Hej!

Jag och min sambo letar tomt till husbygge nästa år.
Vi har hittat en "äng" ute i skogen på ca: 10.000m2.

Jag tog reda på vem som ägde marken där och ringde och frågade om han skulle kunna tänka sig att sälja ängen. Svaret var rätt så possitivt han kunde nog tänka sig detta bara priset var rätt. Jag skulle höra av mig igen och ge ett anbud. Jag har ingen som hälst aning vad jag ska bjuda. Det enda jag hört från en bode var ca: 5-7Kr/m2 om det inte var åkermark eller skog. Detta skulle ju då bli ca: 60.000Kr för marken. Läget är ju som sagt en bit in i en hage i skogen så läget vet jag inte om det är så atraktivt mer än för oss och på tomten står nu ett litet hus som håller på att förfalla bara att riva men markägaren kanske det är nått värde i den ändå.

Snälla hjälp mig vad ska man ge??

Tomten ligger i mellersta Blekinge gott om skog och mark så tomt brist lär det ju inte lida.

Tack

MVH: Mig
 
Kolla markens beskaffenhet för värdet oxå, så det inte kostar dej skjortan med att påla, gräva ur, fylla upp, spränga, dra avlopp, väg, mm, mm :p ;)
 
Har ni kollat med kommunen så att marken över huvud taget får bebyggas?

Priset är väldigt svårt att säga något om då det är läget som mest påverkar priset....ligger det flera mil utanför tätorter så brukar priset vara lågt, ligger det däremot nära en tätort så brukar priset stiga.
En tomt nära tätorter brukar kosta runt 200-400:- / kvm och "inlandsmark" utan närhet till någonting kan kosta några kronor per kvm.

(Det tillkommer avstyckningskostnader för tomten också som säljaren vill ha betalt för.)
 
Nja, jag skulle inte säga att 200-400:-/kvm gäller nära en tätort, snarare nära en större stad :D. Det skiljer sig så otroligt mycket i landet så det är nästan omöjligt att säga vad som gäller just där du bor, flanst. Kan du inte fråga någon annan bonde i närheten? LRF t ex har ju annars koll på sånt, eller kanske en mäklare! Eller, självklart, någon hustillverkare som är etablerad på orten!

Det normala är väl att säljaren ansöker om ett förhandsbesked för bygglov (det kan bara ägaren göra och jag antar att du inte är intresserad om marken inte får bebyggas?). Med ett positivt förhandsbesked är det inte längre en äng utan tomtmark och därmed lite dyrare (eller mycket, men kanske inte i dina trakter!). Svårt det där! Kan du inte få säljaren att säga ett pris som du sedan kan pruta på ;)?

Lycka till, hur som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.