Jag har några fula proppskåp på en källarvägg men försöker nu få lite stil på källarvåningen med puts och färg. Efter ett köksbyte och en utbyggnad är det flera proppskåp som sitter tillsammans. Kontaktade den lokala elektrikern, som bor 2 km bortom mig, för 9 månader sedan och jag vet att han kör förbi minst två ggr om dagen. Han verkar inte ens haft tid att titta på det ens trots att jag påminde en gång. En annan elektriker kontaktades för 5 månader sedan och han kom och tittade, lämnade en offert på vad det skulle kosta med en helt ny och flyttad central, men hade naturligtvis inte heller tid att utföra detta i år.
Nu funderar jag på om man kan t ex sätta ett grunt köksskåp över dem eller bygga en stor skåp där isåfall proppskåpen kommer att vara tillängliga i dess gavel. Hur får man göra? Förstår ju att de måste vara tillgängliga, men vad innebär det egentligen?
 
Givetvis kan du fixa ett skåp runt.

Jag har inte koll på det formella men man måste ju kunna byta säkringar och koppla om i centralen.

Jag tycker att detta är en jättebra lösning, en gammal diazedcentral är inte sämre än en modern elcentral så ska du inte flytta centralen finns inget skäl att byta.

Jag hade satt en ram med rökfärgad glasdörr och blå led belysning bakom för att lyfta fram centralen :)
 
  • Gilla
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Skruva fast skåpet så att man enkelt kan ta bort det om man måste dit och jobba.
 
Åk till Ikea och köp dig ett lämpligt skåp som du sedan kapar ner till passande djup. Sen en eller 2 luckor som man kan öppna o stänga bäst man vill.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på att göra stor skåp med ena gaveln öppen mot proppskåpen. Skåpets bredd blir isåfall 120 cm, två 60 cm dörrar, med hängmöjlighet mot den gavel som blir öppen mot proppskåpen, en lös täckskiva framför dem som lätt kan lossas. Då finns det ju ett 60 cm stort utrymme framför proppskåpen om det ska dras om nåt, eller är det en kass lösning.
Proppskåpen är ut mot ett innerhörn i källaren.
 
Att gå in från gaveln är en kass lösning. Rakt framför centralen ska det finnas ett fritt utrymme på minst 120 cm vid arbete. Fullt öppningsbara dörrar och hellst ett demonterbart skåp så kan man jobba både bekvämt och säkert.

Även om Jag missförstått din lösning så är det 120 cm framför centralen som gäller. Allt innanför den gränsen ska vara öppningsbart eller lätt demonterbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Tack för det svaret. OM jag ska fortsätta på min idé krävs det nog lite extra tankeverksamhet för att få det lätt demonterbart. Annars måste det bli en annan lösning som t ex ett på djupet nerkapat överskåp till kök som sätts utanpå proppskåpen.
 
Hur stor är centralen? Jag har sett lösningar där man helt enkelt hänger ett stängt skåp på skruvar framför centralen. Då är det bara att lyfta bort hela skåpet när man ska komma åt centralen.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag har gjort lösningen med ett skåp för några år sedan. Kapade ned det till rätt djup och satte det framför centralen. Två dörrar. Inuti fanns då även plats för reservproppar, en och annan reservglödlampa mm. Blev kanonbra.
 
  • Gilla
Robin Svanberg och 1 till
  • Laddar…
Nåt sånt här kanske?
Våra duktiga Estniska hantverkare fixade lite och gömde alla proppskåp, elmätare och andra elkopplingsgrejer åt oss, jag tror de köpte skåpen på Bauhaus eller IKEA eller nåt.
De är 15 cm djupa och saknar helt baksida/bakstycke, så det är mest en ram med dörr.
Edit: man både slipper se det hela och det är dessutom lite mindre åtkomligt för klåfingriga små fingrar. Hela alltihop sitter på väggen bakom en platsbyggd garderobvägg som delar av hela kortänden på rummet, gott om plats att arbeta när man öppnar skjutdörrarna.

20151220_144304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151220_144321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151220_144335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MagnusJonsson80 och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppar på den här tråden eftersom jag också har ett proppskåp som ska döljas.
Jag hade tänkt köpa ett Ikea-skåp och kapa på djupet. Tyvärr visade det sig att ett 80-skåp inte får plats och ett 60-skåp är för smalt, jag behöver ett som är ca 70 cm brett och dom verkar inte växa på träd. Någon som har ett tips? (Höjden är inte så kritisk, men minst 40 cm i alla fall.)
 
Jag hade inte gjort det för besvärligt att komma åt skåpet. Det är inte så kul att behöva leta efter en skruvmejsel i beckmörker då jordfelsbrytaren löst ut en fuktig höstnatt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Såhär gjorde jag. 1450627473842300569893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1450627534739-1520146705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklas Rickardsson och 2 till
  • Laddar…
Kvik hth vedum puustelli epoq har säkert det du söker

Bigfoot skrev:
Jag hoppar på den här tråden eftersom jag också har ett proppskåp som ska döljas.
Jag hade tänkt köpa ett Ikea-skåp och kapa på djupet. Tyvärr visade det sig att ett 80-skåp inte får plats och ett 60-skåp är för smalt, jag behöver ett som är ca 70 cm brett och dom verkar inte växa på träd. Någon som har ett tips? (Höjden är inte så kritisk, men minst 40 cm i alla fall.)
 
Det viktigaste är, (efter utseendet) är att man lätt kan plocka bort skåpet så att man har en möjlighet att arbeta i centralen utan att först bryta sönder skåpet ;)
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.