Har ett nytt ekbord till vardagsrummet som skall oljas. Jag har aldrig haft ekmöbler förut och är ingen speciellt händig person så det här med att slipa utan att repa eller på annat sätt försöra bordet låter lite avskräckande...

Jag har inga specifika tankar om vilken yta eller utseende jag vill ha (har inte tillräckligt med erfarenhet) utan vill bara skydda bordet från slitage och spill (servera mat när man har gäster).

Jag söker därför den absolut enklaste metoden att behandla bordet - dvs vilken olja bör jag då använda, hur applicera den, hur länge skall den dra in? Behövs alltid slipning vilken typ av olja man än använder och vad är i så fall enklaste sättet för en amatör som mig att göra det?
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Det lättaste är väl att höra med inköpsstället om de har någon behandling att rekommendera för ditt användningsområde. Ett annat alternativ är att besöka färgbutiken och kolla på prover så får du direkt en uppfattning om hur bordet blir efter behandling.

En lätt uppslipning skadar inte om du tänker jobba med en penetrerande produkt. Eftersom bordet är nytt och inte behöver reparationsslipas, så räcker med en sväng med fint sandpapper. Skaffa en bra slipkloss också så att du inte gnuggar spår med fingrarna.
 
Jag gick till min lokala EM-butik, de hade en väldigt fin, tvättsvampslik, mjuk "slipkloss" och en olja de rekommenderade. Var enkelt och blev bra.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
@nemlan Jag har redan frågat dem och de drog samma långa lista av olika alternativ som nämnts i en del andra trådar här på forumet, oljor med vax och utan, terpentinblandning och utan, slipning för hand och med maskin etc...

Hittade just en beskrivning som verkade ganska enkel där man föreslog stålull för slipningen http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-mobler_olja-massivt-ekbord.html - kanske kan det vara något även om något här på forumet oroat sig att det kan bli kvar några mörka partiklar av det...?!
 
Redigerat:
Amatörsnickaren skrev:
@nemlan Jag har redan frågat dem och de drog samma långa lista av olika alternativ som nämnts i en del andra trådar här på forumet, oljor med vax och utan, terpentinblandning och utan, slipning för hand och med maskin etc...

Hittade just en beskrivning som verkade ganska enkel där man föreslog stålull för slipningen [länk] - kanske kan det vara något även om något här på forumet oroat sig att det kan bli kvar några mörka partiklar av det...?!
Trist att inte butiken kan bestämma sig... men de vill väl inte ta ansvar för rekommendationer heller.

Stålull och olja lät inte dumt. Det kommer jag köra på nästa gång jag oljar bord. Ska kolla vidare angående mörka partiklar, men i mitt huvud så får jag det till att man har lyckats få ner material i träet som sedan oxiderar.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Olika produkter ger förmodar jag olika utseende och håller olika länge så butiken vill nog inte föreslå något som kunderna sedan inte är nöjda med (det blev mörkare, ljusare, blankare, mattare än vi önskat etc) så det kan man ju förstå på ett sätt.

Personligen är jag inte så kinkig med den ena eller andra effekten av oljan utan vill bara hitta en enkel metod som skyddar bordet på ett bra sätt.

Får jag inga andra synpunkter/förslag kommer jag nog att prova förslaget med stålull och vaxolja (och använda stålullen i träriktningen).
 
Jag har köpt rå kallpressad linolja här:

http://www.oilpress.com/linolja.htm

Används på allt som behöver oljas. Det jag gillar bäst är att det *aldrig* blir klibbigt. Ev överskott torkas enkelt av även lång tid efter påstrykningen.

Om jag skulle prova något annat blev det nog denna (som nyligen diskuterats i någon annan tråd här):

http://www.welinoco.com/produkt/osmo-top-oil


Linoljan ovan är ev svår att få tag på nu.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hur lång är hållbarheten på linolja? Den där killen du länkade till säljer fortfarande olja (lite oklart om det är den Svenska dock det fick jag inget svar på när jag skrev till honom) men han verkar bara ha tillgång till bussgods för leverans och det är inte värst prisvärt om man inte köper en större flaska / dunk (160 kronor i frakt för ett par deciliter känns lite i överkant...).

