Hej
Har fått med backventiler till mitt nya bubbelbad.
Måste jag använda dessa ventiler och vad kan hända om jag inte gör det?
Tack på förhand
 
Och anledningen är om t ex det kommunala vattnet stängs och ledningen tappas ut. Ligger t ex duschen och duschslang i badet kan badvatten sugas in i vattenledningen genom hävert.
 
Okej så det vill till tre stycken faktorer för att jag ska behöva ventilen???
Kommunen ska stänga av allt vatten,
Duschslangen med munstycke ska ligga i badkaret, badkaret ska dessutom vara vattenfyllt?? Är det korrekt uppfattat så ser jag sannolikheten minimal att detta någonsin kommer att ske....
 
Tranbärsjuice skrev:
Är det korrekt uppfattat så ser jag sannolikheten minimal att detta någonsin kommer att ske....
Sannolikheten (jag ser det mer som en risk) att det skall hända är i dem flesta fall låga, men konsekvenserna av att få in förorenat vatten i dricksvatten är väldigt höga och kan kräva kostsamma åtgärder.
Därför skall det monteras återströmningsskydd (backventil) på alla tappställen med slang.

I dem flesta badkarsblandare är detta återströmningsskydd inbyggt, det är inte så att det finns en direkt slanganslutning mot badkaret från inkommande vatten?
 
Nej någon sådan anslutning finns inte.
Sannolikheten eller risken att dö i en flygkrasch...... Vet inte hur viktigt ordvalet är i detta sammanhang eller andra sammanhang heller för den delen.
Tack för era synpunkter och svar
 
Ja om det ska vara fackmannamässigt utfört men det verkar inte ligga i ditt intresse....
 
Hehe, byggahus goes Flashback.
Vet inte var du tolkar in varför det inte skulle ligga i mitt intresse att det blir fackmannamässigt utfört, ordet har inte förekommit i tråden förrän nu.
Trodde nog inte de trollade viktigpettrarna skulle vara lika heta här som på FlashB men det finns visst folk här med med behov av att hävda sig för att slippa se sin egen litenhet i spegeln innan sänggående.

God Jul på er
 
Krilleman
Om du inte vill montera backventilerna så gör då inte det. Det är ingen som tvingar dig.

Fackmannamässigt (så som försäkringsbolagen vill att du ska installera) är att följa säkervatten.

Enligt tabell ska du då installera backventil+vakuumventil eller dubbla backventiler.

Namnlös3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"viktigpetter"?! Nej, snarare "korrekthetspetter" ;)
 
Bra svar, sånt man lär sig något på, inte nån som vill hjälpa lite men samtidigt kasta in en viktigpetterkommentar för att må bättre själv.
Stort tack och god jul!
 
Tranbär. Det kan ju även vara viktigt för dig om du säljer huset och man märker senare att det är felaktigt installerat? Sen kan jag inte förstå varför du klagar på svaren. Se det som en bonus att olika vinklar på frågan belyses.
 
  • Gilla
Hoppehare
  • Laddar…
Vad är problemet med att koppla in backventilerna, om du ändå har dem hemma?
 
Inget problem förutom att de kopplingarna jag har i väggen inte har samma dim som backvent. Kopplingarna var slut i lager på närmsta bygg, inget som inte går att lösa mao.
 
@elpaco Bra tanke vid försäljning där.
Klagar på svaren? Ett svar som "ska du göra det fackmannamässigt..." tar jag alla dagar i veckan men tillägget "men det verkar du inte intresserad av" ger ingen hjälp eller låter speciellt trevligt heller.
Jag är tacksam för alla svar men att hjälpa en tant över gatan och sedan påpeka vad ful hon är är inte min grej.
Räcker väl att hjälpa som krilleman ovan och hoppa över den tråkiga tonen efteråt.

Tycker att jag fått svar på min fråga nu så ytterligare kommentarer är överflödiga.
Med önskan om en fortsatt trevlig helg
 
Vill bara tillägga att backventilen monterar man inte för sin egen skull utan för alla andra som även är anslutna till kommunala vattennätet.

Och skall man vara "vikigpetter" är det inte bara fackmannamässigt utan ett lagkrav att det skall monteras återströmningsskydd.
Här är min kommuns genomgång av reglerna: http://www.lbva.se/download/18.870e...435/150922+Informationsblad+Återströmning.pdf

Så svaret på din fråga i rubriken är: Ja, du MÅSTE montera backventil.

Men du kan även kontrollera så det inte redan sitter en backventil vid/i din vattenmätare.
 
Du fick ett korrekt svar direkt i din tråd. jag förstod direkt när jag läste dina påföljande svar att du ville väldigt gärna slippa montera backventilena, och sen kom svaret:, du hade inte rätt kopplingsdetaljer.. ;) jag är ingen besserwisser till person, snarare tvärtom om. Men det va kul att reta upp dig så här i efterhand.. God jul! Och lycka till med badkaret. Mvh rörmontören...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.