Hur har det gått för dig, fick du till det med motdragsluckan?
 
magnetens skrev:
Hur har det gått för dig, fick du till det med motdragsluckan?
Tack för frågan! Jag har installerat motdragsluckan på sotluckan som sitter på samma rökkanal. Har försökt justera den så gott det går och ser att den rör sig några millimeter när jag eldar. Dock så kan jag se att den öppnats helt när jag åter går ner till pannan på morgonen.

För att sammanfatta:
laddar 4,8kwh i brikettform vid 18:00 och det håller värmen i huset vid 20-21 grader vid yttertemp -5 minus till och med 05-06 på morgonen där jag har innertemp 18-19 grader. (elementen ligger på runt 45-50 i framledningstemp under tiden det brinner i pannan)

Har slängt in några extra briketter när det gått ner mot -8.

Så det kanske är okej. Jag har börjat titta på luft-vattenpump och får se om jag har möjlighet att sätta in det nästa år, samtidigt dra om rören vid pannan så att man kan komplettera med en tekniktank/ackumulatortank som fyller/stänger vid viss temperatur. Då kan jag nog få ett mer stabilt klimat i huset.
 
Måste du ha 45-50 grader vid -5 ute så är det nog inte lämpligt med värmepump, den kommer inte att orka när det blir -15.
Du kommer behöva byta radiatorer eller isolera bättre.

Protte
 
Jag hade samma Skoglund & Olson panna som du när jag köpte mitt hus.
Som jag bytte mot en keramisk Baxipanna på 30Kw för 8000kr som jag hittade på Blocket. Supernöjd! Nu har jag inte ett lika stort hus men jag eldar var annan dag som mest. Var tredje dag när det är runt 0°

Lustigt att se att du har haft två pannor samtidigt! Hur var de kopplade? Parallellt ut mot värmesystemet?
 
prototypen skrev:
Måste du ha 45-50 grader vid -5 ute så är det nog inte lämpligt med värmepump, den kommer inte att orka när det blir -15.
Du kommer behöva byta radiatorer eller isolera bättre.

Protte
Läste tidigare i tråden att shunten rostat fast då 45-50 är nog vad huset behöver som kallast förmodligen.



Men briketter? Blir inte det lite dyrt i längden att elda?
 
prototypen skrev:
Måste du ha 45-50 grader vid -5 ute så är det nog inte lämpligt med värmepump, den kommer inte att orka när det blir -15.
Du kommer behöva byta radiatorer eller isolera bättre.

Protte
Radiatorerna är av typen panelradiator som är vägt i form av lager, 3 lager vid de större fönstren, 2 lager vid mindre fönster.

Det går aldrig över 50 grader ut i elementen vad jag märkt, oavsett hur mycket jag eldar, det måste vara för att shunten står som den står. Sedan ska jag tillägga att jag är tvungen att elda i omgångar för att inte behöva springa för jämnan och slänga in lite hela tiden. Har ju ingen tank som buffrar upp värmen.

Men om jag skaffar en värmepump som jobbar för all temp ner till -10/-15 grader så kan jag ju tilläggselda om det blir kallare. DUT:en är väl knappast lägre för sthlm.

Ska skaffa en värmekamera för att dokumentera vart värmen läcker, misstänker att det mesta går ut via rutor och vind. Det är isolerat i golv och vindsbjälklag men inte i väggar.

Huddingebo skrev:
Jag hade samma Skoglund & Olson panna som du när jag köpte mitt hus.
Som jag bytte mot en keramisk Baxipanna på 30Kw för 8000kr som jag hittade på Blocket. Supernöjd! Nu har jag inte ett lika stort hus men jag eldar var annan dag som mest. Var tredje dag när det är runt 0°

Lustigt att se att du har haft två pannor samtidigt! Hur var de kopplade? Parallellt ut mot värmesystemet?
Å va kul! menar du seto-pannan? Den har jag nämligen inte hittat info om någonstans. Skoglundpannan (oljepannan) verkar något mindre, även utgående rökkanal, kan tänka mig att det är därför att man valt att ha seto-pannan med större rökkanal som vedpanna. Det går ju att elda ved i bägge.
Har läst lite om baxi och dessa, men de verkar ju rosta ihop för jämnan och medföra andra problem. I denna kan jag ju elda för hus i helvete :)

Helt klart intressant om varför, tror det är för att man kunde. De sitter parallellt så att man kan stänga vattnet till oljepannan vs vedpannan beroende på vilken man vill det ska flöda genom, eller om man vill att det ska flöda genom båda vilket är lite dumt för då är den ena klumpen ett stort dyrt element.

Lutte skrev:
Läste tidigare i tråden att shunten rostat fast då 45-50 är nog vad huset behöver som kallast förmodligen.

Men briketter? Blir inte det lite dyrt i längden att elda?
Jo det kostar, men det fick bli på detta vis nu då jag inte hunnit skaffa något vedlager, dessutom tar dessa briketter inte någon särskild plats jämfört med ved.
 
jaob skrev:
Å va kul! menar du seto-pannan? Den har jag nämligen inte hittat info om någonstans. Skoglundpannan (oljepannan) verkar något mindre, även utgående rökkanal, kan tänka mig att det är därför att man valt att ha seto-pannan med större rökkanal som vedpanna. Det går ju att elda ved i bägge.
Har läst lite om baxi och dessa, men de verkar ju rosta ihop för jämnan och medföra andra problem. I denna kan jag ju elda för hus i helvete :)

Helt klart intressant om varför, tror det är för att man kunde. De sitter parallellt så att man kan stänga vattnet till oljepannan vs vedpannan beroende på vilken man vill det ska flöda genom, eller om man vill att det ska flöda genom båda vilket är lite dumt för då är den ena klumpen ett stort dyrt element.
Hej, Jag menade Skoglundpannan faktiskt. Den har fungerat som koks och vedpanna i mitt hus i Huddinge till dess att jag bytte mot Baxi. Är det rökrör i din? Har faktiskt inte kikat på hur min är uppbyggd. Är helt sjukt nöjd med valet av ny panna, den eldar galet rent/bra och har väldigt tjockt gods i utsatta delar. Finns numera de som är bättre och dyrare men tror denna står sig pga den robusta designen. Men du har hört att de rostar eller?
Då förstår jag, paralellt med var sin kran. Smart! Hur många pannor får man in i en källare... :p
 
Hej,

vad jag luskat ut så är tydligen dessa samma företag
"
AB Skoglund & Olson, ABSO eller Seto. Mekanisk verkstad, gjuteri och förnicklingsverk i Gävle. Tillverkar tackjärnsgjutgods som tex spisar, kaminer, värmeledningspannor, industri- och hushållspumpar m.m. Grundades 1874 och bolagiserades 1914. Företaget gjorde också under en period leksaker i gjutjärn."

http://www.samlarportalen.se/sida.asp?id=53&stitel=Skoglund%20&%20Olson

http://web.telia.com/~u69603605/page4.html

Och här kanske du kan få hjälp med data & reservdelar
http://www.spisochkamin.se/reservdelar/vedspisar/skoglund-olsson-15464542
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.