Hej, jag har en mycket gammal tjärad trädörr som bordskiva i uterummet. Den är ju fin, men den färgar av sig lite, svart.

Den har nu legat inne i 3 år, så det hjälper knappast. Frågan är då om man kan lacka dörren eller så för att få den att färga av sig mindre? Tips och ideer?
 
  • IMG_1251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har återanvänt ganska många slamfärgade gamla fasadbrädor, som jag bl.a. gjort en liten innedörr av. Färgen fällde givetvis av sig något alldeles kopiöst, så jag tog Osmo hårdvaxolja som förslutare. Det blev kanon! Hårdvaxoljan får inte lackens blanka yta, utan den blir mer "osynlig".
 
jag skulle nog fundera på värme och terpentin...

/ATW
 
Hej och tack för svar. Blev lite intresserad av hårdvax, verkade smidigt. Gick in till den lokale färghandlaren. Då påpekade han att man måste slipa ner bordet så (OM det nu är tjära på dörren, hur vet man det egentligen?) att vaxet har nått att fästa på och sjunka ner i. Då försvinner ju hela poängen med den hr dörren, om struktur osv försvinner.

Vad tror ni?
 
jag tjatar om värme igen....;) prova med en varmluftspistol.

när jag vallar mina riktiga skidor värmer jag in tjäran med en varmluftspistol och torkar efter varje värmning tills det slutar klibba. tjäran tränger in iträet och det som blir kvar kan man torka bort.

om det är tjära kan det kanske sluta lukta på några år men om du värmer lite borde det absolut lukta igen.

kan ju vara tillsats i tjäran också, för att få det svart. kimrök eller nåt.
/ATW
 
Redigerat:
Jag tror inte det är några problem eftersom tjära, precis som slamfärg, inte stänger porerna. Hårdvaxoljan borde kunna tränga in i trät på din dörr precis som den gjorde på min. Jag tror det finns miniburkar som du kan få som prov, kanske kunde vara värt bara för att se så det funkar. Ytan är väldigt slitstark och "levande" som vanlig olja. Sen har jag ingen åsikt kring vilket sätt som bäst, Arnes värmebehandling låter också bra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.