Jag glömde att skriva att jag också har 6 stolar till bordet men dom har man ju inte samma behov att skydda mot fläckar och spill som ett bord. Men ser väl snyggast ut om man oljar dem med samma produkt så att inte färgen / ytan blir olika?!

Känns dock som ett stort jobb att olja dem (med alla detaljer som pinnar i ryggen etc.) och om man dessutom måste slipa blir det ännu mer - kan man använda stålull blir det dock lite mer hanterbart då det är lättare att komma åt i skrymslen och vrår än med slippapper...
 
Hur fungerar det med paraffinolja då den är enkel att hantera?
Har själv ett köksbord i ek som jag tänkte använda den till.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Hur lång är hållbarheten på linolja? Den där killen du länkade till säljer fortfarande olja (lite oklart om det är den Svenska dock det fick jag inget svar på när jag skrev till honom) men han verkar bara ha tillgång till bussgods för leverans och det är inte värst prisvärt om man inte köper en större flaska / dunk (160 kronor i frakt för ett par deciliter känns lite i överkant...).

Jag glömde att skriva att jag också har 6 stolar till bordet men dom har man ju inte samma behov att skydda mot fläckar och spill som ett bord. Men ser väl snyggast ut om man oljar dem med samma produkt så att inte färgen / ytan blir olika?!

Känns dock som ett stort jobb att olja dem (med alla detaljer som pinnar i ryggen etc.) och om man dessutom måste slipa blir det ännu mer - kan man använda stålull blir det dock lite mer hanterbart då det är lättare att komma åt i skrymslen och vrår än med slippapper...
Oljan håller hur länge som helst. Minns inte exakt men det kan nog vara tio år sedan jag köpte min dunk.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
ullberg
AndersS skrev:
Hur fungerar det med paraffinolja då den är enkel att hantera?
Har själv ett köksbord i ek som jag tänkte använda den till.
Jag använder mineralolja / paraffinolja till rätt mycket i köket, skärbrädor, redskap m.m. tycker det funkar bra, dock inte allt för lång hållbarhet. Det funkar garanterat bra även på ett bord men själv skulle jag (iom att det inte ska vara så direkt i kontakt med livsmedel) välja en härdande olja av god kvalitet för att få lite mer skydd och längre underhållsintervall. Kör själv med någon av timberex produkter, minns inte vilken men sannolikt något för utomhusbruk då jag lätt får för mig att det nog är lite giftigare och bättre hållbarhet.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi köpte vår linolja från www.gysinge.com. Skickas med dhl om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Slipa med slippapper 120 en gång, torka bort damm med en fuktig trasa. Efter en kvart avsluta med 180 papper. Damsuga och torka bordet på samma sätt. Sen köper du kokt linolja ( obs rå linolja torkar inte) av hög kvalie. Kostar typ 250kr för en liter. Sen tar du en bit ren vit tyg, tex en bit av en gammal men nytvättat lakan. Doppa i oljan gnid på bordet. Ta hellre för lite olja än för mycket. Låt det torka och suga åt sig över natten. Dagen efter upprepar du samma procedur tills den är mättad och inte suger åt längre. Upprepa der efter nån månad. Om det blir klibbig pga för mycket olja. Gör inget åt det, det försvinner av sig själv med tiden. Sen är det bara att olja varje år vid behov. Använd helst slipmaskin om det är stor yta men det går bra med kloss oxå. Om du tycker oljan är tjock och svårt att hantera, blanda lite terpentin i den. Men det ska nogg gå bra utan oxå om du tar det försiktig och har tålamod.
Lycka till !
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hmmmm det här med kokt eller rå verkar åsikterna gå i sär om....
 
Redigerat:
  • Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Hmmmm det här med kokt eller rå verkar åsikterna gå i sär om....
Kokt till skillnad från rå bildar ju ett skyddande skikt. Den härdar under oxideringsprocessen, därför den torkar (oxiderar) fortare.
Personligen tycker att det är bra och ha skiktet för att undvika få repor och skador i träet. Rå linolja är ljusare, torkar dålig ( om den torkar nån gång) samt bildar inget skikt.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.