KristinaRT
Lutte skrev:
Det var den gången då vi satt i fikarummet och diskuterade lite löst om alla olika saker då någon gled in på ämnet framtidsdrömmar då våran kufiske vän delade med sig om sin.

Hans dröm var tydligen att bilda ett företag som sysslade med ekologisk skogsavverkning, tänkte lite för mig själv att herreje han med sågar/yxor o hästar i skogen skulle sluta illa!

Men jag hade fel, för första gången i mitt liv. Han skulle nämligen fånga vilda bävrar och träna dom till att gå i koppel och gnaga ner träd på kommando!


måste fiska lite i minnet, kanske en fredags whiskey kan få det att klarna
Det var nog bland det roligaste jag hört, någonsin.....
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Läkemedelsindustri, mitt i natten. Stor elmotor/pump till för att pumpa lutvätska för rengöring av rörverk där värmesäkringen oväntat löst ut vilket ställer hela produktionen (=miljoner SEK/timme). Vi ringer tekniken och ut kommer... Inte en av våra beprövade tekniker, utan en kinesflicka som ber oss att "spluta vatten på deln, pumpen valm, pumpen inte matal bla...". Fy fan vad vi skrattade den natten! (Nej, vi sprutade inte vatten på en 20kW 25A elpump).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kan bjuda på en egen med: Första dagen på första jobbet. Ska flytta en pall med pallyft. Har aldrig ens sett en pallyft förut. Chefen kommer och tittar när jag kör in gafflarna på tvären genom pallen och lyfter den. -"Tja, så kan man ju också göra", säger han. Det var en bra chef det, snäll.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Profossen skrev:
Kan bjuda på en egen med: Första dagen på första jobbet. Ska flytta en pall med pallyft. Har aldrig ens sett en pallyft förut. Chefen kommer och tittar när jag kör in gafflarna på tvären genom pallen och lyfter den. -"Tja, så kan man ju också göra", säger han. Det var en bra chef det, snäll.
Pallarna och pallyftarna är byggda just för att man ska kunna lyfta dem även på den ledden så du gjorde inte fel. Normalt så lyfter man dem bara på långsidan med gaffeltruckar, men ibland så måste man lyfta så för hand med pallyften.
 
Hade en praktikant som jag bad gå och lägga i pengar i P automaten och gav honom mitt Statoil kort. "Lägg i till klockan 16.00"

Han kommer tillbaka och har bara lagt i 10 spänn till kl 11 eller nåt. Jag frågar
"Varför?
Han- "Det fanns bara 1kr 5kr och 10kr att trycka på"
Jag- "Man kan trycka fler ggr på 10kr"
han - "Ahaa, tyckte det var lite konstigt
Jag - "Suck"

samma kille satte alla buntband åt fel håll för han tyckte det var så tröga att trycka i åt det hållet där det klickade...

OH well han var duktig på datorer om man säger så...😃
 
  • Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
Vi hade en praktikant på mitt gamla jobb. Vi höll på med lagerverksamhet. Efter att ha visat hur datorn funkar så fick han en helt ny morakniv och sattes på att öppna stora lådor som var bandade. Efter en kvar5 tänkte vi att vi skulle se hur det gick för honom. Men han var borta, det enda spåret var en ganska stor blodpöl. Förvånade följde vi spåret med blod mot toaletten och kom fram till att han säkert skurit sig i handen. När vi öppnade dörren stod han i ett virrvarr av papper och blod. Han hade inte lärt sig att man alltid ska skära från sig. Han hade satt kniven under ett band och dragit mot sig. Och det bar sig inte bättre än att kniven gick upp i näsan :eek: mycket djupt dessutom. Men efter en runda på sjukhuset var han återställd.

Vi hade en som skulle jobba hos oss på lagret. Men han blev inte långlivad där då han var hyperallergisk mot damm.

Vi testade Manpower en gång. Skulle hjälpa till med att plocka ordrar men dom skickade en krigsskadad libanes som inte kunde ett ord svenska och knappt engelska. Hans skada var att ryggen var böjd framåt så det enda han såg var sina fötter.

Jag har fler men det taf jag när jag har börjat jobba så jag kan skriva på datorn
 
  • Gilla
Chiippe och 2 till
  • Laddar…
evojenza skrev:
...
Jag har fler men det taf jag när jag har börjat jobba så jag kan skriva på datorn
Sitta och skriva på Byggahus på arbetstid alltså.
Är du också "värsta praktikanten" :cool:
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
evojenza skrev:
Jag har fler men det taf jag när jag har börjat jobba så jag kan skriva på datorn
(y):rolleyes:
 
KnockOnWood skrev:
Sitta och skriva på Byggahus på arbetstid alltså.
Är du också "värsta praktikanten" :cool:
Nja. Jag har bara varit här i två år så jag är nog ingen praktikant.

