R
Då rörmokaren inte dök upp överväger jag att installera blandarfästet själv. Ur väggen sticker 2st pex rör ut på 15mm. Runt rören sitter en korrugerad plastslang.
Jag har ett blandarfäste enligt bilden på 160cc.
Hur bör man metodiskt gå tillväga?

1. Skär man av den korrugerade slangen i nivå med kaklet?
2. Hur måttar jag fram var pex slangen ska skäras av? Kan jag lägga blandarfästet mot kaklet bredvid slangen och utgår ifrån denna hur pass mycket jag skall kapa?
3. Placerar jag blandarfästet på rören och ritar ut var jag ska borra hålen i kaklet för skruvinfästningen av blandarfästet?
4. Hur hårt ska muttrarna dras? Lite lätt?

Det finns ingen manual på nätet man kan följa eller en film på youtube?

IMG_0975 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0982.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0983.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
All den information du behöver ska finnas på monteringsanvisningen till blandarfästet. Finns den inte i förpackningen så prova att söka på RSK-numret. Chansa inte - du får ingen andra chans om du kapar för kort, och det brukar vara mycket svårt att få loss klämhylsorna på sådana där fästen om det visar sig att man har kapat rören för långa så man behöver kapa om.

Fråga tre borde dock gå att besvara utan anvisning - ja, precis så kan du göra. Men det finns ett men här med. Sitter det en monteringsskena av stål för böjfixturerna bakom väggskivorna så kan hålen för skruven i den vara väldigt tajta, och då måste skruvarna in exakt i förhållande till skyddsrörens (eller egentligen deras böjfixturers) centrum. Då blir det att mäta också för säkerhets skull.
 
Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra ang din fråga men har ett par kontrollfrågor tillbaka till dig.
Är det du själv som gjort resten av badrummet eller är det en entreprenör? Delad entreprenad eller totalentreprenad?

Är det en totalentreprenad skulle jag undvika att ge mig in och skruva själv. Entreprenören ska ju lämna garanti på hela badrummet men denna garanti kan du nog se i stjärnorna efter om du börjar pilla själv. Jag tror inte att någon entreprenör vill stå med ansvar för något som kunden har varit och pulat på själv.
 
R
hmm jag får väl se om jag kan få tag på killen imorgon istället...
 
Krilleman
R
får försöka finna en rörmokare istället som har erfarenheten!
 
Roland112 skrev:
får försöka finna en rörmokare istället som har erfarenheten!
Men hur ser entreprenadformen ut?
Har du själv plockat ihop och tecknat avtal med de olika hantverkargrupperna eller har du anlitat en enda entreprenör som har helhetsansvaret?
Är det det senare så är det inte heller ok att börja blanda in ytterligare entreprenörer. En ev.huvudentreprenör kommer inte vilja ta ansvar för varken hemmapul eller en efter entreprenör. Du kan ju oxå åka på att få betala dubbelt för rörmokeriet.
Vad är problemet egentligen? Rot-panik?
 
R
nae jag ha gjort endel själv, brunnsbyte och rördragningar har dock en firma gjort. De svarar inte i telefon nu dock så får försöka imorgon igen.
 
R
märkllig fråga kanske men de finns ingen som känner en rörläggare som har 1 timma över och kan installera mitt blandarfäste?
 
Krilleman
Jag har massor med timmar över, men bor inte i närheten... ;)

Ska du göra det själv så följ anvisningen i min tidigare länk!
 
R
njae de blir nog att en röris får göra jobbet, vågar inte chansa nu i slutklämmen! Ska se om en kille jag pratat med kan komma förbi imorgon...håller tummarna.
 
R
fick tag i en röris som var här idag och installerade fästet. Gick smidigt och snabbt för en erfaren ;)
Däremot märkte jag lite senare att de kom någon droppe då och då från en t-koppling som föregående röris installerade. De jag undrar är, finns de någon form av typ loctite man kan använda som man kan smeta på gängorna och sen dra fast som sen stelnar? Jag försökte med gängtejp men samma problem och i ren desperation satte jag silikon på ovansidan muttern där droppen tittar ut men vet ej om de kommer funka när de stelnat. De läcker alltså på den sidan som möter gängorna först mot t-kopplingens gänga.
Nu är vattnet avstängt i badrummet så det är inte full panik här som tur är. Är detta något man ska ha?
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802627256321
Hjälp mottages tacksamt!!! :surprised:
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
övre delen ska ha en fiber eller gummipackning. ingen tejp. den tätar med ca ett 1/4 varv efterspänning, efter att man handdraget tills det tar stopp,


Nedersta delen tätar genom klämring, den ska spännas enligt anvisning. mellan 1/4 till 1/2 varv efterspänning. Läcker det nu kan du dra en 1/8 i taget tills det är tätt. Ingen tejp eller lin.

Mellandelen mellan dessa tätas med lin eller lim.
http://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-vvs-tatning-75ml/
 
R
corre, de är bara den nedersta delen som läcker då jag har den röda pilen. Jag har dragit åt men åndå samma problem...lin eller lim där?
 
Redigerat:
Eller lin, det har biltema, jula, bauhaus mfl. inte speicellt svårt om man har koll med medurs/moturs ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.