Eftersom Solo Innova ryktas vara sveriges mest sålda vedpanna tänkte jag visa min lösning på ett känt fel på denna modell.
Som många vet är det, på den första generationen Solo Innova, ett vanligt problem att de bultade luckorna till kylslingan smygläcker efter några år och orsakar tråkig rost som inte upptäcks i tid.
Man vet inte riktigt om detta läckage beror på att gummipackningen blir åldrad eller om muttrarna släpper pga upprepade temperaturväxlingar. Troligtvis en kombination.

Omkring år 2010 åtgärdade Perifal/Baxi problemet med konstruktionen genom att ersätta luckorna med en vanlig R-gänga. Med det tillkom en ny modell av kylslinga.

När jag kontrollerade min SI50, var 2 av 4 muttrar på vardera sida fingerlösa.
Jag beställde därför nya packningar och ersatte orginal M10 muttrar med låsmutter av äldre modell som står emot värmen bättre än Nyloc.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0221.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0225.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sedan skar jag upp sidoplåtar och isolering med sticksåg för att enkelt kunna inspektera och eventuellt efterspänna i framtiden. Isoleringen petas in i hålet igen.

IMG_0223.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0224.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Där kylslingan sitter skar jag upp hålet hela vägen upp för att ha möjlighet att ta bort sidoplåten i framtiden, utan att släppa rören. Sedan förstärkte jag plåtens kant med ett demonterbart plattjärn.

IMG_0219.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Till sist tillverkade jag en täckplåt till hålen som fästs med magneter.

IMG_0220.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
manne57 och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Smidig lösning för att hålla koll efter läckage.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Snyggt!!
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Snyggt!! Tack för ett nyttigt inlägg! :)
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Excellent är ju inprincip en innova. Det är ju vettigt att inte ha varianter av samma panna i produktion. Men menar de att livslängden bara är 23år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.