ja73 skrev:
Tips om du nu ska ha en elpanna:

[länk]

Jag tycker den har lite för högt pris.
Ja, jag har sett den men tack för tipset :) Jag tyckte också att den var lite för högt i pris. Den är trots allt snart 12 år gammal och har stått oanvänd i två år. Om jag skulle köpa en begagnad elpanna så skulle jag nog ha velat att den varit i drift nyligare än så för att säkerhetsställa att den fungerar bra. nte för att jag tror att den förfaller av att stå oanvänd i två år, men det hade känt tryggare med en som används i dagsläget eller nyligt kopplades ur. :)
 
Om vi fullkomligt ignorerar det faktum att ni tycker att jag är stenkorkad som vill ha elpanna ;) så tänkte jag höra vad ni tycker är bäst... eller kanske minst dåligt. Elpanna med inbyggd varmvattenberedare eller elpanna med separat varmvattenberedare?
 
D
Spetters skrev:
Om vi fullkomligt ignorerar det faktum att ni tycker att jag är stenkorkad som vill ha elpanna ;) så tänkte jag höra vad ni tycker är bäst... eller kanske minst dåligt. Elpanna med inbyggd varmvattenberedare eller elpanna med separat varmvattenberedare?
Elpanna utan VVB och sedan en VVB från Blocket för runt 1000-lappen... eftersom ekonomin var en viktig faktor.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Nu har jag nog bestämt mig för vad jag vill ha.

Jag tror att jag vill sätta in en ny elpanna med separat VVB. En gjutjärnskamin i vardagsrummet (det skulle jag ha installerat oavsett värmesystem) samt en luft/luftvärmepump.

Eftersom jag hade velat ha en gjutjärnskamin i vilket fall som helst så räknar jag inte det som en kostnad. en Nibe EVC-13 elpanna kostar 13.000:- (+VVB) och det finns billiga luft/luftvärmepumpar för bara någon tusenlapp. Då har jag fått ett värmesystem som jag kan känna mig trygg med i några år utan att lägga ut en allt för stor kostnad.

Som ja skrev tidigt i tråden så är inte besparingen den allra största drivkraften för mig, utan mer tryggheten att min över 40 år gamla panna inte ska rasa mitt i allt så att jag måste hetsköpa ett nytt värmesystem.

Med dessa förändingar har jag inte lagt ut så fruktansvärt mycket pengar och har ett driftsäkrare system så att jag kan sova bättre om natten utan att oroa mig för att huset ska vara kallt när jag vaknar. Jag tänkte börja plugga till hösten och kommer då att leva på CSN så det skulle kännas väldigt surt om mitt nuvarande system skulle krascha de närmsta 4.5 åren och jag måste hala fram 150.000:- som student. Då byter jag hellre till en säkrare panna och funderar i 4.5 år till och om jag efter studietiden känner att jag vill köpa t.ex bergvärme eller annat värmesystem så kan jag göra det då.

Jag är fortfarande förvirrad och osäker men jag troooooor att jag vill göra så här. Kom gärna med invändningar om ni har några, jag behöver nog lite kritik för att känna om jag står fast vid mitt senaste beslut eller ej.
 
Jag har inte sett ut någon speciell ännu eftersom jag inte kan installera den just nu. :) Men något i den här stilen är jag ute efter.


jo350420-produktbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JohanLun skrev:
Inte läst hela tråden, men antar du har vattenburen värme...
Är det inte värt att fundera på en superbillig luft/vatten VP, typ den Jula har för 22 papp...

[länk]

Ingen aning om kvaliteten eller funktionen, men det känns som de kanske 10.000 extra den kostar kommer sparas in på bara 2-3 år om inte snabbare?
Vi har pratat om den pumpen här i tråden :) Har dessutom googlat och den ska tyvärr vara skit. :(
 
Spetters skrev:
Nu har jag nog bestämt mig för vad jag vill ha.

Jag tror att jag vill sätta in en ny elpanna med separat VVB. En gjutjärnskamin i vardagsrummet (det skulle jag ha installerat oavsett värmesystem) samt en luft/luftvärmepump.

Eftersom jag hade velat ha en gjutjärnskamin i vilket fall som helst så räknar jag inte det som en kostnad. en Nibe EVC-13 elpanna kostar 13.000:- (+VVB) och det finns billiga luft/luftvärmepumpar för bara någon tusenlapp. Då har jag fått ett värmesystem som jag kan känna mig trygg med i några år utan att lägga ut en allt för stor kostnad.

Som ja skrev tidigt i tråden så är inte besparingen den allra största drivkraften för mig, utan mer tryggheten att min över 40 år gamla panna inte ska rasa mitt i allt så att jag måste hetsköpa ett nytt värmesystem.