Kan bjuda på en till.
Vi hade en som berättade att han hade kört lastbil åt IKEA men fick sparken efter två körningar. Första körningen så hämtade han en trailer i malmö med glasvaror. Dvs vinglas, ölglas mm.
I första rondellen lägger han hela ekipaget på sidan. Han ringer till åkeriet som kontaktar IKEA som skickar personal för att hjälpa till att städa upp röran. Medans det städas kommer en av dom fram till föraren och frågar om han vill ha nåt av grejerna. Och det ville han så han fick tag i en låda med fina ölglas som inte skramlade. När han kommer hem och öppnar lådan så visade det sig att ett av sex glas hade en spricka. Så han tar med det dagen efter när han ska hämta en ny trailer och frågar om han kan få byta glaset som var sprucket :eek:
Trailer nummer två välte han inte men han tyckte att med en och en halv timmes jobb kvar så var det bättre att köra hem än att köra och lossa.
Och han förstod inte vad han hade gjort fel?
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Jag minns när en bekant lämnade in bilen till en lokal verkstad för att fixa bromsar runt om. Praktikanten som de lät göra göra jobbet (bara det är lite ankeborg) glömde visst lufta bromsarna. Halvvägs hem upptäcktes det att bromsarna inte fungerade alls. Gissa om verkstadsägaren skämdes!. Som tur är gick det bra...
Påminner mig om när jag lämnade in en Audi på auktoriserad verkstad för en service och byte av bromsklossar fram.
När jag är på väg ut från verkstadens parkering ut på stora vägen kommer det en fullastad timmerbil farande varpå jag naturligtvis ställer mig på bromsen. Pedalen går i golvet.... Som tur är finner jag mig och sliter handbromsen och får stopp på bilen en halvmeter från timmerbilen.

Efter att ha skällt ut verkstadschefen efter notor inför ett antal lätt chockade kunder i kundmottagningen så kryper det fram att de klantade till det så de blev de tvungna att byta ena bromsoket. När de sen skulle lufta bromsarna så schabblade de igen och sprängde bromsvätskebehållaren och tryckte hela bromssystemet fullt med luft. Uppenbarligen fick de inte bort allt...

En kväll ett par dagar senare så ringer ett kundundersökningsföretag upp och undrar om jag var nöjd med mitt besök. Dagen efter ringer verkstadschefen och säger att de ändrat sig om ett lacksläpp (den berömda audisjukan) som de tidigare nekat att åtgärda på rostskyddsgarantin och erbjuder sig att hämta bilen med en gång och lämna en lånebil så länge. Lånebilen var en splitter ny A6 quattro med fri bensin...

Rostskadan lagades, motorhuven hade en del stenskott så den lackade de om också och lite andra lackförbättringar som de tydligen tyckte behövdes. När jag sen hämtar ut bilen så meddelar de att de stryker fakturan på servicen och ger mig 40% rabatt på all service och reservdelar hädanefter.

Jag undrar än i dag två saker om denna händelse:
* vad som sades i det telefonsamtal som verkstadschefen fick från Audi...
* vad verkstadschefen sa till sin mekaniker som måste varit en praktikant....
 
Redigerat:
  • Gilla
[SH] och 7 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Påminner mig om när jag lämnade in en Audi på auktoriserad verkstad för en service och byte av bromsklossar fram.
När jag är på väg ut från verkstadens parkering ut på stora vägen kommer det en fullastad timmerbil farande varpå jag naturligtvis ställer mig på bromsen. Pedalen går i golvet.... Som tur är finner jag mig och sliter handbromsen och får stopp på bilen en halvmeter från timmerbilen.

Efter att ha skällt ut verkstadschefen efter notor inför ett antal lätt chockade kunder i kundmottagningen så kryper det fram att de klantade till det så de blev de tvungna att byta ena bromsoket. När de sen skulle lufta bromsarna så schabblade de igen och sprängde bromsvätskebehållaren och tryckte hela bromssystemet fullt med luft. Uppenbarligen fick de inte bort allt...

En kväll ett par dagar senare så ringer ett kundundersökningsföretag upp och undrar om jag var nöjd med mitt besök. Dagen efter ringer verkstadschefen och säger att de ändrat sig om ett lacksläpp (den berömda audisjukan) som de tidigare nekat att åtgärda på rostskyddsgarantin och erbjuder sig att hämta bilen med en gång och lämna en lånebil så länge. Lånebilen var en splitter ny A6 quattro med fri bensin...

Rostskadan lagades, motorhuven hade en del stenskott så den lackade de om också och lite andra lackförbättringar som de tydligen tyckte behövdes. När jag sen hämtar ut bilen så meddelar de att de stryker fakturan på servicen och ger mig 40% rabatt på all service och reservdelar hädanefter.

Jag undrar än i dag två saker om denna händelse:
* vad som sades i det telefonsamtal som verkstadschefen fick från Audi...
* vad verkstadschefen sa till sin mekaniker som måste varit en praktikant....
Var det möjligtvis hos Din Bil du lämnade den? :D
 
Var det DU som servade den? ;) :D
Nej, det var faktiskt inte där.
 
Haha, nej, men det låter som precis en sån grej som skulle kunna hända hos dom :) Jag har tyvärr varit med om nåt liknande.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
När jag var på praktik på en el-firma (dvs innan lärlingstid) så kopplade jag vägguttag i taket till lysrörsarmaturer. Fick höra något år senare (fick jobb på samma firma) att jag hade kopplat hälften av vägguttagen på X-plintar (blinda-plintar) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
När jag var på praktik på en el-firma (dvs innan lärlingstid) så kopplade jag vägguttag i taket till lysrörsarmaturer. Fick höra något år senare (fick jobb på samma firma) att jag hade kopplat hälften av vägguttagen på X-plintar (blinda-plintar) :)
Då höll dom det ju inte emot dig i alla fall! :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.