Fairlane
Hej,

Vår ena tvättmaskin, en Bosch WAQ28462SN , som funkat bra i två år nu, började helt plötsligt lukta bränt gummi efter centrifugering igår. Jag har tittat lite på den och snurrat runt trumman för hand, men ser inget konstigt och känner inget konstigt heller.

Eftersom den är yngre än 3 år, så finns det ju reklamationsrätt på den, men de kan ju vara knepigt att bevisa att felet fanns där från början!?

Jag sa ringa återförsäljaren och Bosch imorgon

Något annat tips om vad man kan göra?
 
A
Det är rätt inställning.
 
Fairlane
Ringde Bosch service och de ville direkt boka ett besök för 1300 kr (30 minuter), alternativt 900 kronor, men då ger de bara en prisuppgift. Behöver de mer id än 30 minuter så blir andra halvtimmen lite billigare så man hamnar på cirka 1600 kr för en timme.

Jag hittade en liknande tråd, men det var en 4 år gammal maskin från Bosch, av annan modell och där pratades det om att byta trumma och bälg?! Delarna låg på runt 2000 kronor: Nu känner jag ju inte att det tar emot som trådskaparen av den tråden gjorde så jag är osäker. Det känns lagom lockande att betala 3600 kronor för att laga en 2 år gammal maskin, som ger upp om 2 år igen.

Dags att kolla om någon försäkring kan kliva in, annars får man väl köpa en ny maskin. Har varit nöjd med maskinen tills nu, men det blir nog ett annat märke nästa gång trots allt. Vi valde mellan en Bosch och en Miele förra gången. Tvättmässigt skulle de vara likvärdiga, men Mielen har ju ett annat rykte om sig att hålla. prislappen var dock den dubbla för Mielen. Dessutom bodde vi i hyreslägenhet och skulle flytta och tänkte ta med maskinen och hellre släpa 70 kg Bosch än 100 kg Miele ner för två trappor (ingen hiss): Jag misstänker att den högre vikten i Mielen är en av förklaringarna till att de håller bättre?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.