Hej
Är det alltid två fasingångar på en dubbeltrapp strömbrytare?

Eller finns det varianter där de delar på en? I så fall funkar de ju inte om man kör på en sparkoppling, eller?
 
Det är alltid dubbla "ingångar" på en dubbeltrapp det är ju bara två st olika trappbrytare som man monterat tillsammans.
 
Om du inte har sparkoppling så är det bara den ena brytaren i trappkopplingen som skall ha en fas. Från den andra går tändtråden ut. Så en dubbeltrapp utan dubbla fasingångar skulle vara oduglig i alla trappkopplingar. Så svaret måste vara att det alltid är två fasingångar.

Om de två brytarna delar fasingång så är det ingen dubbeltrapp utan en kronbrytare.
 
Redigerat:
  • Gilla
nimhed och 2 till
  • Laddar…
Självklart är det så. Bara jag som glömde tänka efter :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Avemo skrev:
Om du inte har sparkoppling så är det bara den ena brytaren i trappkopplingen som skall ha en fas. Från den andra går tändtråden ut. Så en dubbeltrapp utan dubbla fasingångar skulle vara oduglig i alla trappkopplingar. Så svaret måste vara att det alltid är två fasingångar.

Om de två brytarna delar fasingång så är det ingen dubbeltrapp utan en kronbrytare.
Jag har, i likhet med nimhed, också glömt att tänka efter. ;)

Tack (y)
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
tommib
Lite OT, men jag lånar tråden ändå....

Hur är isolationen mellan de två delarna av trappbrytaren? Är det ok att koppla den ena halvan till 230V och den andra till en potentialfri ingång på ett drivdon? Givetvis förutsatt att man håller isär ledarna i dosan (t.ex. genom att den potentialfria delen går i en SKX).
 
tommib
Ah.... surt. Nu när du tar upp det så har jag sett det tidigare....
Problemet för mig är att det bara finns ett drivdon som jag har hittat som har tillräcklig uteffekt för min LED-strip till köket och den har bara en potentialfri push-ingång....

Ny tråd skapad.....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.