ganska stor katt (5,5 kg) med lång päls och hittills har hon inte löst ut någon rörelsedetektor även om hon hoppar upp i fönsterkarmen och soffan då och då. Så jag tror inte det är några problem för er.

Enl installatören är det inte så mycket vikten som storleken (på "siluetten") som får rörelsedetektorerna att gå igång, vikten är mer för att man ska ha något lättare att relatera till än storlek :)
 
Vi har hund (som är snäppet större än en stor katt) och har larm med husdjursanpassade rörelsedektorer och vi har, under de 5 åren vi har haft larmet, aldrig haft ett falsklarm.
 
RilleRock
I bättre system kan man ställa in så att en påverkad detektor skall bli påverkad 2 ggr inom inställd tid för att det skall gå ett larm.
Dvs hoppar en hund upp i soffan och lägger sig inom inställd tid går detektorn tillbaka till normalläge.
För detta måste du ha trådbundet larm iomed trådlösa detektorer går i strömsparläge i 2-3 min efter påverkan.

Annars så brukar vi rekommendera att man skärmar av så att djuren bara får vara i olarmade utrymmen när ni inte är hemma.
Nattetid endast skalskydd.

Om en katt väger 5kg, hoppar på en stol och slänger sig framför detektorn så vet inte den om att det är en katt.
Likaså som en 5grams spindel vandrar på linsen.
Det handlar om detektorns synfält och placering.
"Husdjursimmun" handlar om att att detektorns nedre synfält är maskerat så egentligen så är det mankhöjden på djuret som avgör.

Placera aldrig en IR i en hall mot en trappa om djuren går upp och ner tex.

Oavsett larmlösning ha sirener avstängda ialafall första månaden framförallt för djurens skull så ni märker vad som funkar och kan göra justeringar därefter.

Lycka till :)
 
  • Gilla
Marvil
  • Laddar…
Ni som har husdjur och larm, löser det ut nåt pga djuren som rör sig?
Blir det falsklarm pga djuren, är det ett problem -och blir det inte falsklarm så kan även det vara ett potentiellt problem... Har en vän med husdjurslarm som en dag förvånat konstaterade att larmet inte löste ut efter att en person varit in i larmat utrymme och vänt. Liten person, ytterkläder på, mössa och långt hår...

Du har ju iaf 15kg katt (totalt) som kan befinna sig lite varstans. Katter har ju tyvärr en förmåga att klättra runt på oväntade ställen när de är ensamma. Bäst testa. Även något som verkar bra kan visa sig funka dåligt, och var uppmärksam när ni möblerar om. Detektorer kan behöva flyttas.

Fönsterlås + glaskross (ifall rutorna inte är för små och tunna), riktigt lås på vardagsrumsdörren och så dörrmagnet borde väl fixa vardagsrummet utan husdjursdetektor?

Sovrum brukar väl ha förutsägbar möblering så där skulle det kanske passa med en husdjursdetektor i stora sovrummet?

Att sätta magneter på innerdörrar kräver ju lite extra disciplin, men katter brukar ju inte öppna dörrar iaf.

Vågar man föreslå en dörrmagnet in till badrummet? (Brukar ofta ligga lite guld där så en tjuv kommer garanterat vilja kolla och dörrren är vanligen stängd...)

Sen är det väl så att möbleringen styr lite vart tjuven går. I-pads i tonårsrum, en byrå som bara står och ropar 'här finns passen' osv. Fundera på var värdet finns, särskilt om det syns utifrån. En tjuv kommer vilja gå dit först.
 
En bra modern digital husdjursdetektor klarar det.
Problemen kan det vara vid trådlösa larm som endast använder en maskad lins men vid trådbundet så finns det fungerande lösningar.
Om de larminstallatörer du haft kontakt med inte kan erbjuda en fungerande lösning så kontakta en annan larminstallatör för lösningar finns.
Dörrknackande försäljare har oftast begränsat utbud på produkter och därmed även begränsade lösningar för många miljöer.
 
Ju bättre detektor desto mindre risk för falsklarm pga djuren med rimlig förmåga att larma vid mänsklig närvaro.
Fast låt mig hissa en liten varningsflagga: 35kg =en tänkt larminnehavares stora hund eller 12-åring på alla fyra alternativt 75kg bov med stora överrocken på? Det finns ju uppenbarligen ett problem här med detektorer som avsiktligt görs mindre känsliga än normalt. Acceptabel risk? Tja...
 
