Jag har noterat att kläder i en "walk in closet" med ett litet fönster blivit blekta där solen tittar in mest.

Är det UV skydd av något slag man skall skaffa eller vad gäller för att motverka blekning? Vill helst inte sätta för fönstret med något helt mörkläggande då det skulle bli för mörkt och trist.

Jag har kikat en del på UV skyddsfilm men dels verkar det bara säljas i stora breda stycken (som är rätt dyra) och dels undrar jag hur lätt det är att montera snyggt?

Vårt fönster är bara typ 50 x 50 cm eller något liknande...
 
I stort sätt har alla solskyddsfilmer 99% uv skydd.
Du borde kunna hitta en glasmästare som kan ge dig ett fördelaktigt pris på en sån liten bit i neutralt utförande.

Om även en neutral solfilm är för mörk för dig så byter du ut ett av glasen mot ett lamellglas. Dom har ett uv skydd på över 99%.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
3M har transparent film som filtrerar bort UV-ljuset i olika varianter bla. om den ska monteras på in eller utsidan.
Kolla med företag som jobbar med solskydd för företag, offentliga byggnader m.m. om dom inte har brutna rullar.
Jag hjälpte en kund med att få fram sån film och köpte den då av Kao-Gems i Göteborg...
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag hittade en firma som kan sälja en liten bit solskyddsfilm men enligt dem är det svårt att montera om man inte provat förut och man behöver någon speciell skrapa.

Någon som provat och kan ge lite tips?
 
Amatörsnickaren skrev:
Jag hittade en firma som kan sälja en liten bit solskyddsfilm men enligt dem är det svårt att montera om man inte provat förut och man behöver någon speciell skrapa.

Någon som provat och kan ge lite tips?

Gör rent glaset , fixa en blomspruta med såpvatten (ca 4-6 droppar i 1l ljummet vatten)
1person håller i filmen medans den andra drar bort skyddsfilmen samtidigt som man sprutar vatten över hela ytan (detta då filmen är extremt statisk och drar till sig all damm den kan om den inte är våt) glaset bör redan vara blötlagt.
Sätt filmen mot glaset, justera in så filmen sitter bra. Spruta på lite vatten på filmen , börja att låsa fast i ett kors med en plast/gummiskrapa.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Låter nästan som man behöver tre personer för det där?!
 
Nee då. När filmena börjar bli över 1,5x1,5m så..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Mikael_L
fremax beskriver det bästa sättet. Jag har satt en hel del solfilm på bilar så ... ;)

Så lite damm i luften som möjligt är en bra start.
(Så vänta några timmar först om du precis städat eller dammat)
Blöt glaset med såpvatten, gör samma sak med solfilmen omedelbart när skyddsfilmen dras av.

Rikligt med vatten, så blir det förhoppningsvis inget störande dammkorn kvar när man skrapat ur vattnet mellan film och glas.

Bra att vara två pers, små bitar kan man nog fixa ensam med lite trixande och tur.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ja det är väl bara att testa och se hur det blir. Det är i ett förråd så det behöver bara bli typ 95% bra så lämpligt fönster att göra första gången man provar...

En annan klurig sak är ju att få storleken precis så att det inte blir någon springa runt om men det gäller väl bara att mäta, rita på och klippa filmen så noga man kan.
 
En så liten plan ruta kommer du klara galant.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan klippa/skära till filmen innan. Eller så tar man en för stor, och skär med vass rakbladskniv eller skalpell efteråt längs kanten.

Går det att klippa/skära till filmen bra (och lätt?) innan så tycker jag det helt klart har fördelar.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
Ju mer man anpassat filmen till rätt storlek och form innan montering desto lättare är det att montera den bra. Ett tipps är att när man fått dit filmen och den sitter hyffsat på plats och man ska skrapa det sista är att lägga skydsfilmen ovanpå då kan man trycka ganska hårt för att få ut dom sista bubblorna utan att det blir repor.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vad är det för skrapa man behöver - funkar en vanlig fönsterskrapa av gummi som man har när man putsar fönster?
 
Om den ryms så fungerar den. En sådan "specialskrapa" som är avsett till film är i princip en plastbit med ett mjukt tyg på så man inte skadar filmen. Det funkar säkert med tex en isskrapa i plast till bilen med en lagom tjock tygbit på så inte plasten går direkt mot filmen.

Jag brukar dra med en vanlig gummiskrapa först och sedan den mindre plastskrapan. På plana glas.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
En sån här skrapa borde du kunna köpa där du köper solfilmen.
guldskrapa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.