Hej!

Är inne nu på att börja förhandla.

Fråga som jag har...vad kostar det att inreda en övervåning?
Vi funderar på ett 1.5plans med oinredd övervåning men där allt är förberett med kablage & vvs.
Det som behövs är golv, väggar & bad.
Vad kan sådant gå på? Under 300.000???
Känns som att man bör kunna spara 100.000 om de tar 300.000kr eller?
 
Som det sagt tidigare på forumet... Hur långt är ett snöre?

Det behövs mer information för att kunna svara på det... Typ av material i golv, väggar och tak, hur mycket el, hur stora ytor, bad/vvs? osv...

 
Jag bygger ett Björken från hjältevadshus med oinreddövervåning. Jag räknar med att klara övervåningen på under 200000. Då gör jag allt själv utan el-arbetet. Med allt menar jag golv, isolering, innerväggar, kaklat badrum, golvärme i badrum....
 
Ok...

det skall vara 4 rum inkl.allrummet då (3sovrum).
Yta ca 65-70m2
Parkettgolv av ok sort.
Kaklat badrum ca 8m2
Isolerade väggar helst så man inte hör allt för mycket mellan rummen heller :)
El är draget. Vatten är draget. Värme vet ej.
Alltså den skall vara klar förrutom väggar, golv & bad så taket skall väl inte jag göra något åt? Jag har ingen aning vad väggar kostar & om det är enkelt...men jag kan få hjälp så klart. Misstänker att det är parkett & bad som kostar...men kostar det typ 300.000kr?
 
Jag håller på att inredda övervåningen, ungefär samma storlek som er. Gör allt jobb själv som jag får (ej el o vatten)

Tak ingår säkert inte
takpanel kostar runt 120 kr kvm inkl färg
golv en 300 kr per kvm

Regel, råspont, isolering o gips till mina väggar 10 000
el för hela övervåningen 17 000
rörmokare 5 000

Vad badrummet sedan kostar är väldigt olika men jag räknar med en 50 000 inkl helkaklar badrum.
Vad man kan spara på är att välja billigt kakel på väggarna och lite finare på golvet.

Allt som allt räknar jag med 120-150 tkr
 
Ok, då bör man i alla fall kunna klara av att lösa det för under 200.000 Det är det ju värt. 100.000 jobbar jag inte in på någon månad så två månader är det helt klart värt om det tar så lång tid ens.
 
En sak som kanske är värt att tänka på är att ni kommer få "byggarbetsplats" i ert hus med allt vad det innebär. Förmodligen lär ni dessutom behöva någon form av avgränsning (isolerad dörr) mot ovanvåningen för att undvika kallras under tiden ni inte har uppvärmning på ov.

Lycka till med förhandlingen. :)

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.