Tack för svaren!

Nu har inbrotten kommit väldigt nära, min granne(var bortresta) hade inbrott för några nätter sedan.
Hade slagit sönder en ruta på baksidan av huset, inne på deras altan (50m från min altan) o så tog de även deras bil...

En investering i larm kan nog vara bra, om inte annat så känns det bättre för mig..
Blir nog ett par kameror oxå...

Vad tror ni om detta larm: http://www.securitysweden.com/shop/product.php?id_product=225
och sen komplettera med ett gäng trådbundna magnetkontakter och några glaskrossare.
Larmenheten har dock bara 2st trådbundna ingångar(NC eller NO), kan jag seriekoppla 9st magnetkontakter till en ingång och några glaskrossare till den andra? Ska ju sitta ett motstånd till slingan oxå.
Enda nackdel om de är seriekopplade är väl att man inte vet vilken av dom som larmar vid händelse lr defekt.
Sparar flera tusen på att köpa trådbundna kontakter istället för trådlösa, utöver de som följer med i paketet.

Syrran har typ samma larm i stallet, fast det heter home security och har engelska menyer, men utseendet är samma o de kostar samma...
Har funkat bra där i över 1år och inga falska larm, så borde funka här oxå.
Röresledetektorerna kan man få husdjursanpassade mot en extra kostnad.
Men osäker på om katterna kommer sätta igång larmet, då de inte alltid är på golvet, speciellt i vardagsrummet, så där blir det ev bara magnetkontakter och glaskross. Men tänkte iaf testa med rörelsesensor oxå och se om det funkar, annars tar jag bort den från det rummet.

Eller har ni andra(bättre) förslag på larm med GSM, för max 6-7000kr?
Ska inte ha någon anslutning till väktare i nuläget, dock bra om det går att koppla till dom ifall jag vill ha i framtiden.
 
Det är ett kinesisk larm LHD8003 av tillverkaren Shenzhen Longhorn Security Technology Co., Ltd.
Jag känner inte till larmet i sig och antar att det är bättre än inget men personligen hade valt ett mer etablerat larmsystem av en mer beprövad tillverkare.
Att ett larm inte falsklarmar behöver inte betyda att produkten är bra och den kanske inte larmar när den borde.
Vill du ha ett helt trådlöst larm så blir det en bra bit över rekommenderade prisklassen med detektorer som klarar av djur bättre än de billiga maskade rörelsedetektorerna.
Om du använder en hybridcentral med trådbundna husdjursimmuna detektorer så kanske det går att komma närmare de priser du efterfrågar.
I övrigt så skulle du få den absolut bästa lösningen med ett trådbundet system.
Om dina djur endast håller golvet så är det inget speciellt men om de klättrar och far rundor när du inte är hemma så krävs antingen bättre detektorer eller så får du skippa rörelsedetektorer där djuren far rundor.

Edit: lägger till produkt exempel på bra husdjursimmun rörelsedetektor.
När det gäller bra husdjursimmuna rörelsedetektorer så rekommenderar jag paradox t.ex DG75 (finns även korridor lins om det behövs).
Då spelar det ingen roll hur djuren rör sig i bevakningsområdet eller om katterna klättrar på väggar och möbler (jag har använt denna där katterna faktiskt klättrade på väggarna).
Personligen anser jag att paradox digitala husdjursimmuna detektorer spelar i en egen liga om du jämför med andra tillverkare.
www.paradox-security.se/res/Manualer/digigardsvensk.ppt
http://www.paradox-security.se/res/Manualer/didigard.pdf
Om du har en verktygsbod eller ej uppvärmd uteplats så är DG85 ett bra alternativ.
http://www.paradox-security.se/res/Manualer/dg85svensk.ppt
Dessa 2 finns även i trådlösa varianter (MG-PMD75, MG-PMD85W) som fungerar med Paradox trådlösa system (även NV35M men den har jag inte sett säljas i sverige).
Paradox har även mer avancerade rörelsedetektorer som t.ex NVX80 om någon har högre krav på detektering.
http://www.paradox-security.se/res/Manualer/NVX80-saeljblad-uppladdning.pdf
http://www.paradox-security.se/res/Manualer/NVX80-tekniskt-saeljblad-uppladdning.pdf
 
Redigerat:
Ta reda på vad du behöver för ditt hem, beär in en offrert från lite olika leverantörer.

