tio_Pepe skrev:
Jag tolkar det som att nytt VA är draget av kommunen till gatan. Resten av vägen från gatan till huset får du dra själv.

Vad som är till och från är ju litet lurigt i såna här sammanhang. Vatten rinner ju till, medan avlopp rinner från. Men om kommunen drar rör TILL gatan så tolkar jag det som FRÅN deras eget nät.
Byt vattnet nu. Du kan läsa om plastinfodrade Vattenrör på nätet det är ingen rolig läsning...
 
Alltså det är draget nytt från gatan hela vägen längs vårt servitut på grannens tomt och upp till 5 meter från huset där det är påkopplat på de gamla gjutjärnsrören. I prospektet och vid besiktningen har säljaren sagt att det är nytt va draget från gatan. Frågan är vad jag som köpare då kan förvänta mig att det är draget. Säljaren har ju varit tvungen att göra om va då det annars skulle ligga rakt under hennes nya hus som ligger mellan mitt och vägen. Jag har ingen tomt som gränsar mot vägen men servitut för va över hennes tomt.
 
Tio_pepe - vi skall såklart byta men måste gräva upp den nygjorda dräneringen först. Där ligger nu även fiber och bergvärme så det hela blir mer komplicerat än om vi från början vetat att vattnet låg där
 
Gaifa, vad är det som inte känns helt rätt i detta? Vad var förväntningen från er sida?
 
O
Gör en relining av avloppet! Då slipper ni gräva!
Men avloppet blir som nytt! Vilken del av vattnet var relinat? Är tilloppet till huset eller något inomhus?
Jag blir lite förvånad när du säger att vattnet är relinat. För det är inte speciellt vanligt. Ännu mindre vanligt är det då i enbostadshus..
 
Nils - vi trodde nytt va var draget in i huset
 
Odjuret - vi kommer att gräva upp igen och byta. Vill ändå ha full dimension påvattnet....
 
O
Är det alltså dricksvattnet som är relinat?
För är det avloppet så finns det ingen anledning till att inte relina med tanke på storlek och flöde.
Avloppen är överdimensionerade... Så 3mm på ett 110 rör har ingen som helst effekt... Ett 110 rör klarar av belastningen från 24 lgh utan problem... Men det är klart om ni själva har tillgång till grävare så blir det säkerligen billigare än att relina...
 
Dricksvattnet som är relinat
 
Om det varit nytt avlopp i huset, skulle det stått att "stammarna" var nya.

Dricksvattnet är ju som nytt iom att det är relinat. Frågan är bara vilken den nya dimensionen är? Upplever ni det som ett fel, har ni för dåligt tryck/flöde? Det är inget fel att relina så länge den gamla dimensionen inte var väldigt liten. Även vattenledningar är ganska överdimensionerade.
 
Vi har aldrig förväntat oss att stammarna skall vara bytta
 
gafia skrev:
Vi har aldrig förväntat oss att stammarna skall vara bytta
Du menar att ni trodde att ny pem slang var dragen till er vattenmätare/avstängare invändigt samt att er avloppstam gick på nytt avlopp inne i fastigheten/ktypgrund etc?

Det är sådan man ser vid en besiktning samt att man inte benämmner det me "servis"...........sorry.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
tommib
Nils82 skrev:
Det är sådan man ser vid en besiktning samt att man inte benämmner det me "servis"...........sorry.
Eh... va? Det är precis vad det kallas. Håller dock med om att man skulle ha sett det vid besiktning.
 
tommib skrev:
Eh... va? Det är precis vad det kallas. Håller dock med om att man skulle ha sett det vid besiktning.
Alltså benämmningen AV servis eller liknande är servis i gatan/tomtgräns som sätts av utav kommunen eller motsvarande. Det finns ingen AV servis i fastigheten.
 
tommib
Vad kallar du ledningen in i huset då? Jag kallar den i alla fall servisledning, precis som med elservisen som kommer in till mätaren.

Edit: Se t.ex. här från Stockholm Vatten.

Sen kan servisledningen vara fastighetsägarens eller nätägarens ansvar, men en servisledning är det likafullt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.