Jag vill byta plats på diskho och diskmaskin i köket. För att kunna göra det utan att bila upp golvet och dra nytt avlopp från diskhon undrar jag om det istället går att dra befintligt avlopp i ett längre rör, vågrätt bakom diskmaskinen, feam till diskhon. (Samma sak för vatten, för övrigt.)

Har aldrig gjort något liknande förut, så jag är mycket tacksam för alla synpunkter. Dum idé? I så fall, varför? Något med det upplägget som jag inte tänkt på?

Det jag själv funderar på är:
1. Tål vanliga avloppsrör i plast för kök den värme som blir från en inbyggd diskmaskin?
2. Riskerar jag vattenskada även om jag drar hela, oskarvade rör bakom diskmaskinen? I så fall, hur?
3. Om VA-ledningarna råkar läcka bakom diskmaskinen, blir det kortslutning och allmänt fyrverkeri?
 
bump
 
1. Ja
2. Nej
3. Nej

Frågan är ju dock om avloppsröret får plats bakom diskmaskinen. Troligtvis gör det inte detta utan att bila och såga i väggen.
 
Hur lång sträcka rör det sig om? Jag tror att du bör försöka få ett visst fall på avloppsröret hela vägen för att minska risken för stopp. Annars bör det inte vara några problem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D
Själv sitter jag med motsatt problem. Har håll där jag kan sätta diskmaskinen men bakom går avloppsröret och gör sätter jag in diskmaskin kommer den sticka fram en bit. Hjälpte bekant sätta in som har likadant kök. Vist funkar men irriterande i längden att den sticker fram. Jag kommer lösa det genom riva hela köket och sätta in nytt Ikea kök, då samtidigt bytta plats för utrymmet för diskmaskin och nuvarande diskho plats.

Blir nyfiken på varför du vill bytta plats på de?
 
Avemo skrev:
Hur lång sträcka rör det sig om? Jag tror att du bör försöka få ett visst fall på avloppsröret hela vägen för att minska risken för stopp. Annars bör det inte vara några problem.
Visst 17, jättebra att du sa det! Det rör sig om "en diskmaskinsbredd" ungefär, så det kan nog gå åt!
 
Daniel_82 skrev:
Blir nyfiken på varför du vill bytta plats på de?
För att diskhon sitter mer eller mindre kloss på spisen till höger om den. Till vänster har jag en arbetsbänk som bara är lika stor som spisen. Med andra ord: det behövs mer plats för matlagning.

Enklast blir att skjuta iväg diskhon längst bort, men där står diskmaskinen idag. Så då får varken ho eller rör plats under.
 
(men jag har inte bestämt mig än... känns som det blir fel hur man än vänder på det. Snyggast vore givetvis att flytta på VA, men då blir det till att ringa rörmokaren samt bila upp golvet, och det blir lite mycket.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.