Hej!

Vad skulle sätta för diagnos på dessa två kablar? Jag har kopplat ur de så att faserna inte längre används. (kunde inte ta bort jorden och nollan, dessa sitter fast i en häger kopplingsplint).

Som ni kanske förstår så har jag problem med spänningsfall. Framförallt på fas 1 men även på fas 2 och 3. Detta även att jag har kopplat ur dessa två kablar, så återstår problemet.

Så jag har läst har i forumet angående just spänningsfall. Det jag vill få hjälpa med är hur jag kan använda uteslutningsmetoden för att komma fram till var felet är någonstans.

Så med vattenkokaren och elmätare som sitter i vägguttaget närmast elskåpet max 2 meter ifrån, fick jag fram följande över fas 1:

Utan belastning: 226 V
Med belastning: 217 V
Vattenkokaren: 230 V och 2200 W
Ström: omkring 8,3 A

El-mätaren kan även ange i Watt så det var runt 1750 W.

Att det kan vara en noll-ledning som inte sitter riktigt fast, så mycket har jag förstått ifrån tidigare trådar här på forumet angående spänningsfall.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte vad bilden föreställer. Men rent generellt är det väl kopplingspunkter som gör att resistansen ökar om det bara skulle vara en fas med spänningsfall. Hur gamla är dina vägguttag och hur ser kopplingsdosorna ut? Hur är noggranheten på dina mätinstrument? 9v spänningsfall kanske går att förklara med hög förimpedans och ett instrument med hög mätosäkerhet? Har du glapp på nollan i centralen borde du få liknande värden på alla faser. Tror mer information behövs, men ett tips kan ju vara att kontrollera att huvudsäkringarna inte sitter löst(dra åt porslinshuven), framförallt första fasen om du har mer spänningsfall där.
 
Redigerat:
frlise skrev:
Vet inte vad bilden föreställer.
Jag ser smällt isolering ifrån dessa två kablar. Den ljusbruna sörjan som rinner nedåt på kablarna.
 
Det där är fullt normalt på en EKK tillverkad runt 1970... det är inte ledarisoleringen som smälter, det är massan som omger ledarna som löses upp på något mystiskt sätt...
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Ditt spänningsfall är heller inte anmärkningsvärt om du bor på landet. Bor du i tätort kan det vara värt att titta närmare på, men då alla tre faser visar liknande värden så finns det nog inget fel att laga. För att se om nollan glappar ska du mäta spänningen på de två faser som inte belastas.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
frlise skrev:
Har du glapp på nollan i centralen borde du få liknande värden på alla faser.
Det får jag.

frlise skrev:
Tror mer information behövs, men ett tips kan ju vara att kontrollera att huvudsäkringarna inte sitter löst(dra åt porslinshuven), framförallt första fasen om du har mer spänningsfall där.
Det kommer mer info. Har idag tagit ur propparna och satt dit dem igen.
 
VikHe skrev:
Det där är fullt normalt på en EKK tillverkad runt 1970... det är inte ledarisoleringen som smälter, det är massan som omger ledarna som löses upp på något mystiskt sätt...
Ok. Så jag kan använda dessa kablar ut att bekymra mig att de skulle vara avbrott på dem? (det hade kanske märks direkt i så fall?)
 
Bo.Siltberg skrev:
Ditt spänningsfall är heller inte anmärkningsvärt om du bor på landet. Bor du i tätort kan det vara värt att titta närmare på, men då alla tre faser visar liknande värden så finns det nog inget fel att laga.
Landet fast ändå tätort. 40 - 50 hus på denna trafo ca 400 meter ifrån mig.

Bo.Siltberg skrev:
För att se om nollan glappar ska du mäta spänningen på de två faser som inte belastas.
Spänningen ökar på de andra faserna (fas 2 och 3) när jag belastar fas 1 med tex. vattenkokaren. Detsamma gäller oavsett vilken fas jag belastar.
 
allt skrev:
Ok. Så jag kan använda dessa kablar ut att bekymra mig att de skulle vara avbrott på dem? (det hade kanske märks direkt i så fall?)
Det är son VikHe skrev inget ovanligt för vissa fabrikat och en period från 70-80-talet. Inget problem om det inte rinner in i kontakter och brytare.

En reaktion mellan vissa mjukgörare och brandskyddsmedel i kabeln ger det resultatet, ftalater och klorparaffiner, visst låter det miljöanpassat.

Och i övrigt verkar ditt spänningsfall normalt sett till omständigheterna du beskriver.
 
Redigerat:
Så här är det kopplat i centralen. Elmätaren sitter jämte el-centralen inne i huset (källaren).

Inkommande efter el-mätaren gå till två JFB. Parallellt med detta sitter också garaget med egen under-central och JFB. Jag kan alltså inte stänga av matningen till garaget separat. Längd ca 15 meter.

Så vad jag har gjort idag är att stänga av husets JFB och även kopplat ur jorden men inte nollan till huset (jord och nolla till garaget var kvar). Därefter gick jag in till garaget och gjorde vattenkokartestet.

Jag hade ett spänningsfall på 12 V från 226 V till 214 V. Det var även spänningsfall på 8 till 10 V över de andra två faserna (har inte riktigt koll på vilken fas som går till vad därinne).

Nu skall jag försöka få tag på en elektriker som dels kan koppla ur garaget och även öppna till elmätaren och se så att det är ok där. Om detta stämmer, så återstår väl matningen in till huset?
 
Jag blir minst sagt nervös över att du skriver att du kopplar bort jorden. Visserligen skriver du att du inte kopplar ur nollan.

Men OM man skall hålla på med sådana övningar så gäller det att man har järnkoll på hur det fungerar, Och mer än järnkoll.

Om du råkar få till en flytande nolla (Nollan eller PEN ledare bruten) så blir det uppmot 400V i dina vägguttag, med akut brandfara.

Så mitt råd är att du slutar labba med jord och nolla.
 
Är du säker på vad du gör med nollan och jorden?

Det finns minst tre olika ledartyper skyddsledare ,nolla och PEN ledare. Har man inte full kunskap om funktionen hos dessa då kan det bli fullständigt livsfarligt att lossa någon av dessa under drift. Det gäller speciellt PEN ledaren ( den kombinerade skyddsledaren och nollan) i TN- c eller TN - c-s system. PEN ledaren har haft olika färger genom årens lopp. I dag skall den vara gul/grön med blå tejpring i ändarna. Förut var den blå
 
Jultrolle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.