Hej.
Behöver bra tips. Har nyligen flyttat hem till mitt barndomshem. På tomten finns ett kallgarage. Det är en regelstomme med stående panel på, inget annat.
Nu har ja tyvärr märkt att det är enormt mycket fukt i det. Det bokstavligen droppar kondens från taket.
Golvet är singel/jord. Marken runt är dåligt dränerad lermark så min teori är att det är markfukt som dunstar i garaget. Jag behöver tips på hur jag kan få bättre luft. Har tyvärr inte råd med platta just nu. Har satt in fyra 100mm ventiler för självdrag just nu. Två högt på framvägg, samt två lågt bak. Bör ja sätta fler? Kan ja göra nåt med golvet? Betongplattor, trägolv med plast under...? :(
 
Kondensen kan komma från taket. Konstruktionen blir varm och kall fuktig luft kondenserar på insidan. Annars skulle jag nog gräva ur och dränera samt singla av så att vattnet i te dras upp till ytan och kondenserar..
 
Har inget dagvatten i närheten, skulle en stenkista funka tro?
 
Jag har ett uteförråd med osiolerat tak, alltså bara plåttak samt med en plastfolie under. Där är det rätt bra med dropp under vissa perioder. Jag att det är någon konsekvens av fuktig luft som möter extremt kallt tak (kalla nätter) och så fälls fukt ut. Att isolera taket kan säkert göra bra skillnad.
 
I mitt tak sitter en pressening. Var lite inne på att fimpa den...
 
Det är troligen kondens.

Vad du behöver är ett undertak. Kanske kan du bygga ett undertak under plåten av board (masonit) och se till att det blir en luftspalt mellan board och plåt? Då borde temperaturen där närma sig utetemperaturen varvid kondensproblemen borde minska. Vill du göra det ännu seriösare isolerar du under boarden och bygger ett innertak.

Vill du minska markfukten borde du kunna lägga ut några lager åldersbeständig plast och lägga grus eller trädgårdsplattor ovanpå. Nackdelen med det är att snö från t.ex bilen som smälter måste dunsta bort istället för att rinna ner i marken.
 
Just nu är det plåt, bräder och underst en pressening. Allt ligger på 200mm takbalk.
Om ja river ner presseningen och isolerar dom 200 och board under balkarna sen. Funkar det?
 
Rev ner presseningen, visade sig att det var plåt direkt ovanför. Till våren tar ja bort plåten, lägger tak av spont underlagspapp, läkt sen ny plåt. Då borde det väll bli bra?
 
Problemet är väl att taket har ventilerats dåligt och därför fällt ut mycket kondensfukt. Ska du inte isolera så ser jag ingen poäng med att lägga pengar på att sätta spont och papp. Problemet kvarstår så länge inte taket ventileras, enda skillnaden blir att sponten suger fukten och ruttnar med tiden..

Se till att taket kan ventileras via takfoten och i nock så borde du slippa en hel del av kondensen..
 
Undertak behövs.
Råspont och papp funkar utmärkt, så länge som det finns ventilation.
 
Jag har öppnat upp för bättre ventilation nu, blev betydligt bättre, men inte helt bra. Ska sätta upp kondensväv då ja tror det är betydligt mindre jobb än att lägga spont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.