suspekt rubrik...

Iallafall, bilden visar hur jag tänkt dra ventilationen i huset till en FLVP. Dock har vi nu byggt öppet till nock i hall,vardagsrum och kök vilket gör att det är lite värre att leda ett spirorör till köket och få det snyggt och isolerat.
En tanke då är att strunta i att koppla sug från köket till FLVP och köra köket separat mha spisfläkten istället. Men kommer vi förlora mkt energiåtervinning på detta vis eller är det försumbart.

Om vi väljer att göra så, ska vi då ha tilluft utifrån även i köket och som sagt ha utlopp genom spisfläkt? Vi kommer inte ha nån dörr i öppningen till köket så friskluft borde kunna sugas från övriga rum ändå. Eller?

http://200sx.kicks-ass.net/moken/img42a7f6c03f7c9.jpg

Tankar, tips?
 
Vart är alla ventilationsgurus?
 
Ja..du förlorar energi! Hur mkt är ju svårt att säga, men köket är den plats som alstrar mest värme. Köket har väl trilgtvis ca 25 % av totala flödet men säkerligen mer energiinnehåll. Du kan ju minst räkna med att du förlorar 25% av vad du har.

Om man ska räkna nogrannare behöver man ju veta hur stor del av värmen som FLVP tar till vara på samt exakta flöden (du har väl kanske runt 10 l/s i köket eller samt ca 10 l/s i de övriga utrymmena=tot ca 40 l/s)


Du behöver inte ha tilluft i köket.
 
Tackar för svaret.
Då bör man eg dra en pipa till köket ändå så man inte förlorar så mkt energi, svårt bara när det är öppet till nock där.

Vi har bara öppet i halva huset också som sagt, så jag måste isf på nåt vis komma från kallvinden ut i den del med högt i tak bara det att jag kan inte slicka limträn för då är det en takstol ivägen...

Blir till att fundera mer på det här tror jag.
 
Du har en ganska öppen planlösning i hall och kök. Kanske du kan sätta ett frånluftsdon i hallväggen för att slippa krångla med spiro där du har öppet till nock. Ventilationen vid spisfläkten är det en fördel att få rakt ut och på så vis slippa allt fett in i din värmepump. Då borde dessutom värmeförlusterna bli mycket små, då du kan sätta kallrasskydd (brukar ingå i fläkten) på spisfläkten. Någon tilluft i köket behöver du som sagts tidigare. Möjligtvis komplettera med ett tilluft till i burspråket.

Tartan
 
Som VVS:aren säger, så beror det på hur mycket värme din panna kan återvinna, om flödet redan är uppnått med de andra ventilerna spelar det ingen roll om du drar dit mer luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.