Hej,

Vi ska i dagarna beställa villa Nybro från Smålandsvillan och för att spara in en del pengar så har jag tänk att inreda övervåningen själv förutom el, vatten och badrum som ska lejas bort.

Nu till dett jobbiga, vi har tre barn så renoveringen måste påbörjas direkt :) Och jag har ingen tidigare jättestor vana av detta, därför vänder jag mig hit.

Var ska jag börja????
Självklart har jag släkt och vänner som ska hjälpa mig.

Tacksam för alla tips :)

Med vänlig hälsning,
Mathias
 
Hej! I vilket stadium lämnas övervåningen? Är det ett tomt skal bara?
 
Är det färdigisolerat?
Är det uppreglat för tak?

Alla tillverkare lämnar husen i olika skick.
Men kan ta vårat hus som vi kollat på.
Det lämnas färdigisolerat och uppreglat i taket.
Så steg ett är väl att förbereda vatten och avlopp så det är på rätt ställe.
Dra all el så den är på rätt plats.

Sen är det det roliga jobbet kvar.
Regla upp där alla väggar ska vara
smäll upp osb och gips
Spackla slipa måla.
Luta sig tillbaka och njuta av sin övervåning!
 
Tallbarr skrev:
Hej! I vilket stadium lämnas övervåningen? Är det ett tomt skal bara?

Yes, enbart ett skal ja.
Isolerat vindsbjälklag.
 
Nej, enbart vindsbjälklaget är isolerat. Hur menar du om det är uppreglat för tak? Innertak? Isåfall nej.
Vatten, avlopp och radiator är förberett upp till övervåningen.
 
Kolla vad det kostar att beställa allt material för att inreda övervåningen från husleverantören även om du gör det själv! Jag har två referenser i släkten på inredning av övervåningar, det ena är ett trivselhus där kostnaden för att få övervåningen inredd direkt (inkl. allt arbete) inte ens uppgick till materialkostnaden + det man måste ta in (el/vvs). (här jämförs vad de betalade för att få övervåningen inredd innan inflyttning till nyckelfärdigt med de två närmsta grannarna i identiskt hus vars inredning av vind kostade mer än det dubbla när det gjordes i egen regi samma år som inflyttningen skedde)

Det andra var eksjöhus på 90-talet där man köpte majoriteten av materialet med huset (isoleringen, ångspärrar, gips, reglar osv) i ett paket. För det första lyftes det då in så det stod på rätt våningsplan vilket är guld värt, tro mig gips är inte kul att bära i trappor. För det andra var kostnaden bara en bråkdel av byggvaruhandelns (de hade i princip inget påslag på det materialet och bättre inköpspriser än vad jag hade med personalrabatt (inköpspris+moms) i en stor byggvarukoncern). I det här fallet gjordes dessutom nedervåningen själva (där byggfirman enbart reste bärande väggar osv men man sparade in ganska stora summor på att själva göra alla ytskikt.)

Dvs. be att få pris på inredd ovanvåning, (exkl. tapeter och småskräp), pris på allt material (exkl. tapeter) och pris utan. Det kan bli dyrköpt att beställa den helt ren och det kan finnas pengar att spara om inte annat på materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.