Med dessa förändingar har jag inte lagt ut så fruktansvärt mycket pengar och har ett driftsäkrare system så att jag kan sova bättre om natten utan att oroa mig för att huset ska vara kallt när jag vaknar. Jag tänkte börja plugga till hösten och kommer då att leva på CSN så det skulle kännas väldigt surt om mitt nuvarande system skulle krascha de närmsta 4.5 åren och jag måste hala fram 150.000:- som student. Då byter jag hellre till en säkrare panna och funderar i 4.5 år till och om jag efter studietiden känner att jag vill köpa t.ex bergvärme eller annat värmesystem så kan jag göra det då.

Jag är fortfarande förvirrad och osäker men jag troooooor att jag vill göra så här. Kom gärna med invändningar om ni har några, jag behöver nog lite kritik för att känna om jag står fast vid mitt senaste beslut eller ej.
Jag är inte med på varför BV skulle vara mindre driftsäkert och orsaka oro mer än en ny elpanna, men i övrigt så tycker jag elpanna + llvp + kamin är riktigt bra. Du kan stänga av elpannan och helt enkelt bara köra med llvp när temperaturen tillåter det. I och med introduktionen av llvp så kan du mycket väl sänka dina uppvärmningskostnader lite grann.

Jag är heller inte med på varför du inte litar på den befintliga elpannan?
Vad gäller energi så kan den inte skapas eller förstöras, utan endast omvandlas. Din gamla, värmeläckande panna ger ditt hus precis lika mycket värme som en ny panna kommer att göra, eftersom värmen som läcker ut inuti huset kommer att hjälpa till att värma huset, så ingen värme till spillo :) Komplettera med en ordentlig VVB, behåll elpannan (om den fungerar som den skall), in med en llvp så är du hemma och har gjort det ruskigt billigt. Snåla dock inte på llvp.
 
Redigerat:
Cancerman_777 skrev:
Jag är inte med på varför BV skulle vara mindre driftsäkert och orsaka oro mer än en ny elpanna, men i övrigt så tycker jag elpanna + llvp + kamin är riktigt bra. Du kan stänga av elpannan och helt enkelt bara köra med llvp när temperaturen tillåter det. I och med introduktionen av llvp så kan du mycket väl sänka dina uppvärmningskostnader lite grann.

Jag är heller inte med på varför du inte litar på den befintliga elpannan?
Vad gäller energi så kan den inte skapas eller förstöras, utan endast omvandlas. Din gamla, värmeläckande panna ger ditt hus precis lika mycket värme som en ny panna kommer att göra, eftersom värmen som läcker ut inuti huset kommer att hjälpa till att värma huset, så ingen värme till spillo :) Komplettera med en ordentlig VVB, behåll elpannan (om den fungerar som den skall), in med en llvp så är du hemma och har gjort det ruskigt billigt. Snåla dock inte på llvp.
Jag menade inte att en ny elpanna är driftsäkrare än bergvärme, jag menade att det är driftsäkrare än det jag har. :) Min oljepanna är över 40 år gammal och ger mig knappt varmvatten. Jag har inte duschat i varmvatten längre än en minut sen jag flyttade hit. Med tanke på åldern så vågar jag inte förutsätta att oljepannan håller i 4.5 år till. Dessutom kan jag inte försonas med tanken på att duscha i kallvatten i ytterligare 4.5 år.

En ny elpanna med separat VVB kostar inte så vansinnigt mycket pengar, det kan jag skrapa ihop till sommaren och då får jag både känna mig trygg med att pannan håller under studieåren, och jag får duscha i varmvatten. :)

Det sitter en luftvärmepump i källaren som f.d ägare satt in, den är köpt på jula för 5000:- för några år sen och fungerar utmärkt så jag tror inte att det är någon större vara att köpa en billig pump. Det är dessutom några års garanti så jag känner mig rätt trygg med en billig pump. Den kanske inte är fullt lika effektiv som en dyr pump, men å andra sidan så kan jag inte värma upp hela huset med en luft/luftvärmepump pga väldigt sluten planlösning.

Snabb paintskiss:

snabbskiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spetters skrev:
Jag menade inte att en ny elpanna är driftsäkrare än bergvärme, jag menade att det är driftsäkrare än det jag har. :) Min oljepanna är över 40 år gammal och ger mig knappt varmvatten. Jag har inte duschat i varmvatten längre än en minut sen jag flyttade hit. Med tanke på åldern så vågar jag inte förutsätta att oljepannan håller i 4.5 år till. Dessutom kan jag inte försonas med tanken på att duscha i kallvatten i ytterligare 4.5 år.

