Jag måste vartefter köpa en ny 60 cm 400 Volt spis och står och väger mellan att köpa en "gammal" gjutjärnsspis istället för en ny glaskeramikspis. Med gammal menar jag självfallet en ny så inte några missförstånd uppstår. Märke blir troligen Bosch eller Electrolux.

Vad har just DU för erfarenheter av de gamla gjutjärnsspisarna jämfört med de nyare glaskeramikspisarna? Tycker mig ha läst väldigt mycket negativ kritik om just glaskeramik typ att någon tappar en kastrull på hällen så spricker hela hällen och det bara är att köpa en ny spis. Alla kan ju göra ett misstag i köket.

Induktion är helt uteslutet.
 
Om hällen har skyddade kanter vilket det brukar vara på spisar så får man jobba för att lyckas spräcka den. Däremot så kan man repa den om man har orur och är oförsiktig. Lättare att hålla ren är väl det som talar för häll mot gjutjärn. Finns kanske fler olika modeller att välja mellan om man tar spis med häll. Tänkte då på olika ugnsalternativ och extrafunktioner.
 
Varför är induktion uteslutet?
 
Induktion är helt uteslutet....

Det sa min syrra också men när hon fick veta utbudet så blev det en med och ett set nya pannor

Induktion har sina fördelar, snabb uppvärmning och reagerar fort när man sänker effekten.

Protte
 
A
Ja ska man ändå byta spis så är det induktion som gäller!
och det är väldigt troligt att flera av dina gamla kärl fungerar oxå, om inte så finns det adaptrar mellan non ferro och induktion.

enda anledningen till gjutjärn är ju RETRO-looken eller att de tål en mer omildare behandling än motsvarande glashäll
tex att steka köttbullar och rulla dessa i järnet med kontakt på plattan.
urvalet av ugnskombinationer är mindre. de är svårare att hålla rena. och så rostar de.
 
electroluxaren skrev:
[...] att de tål en mer omildare behandling än motsvarande glashäll
tex att steka köttbullar och rulla dessa i järnet med kontakt på plattan.
Ja det var det ENDA jag saknade från gjutjärnsplattorna när jag bytte till glaskeramik för 15 år sedan. Jag är en sådan där fåne som vill hålla spisen riktigt ren, och det kan vara besvärligt i båda fallen, men jag tycker att det är lättare med glaskeramiken.

...nuförtiden kör jag induktion och vill aldrig gå tillbaka till vare sig gjutjärn eller glaskeramik, och bara en enda av mina gamla kastruller inte var kompatibel.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Att inte köpa induktion känns extremt ålderdomligt. Varför skulle man vilja ha gjutjärn eller glaskeramik? Induktion går så himla mycket fortare och är enklare att reglera temperaturen på. Dessutom är de mycket enklare att rengöra då matrester aldrig bränner fast. Att de tål omildare behandling är nog sant, men varför ska man behandla den omilt?
 
Klart du skall ha induktion, du kommer inte ångra dig.
Gjutjärnsspis = stenåldern
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Gasspis inte ett alternativ eller?
 
Ska väl vara järnåldern, var ju länge sedan vi kastade heta stenar i grytorna
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Keramikhällar är skit om något kokar över.....
 
Jämfört med tidigare glaskeramikhäll tycker jag induktionshällen fungerar bättre när det kokar över. Eftersom den är inte lika varm som en glaskeramikhäll fastnar det inte riktigt lika mycket. Glashällar generellt, oavsett teknik under ytan, brukar ha ganska begränsad förmåga att lagra vätska innan det rinner över kanten.
 
Rent principiellt förstår jag argumentet att gjutjärnsplattorna är mer slagtåliga än keramisk häll. Men jag har aldrig själv upplevt det som ett problem. Så i praktiken skulle jag säga att gjutjärnsplattor helt saknar fördelar framför keramikhällen. Keramikhällen är mer snabbreglerad och lättare att hålla ren. Ungefär samma fördelar skulle jag även säga att induktion har framför keramikhäll även om det inte var vad frågan gällde.
 
Induktion! Halogen är döden, det tar såå lång tid :). Järn känns väldigt Limhahl, baywatch och 90tal.
 
A
Halogen försvann på 90-talet efter en väldikt kort sejour visade sig vara...verkningslöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.