Hejsan

Någon som har några tips på en energimätare som mäter direkt på de tre faserna var för sig (istället för blinket på elmätaren), och som har stöd för Z-Wave?
 
Finns, vad jag vet, bara en, och det är Aeon HEM. Om den är bra eller inte beror på hur exakt den behöver vara. HEM har tex inte någon inbyggd spänningsmätning, så den får du mäta och mata in manuellt. Den är rätt svår att få igång , och dessutom pollar man en fas i taget som jag minns det. Eller något liknande - totalen stämde inte alltid med varje fas, kommer jag ihåg.

Har en beggad som jag ditchade iom bytet till brultech:en, PM:a om du är intresserad av den.
 
Ja det kan vara intressant, vilken variant är det du har?
 
Det är en HEM3 första varianten. Matas antingen med batterier eller USB5V (trafo följer med).
Det är rätt stora strömtrafar, förmodligen för att dom ska funka på amerikanska marknaden &så, så det krävs ordentligt med plats där dom skall sitta.
Jag hade min HEM3 på luftvattenvärmepumpen (3 fas), men monterade då alla strömtrafar i en kopllingslåda modell större.

Har även en greenwave blinkdetektor som blev över i samma tillfälle.
 
HEM3 betyder det att det är en 3-tråds? Såg nu i manualen att de har 1, 3 och 4-tråds varianter. Det ser också i manualen ut som att de mäter spänningen på alla faser och det står angivet range för spänningsmätning. Har din inga sådana anslutningar alltså?
 
Jag har sett olika Aeon mätare i försök att samla mätdata industriellt för de nya reglerna angående energianvändning och tycker inte de är vettiga. Inte ens de med separat spänningsmätning är någorlunda noggranna om man är ute efter det och strömtrafona är ett skämt på vissa modeller.
 
GK100 skrev:
Jag har sett olika Aeon mätare i försök att samla mätdata industriellt för de nya reglerna angående energianvändning och tycker inte de är vettiga. Inte ens de med separat spänningsmätning är någorlunda noggranna om man är ute efter det och strömtrafona är ett skämt på vissa modeller.
Ok. Har du möjligen lite mer konkret/saklig info att bidra med? Hur noggrant mätte de? Vad är det som gör strömtrafona till ett skämt, osv?

Om detta är den enda modellen som erbjuder mätning på de olika faserna, finns ju inte så mycket att välja på, utan det blir mer en fråga om go/no-go, är den tillräckligt bra.
 
Modellen med separat mätning av spänning för varje fas var en av typerna jag såg där och även den låg inte bättre än 15% ackumulerad energimätning om lasten var lite besvärlig. I bästa fall typiskt ren resistiv last kan den nå ner under 5%, och om man provocerar den är det inte svårt att komma sämre än 30%. Vet ju inte vilka krav du har men som rena jämförelsetal tex före/efter någon åtgärd och med lik elmiljö går det ju använda mätningen.

Strömtrafona var lite av ett skämt både rent mättekniskt och i hur tex kärnan hölls ihop med rappliga snäppfästen. Som du säkert känner till är dimensionering av kärnor för mättransformatorer ett eget kapitel om det ska gå att uppfylla rimliga metrologiska krav, så var inte fallet här. Och att en öppningsbar strömtrafo noga fixeras och hålls ihop är direkt grundläggande om det ska funka bra, det uppfyllde inte heller de medskickade exemplaren.

Finns tydligen någon möjlighet att justera parametrar för att lite bättre anpassa strömmätningen gentemot tillverkningstoleranser både i trafo och bördan vid mätingången men inget som ska göras av slutanvändaren. Och mätarna utan tillgång till åtminstone spänningens belopp verkar ju inte mycket att ha, lätt att få grova fel även utan hänsyn till momentanvärden.
 
Jahapp, ja, det låter ju lite sådär.

Vad kan man förvänta sig för noggrannhet på en som mäter på blinket?
 
Där beror det ju bara på mätaren den är kopplad till så länge inga blink missas, är det mot debiteringsmätaren bör det normalt vara bättre än någon procent.
 
Hmmm, man kanske skulle bygga sig sin egen energimätare. Kanske kan vara ett fint litet arduino eller raspberry pi projekt :)
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Jag är ganska säker på att jag hade bättre än 30%, men det var ett tag sedan jag använde den nu. Dock är den lika bra på att få lite koll på hur pumpen jobbade som den dyrare lösning som ersatte den. Men ska det vara noggrant, så krävs det bättre grejor.

Blinkmätare är iallmänhet exakta, men då får man ju bara totalen, så det kan vara svårt att få någon känsla av förbrukare. Allt är bättre än ingenting dock.
 
Fick känslan att m.nu inte har helt full koll på exakt vad de säljer när det gäller AEON, och frågan om noggranheten undvek de helt, de sa inte ens att de inte visste.
Men de svarade snabbt :)
Det blir nog till att prova en sådan trots allt. Man skulle kanske kunna sätta en på blinkmojen också, och sedan jämföra de två, så borde man få bra koll och veta hur pass mycket man kan lita på värdena.

Hejsan

Några frågor om AEON Energimätare.

Är det generation 1 eller 2 som ni säljer?
Är det 3 eller 4-tråds?
Vilken mätnoggranhet har den?

https://www.m.nu/home-energy-meter-three-clamps-aeon-labs-p-800.html

Mvh Thomas

Hej,

Vi säljer senaste generationen med senaste firmwaren.

Versionen vi säljer har 3 clampar och är tänkt att installeras i svenska elcentraler, dvs med 3 faser + nolla.

Med vänliga hälsningar
Erik Freiholtz
VD m punkt nu Sverige AB
https://www.m.nu - http://forum.m.nu - http://blog.m.nu - http://wiki.m.nu
 
Hej!

Tänk bara på att du tappar fördelarna med z-wave + (gen5)... men vill man mäta förbrukning så tappar man det är jag rädd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.