Hej!

Vi planerar en utbyggnad av husets två våningar och källare. De två nya rummen i källare blir framförallt förråd men även ett gästrum med källarfönster en bit upp. Källaren har idag ca 2m takhöjd och ett betonggolv på max 5-7 cm utan isolering under. I utbyggnaden planerar vi isolering enligt dagens standard och kanske golvvärme.

Det vi nu diskuterar här hemma är om det är värt och lämpligt att passa på att öka takhöjden i utbyggnaden till 2,25.

Fördelar:
- Luftigare gästrum och bättre förvaring i förråd
- Om vi eller nästa ägare vill gräva ur resten av källaren för att öka takhöjden så är i alla fall 1/4 av källaren redan gjord

Nackdelar:
- Det blir en platå och ett trappsteg alldeles innanför dörren i gästrummet (svårare att möblera!)
- Fönstret i gästrummet hamnar högre upp
- Resten av källare kommer mer att uppfattas som låg takhöjd
- Något dyrare?!

Så vad tycker andra? Finns det fler fördelar och nackdelar? Om det inte tillkommer stenar eller berg, påverkar det verkligen kostnaden något att gräva och mura 25cm extra? Hur skulle du ha gjort?

ps Ytorna det handlar om är 15kvm gästrum och 11kvm förråd! ds
 
Det är en rad med stenar (förutsatt att du kör med Leca)

Jag hade absolut gjort det. Handlar kanske om 2000:- extra om man räknar med allt, bruk, gips, färg etc. (höftade till med 40 extra block) Klart värt det..
 
Precis, det borde väl inte bli så mycket dyrare! Det vi dividerar mest om är hur den lilla platån med trappsteg kommer att uppfattas och hur mycket det egentligen stör möbleringen. Kommer det att kännas som om man kliver ner ännu längre ner i källaren tex.!
 
Det tror jag inte. Utrymmet skulle väl användas som förråd?

Ni kan ju ha ett trappsteg i öppningen, lite beroende på om ni skall ha dörr eller inte..
 
Rappala skrev:
Hej!
Nackdelar:
- Det blir en platå och ett trappsteg alldeles innanför dörren i gästrummet (svårare att möblera!)
Beroende på hur det ser ut kanske det är ett alternativ att bila upp lite grand i rummet utanför och sätta trappan där? Så man tar ett eller ett par steg ner till dörren till gästrummet.

I övrigt tycker jag att det bara är att köra på 2,25m. Billigt nu, men jobbigt om ni skulle ångra er. Hur är det förresten med dräneringen? Funkar det att den ligger lägre i utbyggnaden än runt huset i övrigt?
 
bakterie skrev:
Hur är det förresten med dräneringen? Funkar det att den ligger lägre i utbyggnaden än runt huset i övrigt?
Tack, det hade jag inte ens tänkt på!! Vet i dagsläget inte på vilket djup dräneringen ligger eller på vilket djup som ihopkopplingen kan göras. Detta får jag kolla upp! Vi har pratat om att när vi ändå har grävare, att passa på att dränera om resten av huset och då borde ihopkopplingen lösa sig.
 
Ja. Och det kan vara ide att gå ner en bit med dräneringen på den gamla delen så att ni i framtiden kan gräva ur källaren men fortfarande ha dränering i rätt höjd.. Så länge det inte är någon risk med detta. Borde de som gör dräneringen kunna svara på..
 
bakterie skrev:
Beroende på hur det ser ut kanske det är ett alternativ att bila upp lite grand i rummet utanför och sätta trappan där?
Ja det var ett bra tips, inte helt omöjligt att det funkar! Tack
 
Om jag ändå skulle bygga nytt skulle jag definitivt grävt ur för att få full takhöjd om det inte kräver sprängning (för då kan det bli ohemult dyrt så det kanske omöjliggör hela tillbygget)

I vart fall skulle jag ta in offerter och jämföra priserna. Du kan ju för beslutsamheten även ta reda på vad det skulle kosta att "fiktivt" bila bort den nya plattan med golvvärme, lyfta bort isoleringen och gräva ur i efterhand samt återställa så har du något att relatera till. Det borde övertyga de flesta :)

Skämt åsido, jag är övertygad om att enda gången man faktiskt bilar bort golvet och gräver ur så det blir mer takhöjd är om man i samma veva ska isolera en oisolerad platta (alternativt om man måste byta rörledningar som ligger under plattan). Om plattan redan är isolerad och har golvvärme ska det mycket till för att man ska gräva ur. Värdet av rummen under din utbyggnad lär dessutom vara högre om du har full takhöjd.

En annan fundering jag skulle lyfta i sammanhanget är hur nuvarande nedgång till källaren ser ut? Många äldre källartrappor är smala och branta. Beroende på planlösning i källare+nedre våning kanske det går att sätta in en ny trapp exempelvis i det som du beskriver som förråd. Då blir det plötsligt en trappa upp till den gamla källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.