20151214_190758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen som det gäller är väggen Bastu. Gråmarkerad. (Ovanför texten 2105)
 
Den borde inte vara bärande. Takstolarna går väl längs med den väggen? :) Sitter det en limträbalk mellan "förråd" och det vänstra rummet?
 
received_10153347818439226.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151214_190815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på övervåningen samt hur betongbjälkslagen ligger.

Där finns det en vägg inte en balk.
 
Då får jag vara lite pessimist, den kan vara bärande men behöver inte vara det beroende på husets konstruktion. Beroende på hur gammalt huset är så kan även en från början ickebärande vägg ha blivit bärande om huset har rört sig. (Speciellt äldre hus med trästomme brukar ha den tendensen).

Nu var det snart tio år sedan jag läste huskonstruktion innan jag gick vidare och studerade tidigare delar av byggprocessen men om jag inte är helt ute och cyklar verkar dock väggen i fråga inte vara bärande (För säkerhets skull bör du nog rådfråga en konstruktör som kan avgöra det definitivt, för om den är bärande måste du göra en anmälan till kommunen innan du rör den). Eftersom du har betongbjälklag skulle jag tro att de bärande väggarna är de där bjälklagets skivor vilar, dvs de som är inritade på bjälklagsritningen med streckade linjer.
 
I trähus kan man generellt säga att alla väggar som går på samma håll som nocken är bärande. (Betyder inte att ALLA väggar är så).
I betonghus är det lite annorlunda om man har element. I detta fallet är jag inne på samma linje som Cicaro. Den borde inte vara det men rådgör med en konstruktör
 
O
Jag får en känsla att väggen är bärande... Om man ser till tjockleken på väggarna... på ritningen samt att andra väggar är mycket tunnare....
Men jag är bara en vanlig idiot... :)
 
Redigerat:
Troligen inte bärande, men den är murad och därför tjockare. Om det är källare så kan den däremot ta upp marktryck som du kan behöva ta hänsyn till. Det ser ut som du har en balk i rummet bredvid som tar upp lasten och då har du också bjälklaget i "rätt" riktning.
 
Alla mina innerväggar är byggda i 45x95. Men bara en är bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.