Ska installera en undercentral i min nya tvättstuga. kommer innehålla 6 eller max 7st 10A enfasgrupper. Räcker det att dra fram 5x2,5mm2 och säkra 16A i huvudcentralen eller måste jag dra fram grövre kabel?
 
Belastningsmässigt räcker det i normalfallet. Men sedan måste man räkna på spänningsfall och utlösningsvillkor. Kabellängd, förimedans m.m. styr vilken minsta kabelarea som krävs.
 
Finns det att läsa om dessa parametrar? program för att beräkna detta lätt?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Kan förenklas:

Hur lång sträcka gäller det?
Hur ligger huset, i tätort eller långt ut på landet?

Om sträckan är kort, så blir inte spänningsfall ett problem.

Om huset ligger där det finns ett bra elnät (kan vara problem om huset ligger utanför tätort), så är förimpedansen (nästan alltid) låg. Förimpedansen är alltså ett mått på elnätets förmåga att leverera ström. Det i sin tur påverkar hur snabbt en säkring löser ut vid kortslutning. Om nätet inte orkar leverera så mycket ström som kväs för en snabb utlösning ända ut till din nya undercentral, så kan det bli farligt.

I de fall man måste räkna på utlösningskriterier och spänningsfall så får man fråga elnätsföretaget om vilken förimpedans det är till just din fastighet. Elektriker har dessutom mätinstrument som mäter upp förimpedansen.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Kanon tack.

Bor hyfsat centralt på hisingen i GBG. Avstånd mellan huvudcentral och undercentral max 15m
 
Det kan finnas en fördel att använda 5 g 6 mm2 kabel istället. Då kan man koppla den nya centralen paralellt med med den befintliga centralen istället. Den lösningen kan vara bättre om den befintliga är en diazed central som är kompletterad med jordfelsbrytare.
 
Den gamla huvudcentralen är gammal med diazedsäkringar. Fort faktiskt utan jfb än sålänge. Den ska bytas och all el ska dras om till jordat när vi gör om köket (som ska stå där den gamla tvättstugan är) Känns som man borde dra fram grövre kabel då. Kanske lika gott. Vad rekommenderar ni för kabel för 5x6mm2 ?
 
tommib
Kör med N1XV, den är lättarbetad. Finns dock bara i svart vad jag vet så det är ju bra om den går att dölja (eller att dragningen är i typ källare).

På den lilla sträckan är prisskillnaden så liten att jag skulle säga att fördelarna överväger med 5G6.
 
Kanon tack för snabba svar. Ska dras i en krypgrund. Behövs den då förläggas i skyddsslang/Vp rör eller kan den dras oskyddat?
 
Den kan dras utan något annat skydd, fäster du den dessutom i "taket" är du säker på att inga gnagare ger sig på den ( vilket för övrigt är rätt ovanligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.