Hej
Har köpt ett hus som vi har tillträde till i mars, har därför lite knapphändiga uppgifter.
Vi har tänkt bygga en walk-in-closet i ett stort rum som är ca 27 kvm. Detta innebär att vi kommer sätta upp en vägg för att få garderoberna i ett eget rum. Dock sitter där dock ett don idag , om det är tilluft eller frånluft vågar jag inte svara på men en gissning är att det är ett frånluftsdon.

Som det är nu hamnar den mitt i en garderob vilket inte är så bra, vad är bästa lösningen? att flytta den så att den sitter i mitten av garderoben eller flytta ut den i själva "rummet" istället (blå cirkel)?

Då huset är uppvärmt via ventilationen gissar jag att det hela är lite känsligare än vanligt. Behöver man justera om luftflöden osv om man flyttar den 2 meter som det kan bli tal om?

Bifogar en skiss från sketchup hur rummet är tänkt att se ut, dock lite bristfällig men mått och proportioner stämmer väl.
 
  • Skärmavbild 2015-12-21 kl. 12.16.08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmluftsinblåsningen ska naturligtvis sitta i rummet.Garderober , om man ser det riktigt petigt,ventileras med frånluft. Om du inte vill kravla omkring på vinden och dra rör, och garderoberna inte går ända upp till tak kan du kanske dra en kanal från det befintliga donet och sätta en väggventil i rummet
 
Hus med luftburen värme, typ Boro-husen som byggdes på 90-talet, har tilluften i taket och frånluftsdonen i golvnivå. Tillufts- och frånluftsdon brukar se olika ut. Googla på "tilluftsdon" och försök hitta dina om du är osäker.
 
Garderoberna kommer gå hela vägen upp så en flytt är nödvändig. Finns två olika modeller av don i huset om jag inte minns fel, den ena varianten har en stor tallrik - detta är tilluften om jag förstått det rätt (den suddiga bilden visar hur de ser ut). Den ser inte ut så alls utan är mer lik det donet som tex sitter i badrummet och är troligen frånluft. I detta huset sitter både tilluft och frånluft i taket. Kan jag bara flytt den till i mitten av walk in closeten om jag samtidigt ser till så att luft kan ta sig förbi dörrkarmen? Eller är det bäst att flytta ut den i sovrummet?
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har luftvärme så måste det blåsa in nånstans i rummet.Detta är ju istället för ett värmeelement. Är det så den aktuella ventilen är frånluft så låt den bara sitta där den är, dock kvarstår då frågan om var värmen till rummet kommer in. Du känner om det blåser el suger om du ställer dig på en stol.
 
Donet på bilden borde vara tilluft.

Tilluft har man i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor, mfl "bra rum".
Frånluft har man i badrum, tvättstuga, kök, klädkammare, mfl "dåliga rum".
 
Eftersom det är ca 2 månader innan vi får tillträde är det lite svårt med detaljer. Kan inte minnas vart tilluften i rummet sitter om där är någon. Det sitter dock 2 tilluftsdon utanför rummet. Rummet är idag ett allrum men kommer göras om till sovrum/walk in closet.
 
Gammal tråd, men var det någon som testade vad "Overpressure/Övertryck" ingången gör?

Jag kan ju gissa vad den gör, men har inte monterat mitt Heru aggregat ännu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.