Jag ska dra i massor av långa skruvar och använder en Ryobi slagskruvdragare med hela 220 Nm moment istället för att vrida handlederna av mig med starka vanliga skruvdragare. Dock så går det ganska långsamt och den äter batterier så jag började leta efter en slagskruvdragare med sladd för 230V med hittar bara sladdlösa som dessutom är klenare än den jag har.
Har du tips på en sån eller ska jag behöva ta mutterdragaren?
 
Nu vet jag inte vilka monsterskruv du ska dra i men kan du verkligen köra slut ett batteri innan det nästa har laddats? Min slagskruvdragare dra med ca 140Nm och det har aldrig varit för lite (dock har jag inte kört större än 8x170), laddad på 22min och det går inte för mig att köra ut ett batteri snabbare än det.
 
Det är 6,5x160 mm skruvar och det stora problemet är att det går för långsamt, särskilt om jag träffar på kvistar. Jag har tre batterier så jag kan hålla jämn takt med laddningen. Det optimala vore en dragare där man kan ställa in vid vilket moment den ska börja slå för den jag har nu börjar nästan direkt.
 
Tack för tipset Dheri men den var som sagt var i klenaste laget...
 
En gissning (om man får göra det) är att skruven fjädrar eftersom de är så långa och ganska tunna. Så det hjälper nog inte med en dragare som slår hårdare.
 
Jag tror också att det kan vara så som cjnilsson säger. Märker du något av att det går snabbare mot slutet av skruvarna?
 
Sticker ut hakan och rekommenderar en "vanlig" dragare i stil med den här:

602193890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du slipper att skruvarna fjädrar tillbaka, och med 110 Nm är den lika stark som många slagskruvdragare. Använder du den med det extra handtaget skonas handleden.
 
Redigerat:
Hur sitter skruvarna? Skulle det vara något problem att byta till grövre för att få mindre fjädereffekt?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har tyvärr de skruvar jag har och kan inte byta. Det går fort första tredjedelen men sedan går det lika långsamt hela vägen in. Den behöver inte slå hårdare, hellre snabbare, men Ryobin blir duktigt varm av belastningen så en dragare med högre effekt behöver inte jobba lika hårt. Ett bra tips med stödhandtaget så det kan bli nödlösningen. Dock måste jag fram med stegen för alla skruvar som sitter högt upp på väggen för att kunna använda bägge händerna. Nu kan jag bara sträcka mig upp.
 
Kan det vara så att de på Ryobin har kortare slag för att få upp momentet? Så kanske en annan slagskruvdragare drar bättre i praktiken även om den har lägre specificerat moment? Endast spekulation från min sida.
 
Intressant tanke! Jag har inte provat någon annan så jag vet inte. Man får ju inte provköra maskinerna på byggvaruhusen... :(
 
Har du testat att smörja skruvarna?
Ta med en liten hink med såpvatten och doppa skruven i innan du drar in den. Har du gott ställt så duscha dom med silikonspray.
 
Ja riktigt långa skruvar brukar funka sådär med slagskruvdragare (blir en torisionsstav som bara fjädrar mot slagen) fast 160mm är inte så långt. Har dragit tusentals 6x140mm med Bosch 18V slagskruvdragare. Grymt skönt att inte behöva hänga på skruvdragaren och kunna skruva ovanför huvudet.

Försök att prova en bättre slagskruvdragare eller prova att byta skruv t.ex. Essve tycker jag funkar fint.
 
Tack för tipset Freddex! Kan bli bökigt på bygget att springa till hinken men jag ska absolut prova. Man kan kanske ta en hel kartong skruv och ställa i såpvatten och sedan ta upp och torka? :p
Jag använder Pondus skruv och det går inte att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.