Hej!

Vi har nu stött på en doft av fukt i vårat vardagsrum vilken håller på att driva min sambo till vansinne. Därför har vi nu tänkt riva upp befintligt golv för att återgälda problemet.

Dock vet jag inte riktigt hur man ska gå till väga?

Det jag vet idag är att huset har platta på mark och att golvet i vardagsrummet är uppreglat. Vilket metod de använt för att regla upp det vet jag dock inte än. Det jag däremot vet är att huset är byggt 1964 och att flera i längan (radhus) verkar vid något tillfälle ha haft problem med knarrande/kasst golv.

Så hur bör jag gå till väga? Ska jag ta bort reglarna helt? Isolera plattan?


//Jimmy
 
Jag förstår ju att orsaken till fukten troligtvis beror på att reglarna på plattan sugit åt sig fukt och ruttnat.

Borde det inte rent krasst vara bäst att riva bort reglarna helt, lägga isolering på plattan (kanske någon fuktspärr) och sedan gjuta in detta?
 
Nivellgolv brukar man ju köra som ventilerar ut fukten.
 
Redigerat:
Fairlane
Jag skulle rekommendera att slita bort det befintliga och slänga in Nivell-golv eller Granab-golv.
Vi körde in Granab på nedervåningen, med en fläkt som ventilerar under golvet.

Vi hade dock ingen lukt utan gjorde det i förebyggande.
Har du redan lukten så har det väl börjat mögla och då bör man kanske sanera med något medel?
Kanske bör man också tänka på något när man river så att inte mögel yr runt, men det är bara rena spekulationer från min sida, som säkert någon annan kan bekräfta eller dementera.
 
Googlat runt lite nu och om jag förstår det rätt så är nivell/granab eller plåtregelsystem som inte är tätt vilket tillåter luft att röras fritt, till detta så monterar man en utsugsfläkt som drar ut den fuktiga luften under golvet?
 
Fairlane
Det stämmer
 
Vad ligger ett granabsystem på i kostnad ungefär? Samt vad är det för fläkt? Är det någon speciell sorts fläkt?

Och hur är det med isolering? :)

Har kikat lite mer nu. Nivells system bygger på träreglar, så rent krasst bör det väl vara möjligt att bara palla upp vanliga reglar för att skapa en luftspalt? Typ pallbrickor?
 
Redigerat:
Hur mycket luft behöver vara i rörelse för att det ska räcka?

Golvet i fråga är ca 30kvm och även om nivell/granab verkar vara bra grejer så kostar det även där efter?

Principen har jag förstått och det känns som om det borde gå att göra mycket billigare, är ventilation ett måste?
Och måste man ha en fläkt?
Bör det inte räcka med att ta upp 2 hål i ytterväggen med ventiler för att få rörelse på luften? Eller finns risken att det blir ännu fuktigare då?

Om vi tänker rent teoretiskt att jag lägger 45*70 (vet inte om det är rätt före jag lyft på golvet) på pallbrickor, lägger cellplast mellan dessa men lämnar en luftspalt på ca 1-2cm under, då bör jag ha åstadkommit samma funktion?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.