En ny elpanna med separat VVB kostar inte så vansinnigt mycket pengar, det kan jag skrapa ihop till sommaren och då får jag både känna mig trygg med att pannan håller under studieåren, och jag får duscha i varmvatten. :)

Det sitter en luftvärmepump i källaren som f.d ägare satt in, den är köpt på jula för 5000:- för några år sen och fungerar utmärkt så jag tror inte att det är någon större vara att köpa en billig pump. Det är dessutom några års garanti så jag känner mig rätt trygg med en billig pump. Den kanske inte är fullt lika effektiv som en dyr pump, men å andra sidan så kan jag inte värma upp hela huset med en luft/luftvärmepump pga väldigt sluten planlösning.

Snabb paintskiss:

[bild]
Nej men det köper jag rakt av. Det är därför jag skrev att du skulle införskaffa en VVB, behålla pannan och in med en llvp. En elpanna är inte raketvetenskap så det är inte mycket som kan gå så vansinnigt snett. Dessutom finns det gott om BILLIGA elpannor på blocket :)
Skitbra att du har en llvp i källaren! Stäng inte av den eller ta bort den. Det är den och läckaget från din befintliga elpanna som håller din källare vid god vigör nu när oljepannan inte bränner olja längre :) En källare behöver värme, men om man plockar ut förbränningen och inte ersätter den värmekällan i källaren så kommer problemen.
Nu bor jag i Skåne så vi har ju inte så hårt vinterklimat som ni däruppe, men jag kör en llvp på varje plan (källare, entréplan samt ovanvåning). Som backup har jag en pelletskamin i källaren och en braskamin på entréplan. Mitt hus är från 1951 och källaren är verkligen 4 rum, men med en ordentlig llvp och korrekt placering, så blir det boytatemperatur (17-22 grader) i hela källaren året om ändå :) Torrt och fint och behagligt.
 
Redigerat:
Spetters skrev:
Jag menade inte att en ny elpanna är driftsäkrare än bergvärme, jag menade att det är driftsäkrare än det jag har. :) Min oljepanna är över 40 år gammal och ger mig knappt varmvatten. Jag har inte duschat i varmvatten längre än en minut sen jag flyttade hit. Med tanke på åldern så vågar jag inte förutsätta att oljepannan håller i 4.5 år till. Dessutom kan jag inte försonas med tanken på att duscha i kallvatten i ytterligare 4.5 år.

En ny elpanna med separat VVB kostar inte så vansinnigt mycket pengar, det kan jag skrapa ihop till sommaren och då får jag både känna mig trygg med att pannan håller under studieåren, och jag får duscha i varmvatten.
Det är två olika frågor här att hålla isär. Självklart skall du inte duscha kallt i 4,5 år. Det är mycket möjligt att den enklaste och billigaste lösningen för att få mer varmvatten är en ny varmvattenberedare. Men håll detta ifrån frågan om pannan.

Du bör givetvis inte förutsätta att en 40 år gammal panna håller i 4,5 år till, men det är lika dumt att förutsätta att den går sönder på sådant sätt att den inte kan repareras inom samma tid. Ta reda på vad du vill ha för ny elpanna och vad den kostar med installation. Sedan sätter du de pengarna på ett konto där de finns den dag då pannan går sönder. Fördelen med det är att då har du en backup även om det är något annat än pannan som går sönder när du pluggar. Pannan är inte det enda som kan gå sönder i ett hus.
 
Nej jag vet att det kanske är dumt att byta ut något som fungerar bara för att "tänk om", men samtidigt så vill jag inte behöva byta ut pannan i panik om den dör. Jag skulle definitivt sova bättre om nätterna om jag hade större tillit till pannan.

Meeeeen, idag fick jag goda nyheter! :) Som jag skrivit tidigare så vill jag helst ha fjärrvärme och idag ringde jag fjärrvärmebolaget igen och frågade för tredje gången om det är helt kört för mig och den här gången lät det positivt. En av mina grannar har nyligt anmält intresse och han sa att han skulle kolla upp det här lite närmare, och att de kanske drar fjärrvärme i gatan utanför mig snart. :D OCH att jag bor så nära granngatan (där det finns) att det eventuellt går att dra trots att det inte finns i min gata, visserligen mot en högre anslutningsavgift men det får jag räkna på senare.

Det här känns jättebra, fjärrvärme är förvisso inte heller massans favorituppvärmning men det är min favorituppvärmning. Jag hade det i mitt f.d radhus och var en nöjd kund. :)
 
M
Enda anledningen (typ) till att folk är negativa till fjärrvärme är dels att det i många kommuner är lika dyrt som direktverkande el och dels att energibolaget har monopol vilket gör att dem kan sätta vilka priser dem vill. Vilket gör att man 5 år efter att man anslöt sig kanske helt plötsligt värmer huset på ett dyrare sätt än med el.

Det jag inte har koll på är vem som får stå för reparationskostnaderna om något i fjärrvärmesystemet i huset går sönder. Men det är nog helt beroende på vilken enhet som går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.