slacker skrev:
Efter att själv ha gått igenom otaliga dåliga bygglampor genom åren så slog jag till på Festools under förra veckan. Även jag ryggade till över priset men herregud vilken lampa! Dessutom i systainer så lätt att förvara och stapla i bilen. Valde bort stativet då jag inte har plats för det men då butiken i fråga ville bli av med stativ så fick jag det på köpet - Kunde som inte låta bli då heller.... (y)

Det enda jag kunnat önska vore något uttag på baksidan.
Har den on/off knapp på lampan eller måste man dra ut kontakten?
 
Springare skrev:
Har den on/off knapp på lampan eller måste man dra ut kontakten?
Ingen knapp på lampan tyvärr, dock otroligt kraftigt och skönt ljus med otrolig spridning. 8000lm om man skall tro Festool själva.
 
Jag kör biltemas klotlampa + biltema 15w led, funkar fint. Med en 30w Led funkar det säkert ännu bättre ;)
 
Jag ifrågasatte detta med att det inte fanns något uttag på lampan. Anledningen till det är enligt Festool att då blir det en annan IP-klassning på lampan. Sant eller inte, det var deras svar.

slacker skrev:
Efter att själv ha gått igenom otaliga dåliga bygglampor genom åren så slog jag till på Festools under förra veckan. Även jag ryggade till över priset men herregud vilken lampa! Dessutom i systainer så lätt att förvara och stapla i bilen. Valde bort stativet då jag inte har plats för det men då butiken i fråga ville bli av med stativ så fick jag det på köpet - Kunde som inte låta bli då heller.... (y)

Det enda jag kunnat önska vore något uttag på baksidan.
 
Jag slog till på Festools syslite duo, i paket med stativet. Den är värd varenda krona för mig som har med belysning på i stort sett alla jobb.

Jag har gått igenom ett antal bygglampor genom åren, halogen, lysrör och billighets-led. Alla tidigare lampor har fört med sig något irritationsmoment.
Halogenlampor går sönder så fort man petar på dem, lysrör likaså. Stativen tappar skruvar och går sönder. Festoollampan verkar (än så länge) hålla samma klass som övriga Festoolprylar, tiden får väl utvisa om det var pengar kastade i sjön eller inte.

Det bästa med lampan är nog ändå stativet. Stativet står stadigt, det är enkelt att fälla upp och packa ihop, det har ett snabbfäste för lampan som fungerar och det tål att hänga mycket grejor på (brukar ha lampstativen som lagring för verktygsbälten, kläder mm). Stativet har alltså i stort sett alla egenskaper som andra stativ saknar.

Så om du uppskattar bra belysning och kan lägga 4000:- på en lampa så tycker jag inte du ska tveka, köp!


Edit: såg nu att tråden är fyra år gammal, hoppas du hittade en lampa du är nöjd med...
 
Redigerat:
Vad är det för effekt på festools mästerverk? :)
 
thomasx skrev:
Vad är det för effekt på festools mästerverk? :)
Festoon anger 80x1,4w så totalen blir 112w - Som sagt är jag än så länge mycket nöjd trots att jag inte ens packat upp stativet!
 
Lite underligt att Festool anger livslängden till bara 10 000h. En lysdiod som kyls bra borde väl hålla 50 000h.
 
Spoz skrev:
Lite underligt att Festool anger livslängden till bara 10 000h. En lysdiod som kyls bra borde väl hålla 50 000h.
Källa på det?
 
thomasx skrev:
Biltemas håller ju 20 000h, då är det ju rätt självklart att en bra borde hålla 50 000h ;)

[länk]
Tänkte inte på det. Egentligen så var det ju den rätt sköna reklamfilmen som fick mig att köpa Syslite; https://www.youtube.com/watch?v=TWVir8khgTo
 
Spoz skrev:
[länk]
[länk]


Intressant läsning. Man får väl anta att Festool har misslyckats kapitalt med sina LED-lampor dådå. Tiden får utvisa, jag återkommer om 10000 användartimmar med en rapport;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.