Nu är jag i farten igen! Det är ju alltid lika kul att kunna komma med lite synpunkter när jag senare disskuterar med farsan eller min man ;D

Skulle vilja ha vattenburen golvvärme i köket som är 22,3 kvm.
Skulle det bli "jättedyrt"? Har alltså ingen aaaning om vilka priser vi pratar om.
Vad ska man tänka på?
Kan man lägga det själv? Eller måste man kanske ha en auktoriserad rörläggare med tanke på att det är vatten man pysslar med(ev. skador)?

Ja, ni ser ju...totalt novis...men villig att lära sig! ;)
 
Berätta först varför du vill ha just vattenburen golvvärme? Har du vattenburen värme i resten av huset?

Vad är det för underlag? Hur mycket får det bygga? Berätta gärna mer!
 
Vattenburengolvvärme kan du inte lägga själv. Du behöver en system installatör.

Det krävs då att du redan har vattenburen system i huset genom radiatorer som du kan konvertera till golvvärme.

Har du el-värme i huset kan du lägga el-golvvärme som du kan installera själv.
 
Har en annan uppfattning än Sweli beträffande vatten buren golvvärme. Du kan lägga det själv. Är du osäker kan du anlita en rörkrökare som kopplar det sista, men mycket av jobbet kan du göra själv.
 
Mer info. kommer här!

Vill ha just vattenburen golvvärme eftersom vi har vattenburen värme i resten av huset. Har oxå installerat jordvärme - känns dumt att koppla in elgolvvärme då.

Underlaget är ett gammalt trägolv - kommer att lägga 2"2 över åsarna...och det kan väl få bygga 50 mm iaf.

Har lite kontakter - farsan är gammal husfixarräv och kan det mesta..flera kompisar i byggbranschen..så det ska väl ordna sig med installationen. Tänkte att det skulle vara bra att göra så mycket arbete som möjligt själv...så underlättar det för rörpular'n. Om man nu "får", förstås.

Är det nå't mer jag glömt? Säg bara till :)
 
Sweli, det är väl snarare så att det är elgolvvärmen man inte får lägga själv, krävs behörig elektriker i de flesta fall.
För den vattenburna värmen håller jag med Cubix, är du osäker vid inkoppling - hjälp.
 
Vad jag förstår så finns det gör det själv el-golvvärme. Man kan lägga det själv på golvet.

Det är kopplingen som man inte kan göra själv. Man behöver då en elektriker.

 
Lägga rören kan man göra själv men någon måste dimensionera systemet åt dig. Slingorna skall vara i hyffsat lika längder samt att det krävs en liten energi dimensionering... Men själva läggningen gör du själv...Sen krävs det en provtryckning......
 
mr Z skrev:
Lägga rören kan man göra själv men någon måste dimensionera systemet åt dig. Slingorna skall vara i hyffsat lika längder samt att det krävs en liten energi dimensionering... Men själva läggningen gör du själv...Sen krävs det en provtryckning......
Det finns ett antal Gör-det-själv el-golvvärmepaket att köpa jag har inte hittat en enda när det gäller vattenburen.
 
Så sant..Det kan bero på vad jag påpekade dimensionering av systemet... Men om någon gör detta så är det inga problem att slänga ut slangen på antingen armering eller sånna där klips för grunder eller i spånskivor. Provblemet kommer vid inkoppling av schunten ....Jag menar det viktiga är att det blir tätt inann man gjuter/lägger övergolv.Detta kan man ju kolla med provtryckning.. Att inte provtrycka före och efter an gjort sin gjutning eller övergolv är idiotiskt och jävligt oekonomiskt:) Fördelen att lejja bort det är att någon annan får hela ansvaret dvs kosntaden för eventuella fel...
 
Så om det inte heter gör det själv paket och finns på bauhaus kan man inte göra det själv ???.
Floore säljer sina paket på div byggvaruhus (vattenburet).
Men det de flesta verkar göra är att använda sig av wirsbo´s produkter. De har en bra hemsida också.
Gör det själv paketen (el) brukar avse 2-5 m2, här gällde det drygt 22 m2.
 
Tack för era svar! Har nu fått lite mer kött på benen, så nu kan vi snart börja(ska få hjälp av en rörpulare oxå)
Tack igen!
 
Har nu lagt golvvärmen! Blev hur bra som helst :D
Beställde från Rinkaby Rör. Det var aluminiumskidor och slang som lades i spår i skidorna. Fräste ur spår i reglarna som sedan skidorna lades i. Slangen var lite bångstyrig..ett tag hade vi en stor "rul" på golvet i köket..men det gick till slut.
Gjorde allt jobbet själva och en rörmokare installerar.
 
Tips för den prismedvetne. Jag har nyligen byggt nytt till största delen själv.

Vill du komma undan billigt med golvvärme köper du slangen på Silvan bygg, de har rea titt som tätt så du kan nog hitta 120 m slang 20 mm för 700 kr rullen att jämföra med strax över 2000 hos wirsbo eller LK.

Aluminiumskenor köper du hos tg golvvarme, de har också prisvärda fördelare mm som kan bhövar vid montage.

Lägg ut ett regelverk av 22*70 med 30 mm mellanrum. Lägg ut plåtar och fräs böjar alternativt trä slangen under regelverket lika wirsbos anvisningar för golvvärme i träbjälklag.

Därefter trycker man i slangen i aluplåtarna monterar golvspån eller gips ovan på och valfritt ytskikt.

Obs har du klinker skall får man inte slå på värmen förens efter någon månad efter läggning. Har du parkett är det viktigt att regleringen sker korrekt så att det inte leds fram för hög värme vilket är reglerat enligt parkett tillverkarnas std.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.