Håller på att hjälpa en bekant vars åldriga mor fick ett problem på halsen..

Modern bor i ett radhus. När grannen hyrde in en firma "försvann" den plåt som tätar skarven mellan husen, så även ett antal takpannor med fuktskador som följd. Grannen säger sig ha hyrt in en firma och slår ifrån sig allt ansvar, försäkringsbolaget likaså.

Det lilla jag vet är att man blir byggherre när man hyr in en firma och således ansvarig om det uppkommer skador.. Polisanmälan mot grannen upprättas i skrivande stund.

En advokat har också varit inblandad. Men inte kattrackan ska man ens behöva koppla in rättssamhället? I EM ska jag klättra upp och dokumentera skadorna.

Edra råd och synpunkter, bitte!
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Till att börja med, se till att täcka den delen som läcker. Juridiken lämnar jag till någon annan.
 
Fråga grannen hur den hade velat att det skulle hanteras om ni varit vållande. Säg att ni hyrt in en firma som sedan försvunnit, hade grannen då glatt gått vidare själv?
 
  • Gilla
Napalm
  • Laddar…
pettervikman skrev:
Fråga grannen hur den hade velat att det skulle hanteras om ni varit vållande. Säg att ni hyrt in en firma som sedan försvunnit, hade grannen då glatt gått vidare själv?
Helt klart. Grejen här så att tanten är gammal och kan helt enkelt inte föra någon talan mot någon som säger emot.
 
Skadeståndsanspråket; dvs kostnaden att åtgärda fuktskadan som uppstått på grund av entreprenörens "slarv", ska riktas mot beställaren (grannen alltså) i egenskap av byggherre.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Polisanmälan är kanske inte så framkomlig väg.
Om nu grannen framhärdar, och det inte hjälper att förklara för honom att han är byggherre och ansvarig för skadorna, är väl första steget att låta advokaten skriva ett brev där samma sak förklaras, samt vad nästa steg är om han inte frivilligt medverkar till en uppgörelse, Gå inte i polemik med grannen eller kom med hot.
 
Frågan är väl hur man skall bevisa att takpannorna försvann i samband med takomläggningen? Och jag antar att det är helt nya pannor på grannens tak så takläggarna inta bara hade några pannor för lite och tog för sig där det fanns?
 
Matzeball
Vad säger firman då? Det står inget om att de upphört i första inlägget.
De borde kunna fixa det som goodwill om inte annat för att framstå som seriösa.
Om de varit seriösa och sett skador på grann-taket så borde de ha sagt något vid det tillfället för att kunna få ett jobb till om inte annat. Man kan ju misstänka att det inget sa för att de själva ställt till det.

I såna här lägen är det nog bra att komma ihåg att dokumentera läget innan arbete påbörjas så man är säker. Särskilt om det är skador på grann-huset.
 
Efter en inspektion och ett snack med damen ifråga konstaterades att inget otillbörligt har hänt. Faran avblåst.
 
Napalm skrev:
Efter en inspektion och ett snack med damen ifråga konstaterades att inget otillbörligt har hänt. Faran avblåst.
Så ingen plåt hade försvunnit? Och ingen fuktskada i och med detta? Det kanske aldrig funnits någon?
 
Nä, jag hittade ingen typ av åverkan alls. Grannen måste vara tämligen less, så att säga..
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Polisanmälan gjord och advokat inkopplad för en skada som inte inträffat? :eek:
 
Ja.. Tur att jag tog mig en titt så att jag kunde berätta för dottern att tanten med största sannolikhet inbillat sig allting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.