Jag köpte mitt larm(Powermax) från Larmat.se.
Bra pris, support och service.
Han konfigurerade upp allt, sedan var det bara för mig att skruva upp prylarna och det har fungerat klockrent i 5 år nu.
 
Vårt har aldrig löst ut för katterna, men för säkerhets skull är kameran riktad mot det område där det är störst risk för att katterna ska utlösa det, så att de ser om det är falsklarm. Det är samtidigt det ställe där det är störst risk att tjuvar tar sig in, så det är "win-win. Det är som nämnts ovan så att sensorn vinklas så att den inte läser av under en viss höjd, så rent teoretiskt skulle en tjuv kanske kunna ta hål i nederdelen av dörren med såg och krypa in, men sedan kommer de ju inte längre, och det enda av värde vi har i det rummet är pianot ;-)

Den ena katten är en norsk skogkatt på 6 kilo.
 
Hemmakatten
Vi har haft larm i tjugo år. De första tio åren ett Securitas larm med husdjurssensor och då hade vi tre katter. Larmet löstes aldrig ut pga katterna (en katt vägde nio kg) men löstes ut vid ett inbrottsförsök där tjuven sprang iväg utan att ta nåt.

Nu har vi DSC trådbundet men litar inte riktigt på husdjurssensor. Vi har numera mellanstor (22kg) hund och jag är orolig att larmet går när han är ensammen hemma. Katterna kan alltid springa ut men hunden blir kvar i sirentjutet. Vi har därför inte larmet på när vi lämnar hunden hemma. (hunden skäller som en argsint schäfer och håller förhoppningsvis buset borta.)

Nu skulle vi vilja kompletterande kamera/video. Är det möjligt med vårt trådbundna larm. Vi skulle vilja fota både ute och inne när vi inte är hemma.
Är det möjligt? Vi har en trådbunden utomhussiren. Kan man koppla på kamera på den? Och inomhus. Gäststugan/bastun har också larm och samma där, vi skulle vilja ha kameraövervakning. Kameraövervakningen villa vii ha kopplat till larmcentral (Rapido larmcentral i vårt fall). Är det möjligt? Frågar här innan jag kontaktar elektrikern.
 
Redigerat:
RilleRock
Hemmakatten skrev:
Vi har haft larm i tjugo år. De första tio åren ett Securitas larm med husdjurssensor och då hade vi tre katter. Larmet löstes aldrig ut pga katterna (en katt vägde nio kg) men löstes ut vid ett inbrottsförsök där tjuven sprang iväg utan att ta nåt.

Nu har vi DSC trådbundet men litar inte riktigt på husdjurssensor. Vi har numera mellanstor (22kg) hund och jag är orolig att larmet går när han är ensammen hemma. Katterna kan alltid springa ut men hunden blir kvar i sirentjutet. Vi har därför inte larmet på när vi lämnar hunden hemma. (hunden skäller som en argsint schäfer och håller förhoppningsvis buset borta.

Nu skulle vi vilja kompletterande kamera/video. Är det möjligt med vårt trådbundna larm. Vi skulle vilja fota både ute och inne när vi inte är hemma.
Är det möjligt? Vi har en trådbunden utomhussiren. Kan man koppla på kamera på den? Och inomhus. Gäststugan/bastun har också larm och samma där, vi skulle vilja ha kameraövervakning. Kameraövervakningen villa vii ha kopplat till larmcentral (Rapido larmcentral i vårt fall). Är det möjligt? Frågar här innan jag kontaktar elektrikern.
Om ni vill kunna larma huset när ni är borta med hunden hemma kan du bryta upp
styrsignalen till inre siren via en strömbrytare.
Kamerorna får ligga i ett eget dedikerat nät om du skall ha trådbundet vilket såklart är stabilast.

Sen är frågan vad Rapid kan ta emot och om de tar emot konsumentprodukter som inte har funktionerna inbyggda.
Mitt råd är att ta kontakt med din larminstallatör alt ring Kari Lindblom eller Jonny Bergendahl på Rapid 08-564 202 00.
För som jag ser det blir det en standalonelösning som kommer ligga separat och om det inte går till larmcentral så går det ju alltid att lösa som tex med bilder via pushmail direkt till mobilen osv beroende på lösning och vad som är tanken.
 
Hemmakatten
Ok, tack. Jag ringer elektrikern som jobbat som larmtekniker ett antal år innan han började som elektriker. Men bra att veta detta innan jag ringer. Tack!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.