Vi ska snart (äntligen)flytta in i vårt nybyggda hus o tänker då så småningom börja med byggande av övervåning.

Den är tänkt att ska innehålla stort allrum(ca 45 kvm öppen planlösning) och ett sovrum o ett badrum.
Tips på innertak till allt detta? Skulle även vilja bygga synliga takstolar i allrummet.

Har funderat på spont som man vitlaserar men är detta mkt jobb med? Allt är isolerat o klart som på bilden dock.
Har ngn erfarenhet av de olika takskivor som finns? Kostar ju mer än spont vad jag sett. Gyproc etc

Vårt badrum kommer ha sluttande innertak o jag undrar då om man kan helkalka denna sluttande yta och är det väggips som gäller inunder o sedan våtspärr o kakel?

Synpunkter,tips o råd från alla er proffs är mer än välkomna=)
tak.jpg
 
Jag har kört med ljusgult laserad råspont till väggar och tak i vår gäststuga (gammal svinstia) med synliga bjälkar. Blev riktigt bra.
I husets hall och tvättstuga har jag använt råspont som innertak målat med matt vit linoljefärg. Det blev bra de me....

Billigt och lite rustikare känsla.
 
Jag har pärlspont, målat med matt vit alkydfärg, bruten svagt, dock ljusare än antikvitt.
Funderade på linoljefärg, men ville inte ta risken med kvistgenomslag och glansskillnander. Har schellackat kvistarna 2 ggr. Efter 3 år ser det fortfarande perfekt ut.
 
Totte_S
Klart ni skall ha panel av nån sort ni tycker om. Och fuskbjälkar måste det ju bli på något sätt. Måla panelen färdig på marken och hyr en tryckluftdriven spikpistol så är spikjobbet gjort under en helg.
Jag skulle inte sätta kakel på en yta som lutar. Kan kännas obehagligt med tunga material över huvudet, även om risken att de faller ner är liten.
 
Oftast är ju dagens bjälkar 2" tjocka endast och vill man ha en mer rustik/kraftigare utseende kan man ju bygga en låda som ser ut som en kraftig bjälke, putsa till med en yxa, eller köpa billigt gjutformsvirke med barksidor kvar, tabort barken innan uppsättning, betsa sedan allt ljusbrunt.
Ett litet tips ifall ni vill ha det lite rustikt!!?
 
Jag målade innertaket med Gysinges matta vita linoljefärg som är speciellt avsedd för innemiljö som t.ex. tak. Det var ett halvår sedan jag målade och ännu så länge har den inte gulnat det minsta.

Jag tror att det är stor skillnad på linoljefärg och linoljefärg. Väljer man en billig färg och har oturen att få en av sämre kvalitet så kan det nog gulna ganska snabbt. Jag har provmålat med två olika vanliga linoljefärger (Rustas och Gysinges) på vissa utomhussnickerier för att se eventuella skillnader i kvalitet. Skillnaden i pris kan man ju tydligt se på hyllkanten.....
 
Linoljefärg gulnar ofta om den inte nås av solljus. Köpte en på Fredells som gulnade där krukorna stod på önsterbänken. Tar man bort dom ljusnar det igen. ;D
 
Beträffande takbjälkar finns det fuskvarianter av dem på K-rauta
 
Sparr!! Det finns!! Man behöver inte fuska!! Jag får utslag!! Fråga efter dimentioner som man använde till takstolar förr. Kanske 80x80 eller 100x100. Det kallas sparr. För riktigt snygga synliga takstolar alltså.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.