Hej,
Det finns stora maskiner som kan rulla ihop o vakumförpacka reåsmadrasser. Jag skulle behöva rulla ihop en madrass o tejpa , den skall skickas utomlands o behöver få ner storleken. (90x200)

Spontant tänkte jag om man kan lägga lägga en planka o ställa sig på den med knäna, på nått vis, för att trycka ihop fjädrarna, o seden försöka få rull på den bit för bit, men är mkt skeptiskt. Fjädrarna är hårda. Någon som har en fiffig lösning? :)
 
Om det inte är en madrass med väldigt stort affektionsvärde är nog det enklaste och billigaste att köpa en ny på plats. Hur liten du än får den kommer den fortfarande väga lika mycket och vara en rulle på 90cm * minst 50cm vilket låter som dyr frakt.

Blir den inte konstig efter att ha varit hoprullad?

Jag skulle nog försöka ta hjälp av så många vänner som får plats i bredd och vika upp änden, trycka på madrassen med knäna och försöka rulla ihop den. Ett par spännband kan kanske vara en bra idé för att få till en sista ihopspänning.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Om det inte är en madrass med väldigt stort affektionsvärde är nog det enklaste och billigaste att köpa en ny på plats. Hur liten du än får den kommer den fortfarande väga lika mycket och vara en rulle på 90cm * minst 50cm vilket låter som dyr frakt.

Blir den inte konstig efter att ha varit hoprullad?

Jag skulle nog försöka ta hjälp av så många vänner som får plats i bredd och vika upp änden, trycka på madrassen med knäna och försöka rulla ihop den. Ett par spännband kan kanske vara en bra idé för att få till en sista ihopspänning.
Det är ett garantiärende. Skulle aldrig skicka en madrass annars.

Ikeas alla vändbara resårmdrasser är hoprullade när man köper dem, vanligt.
 
Redigerat:
lägg en byggskiva på madrassen, som täcker nästan hela madrassen utom en bit vid änden, tyng ner den så att madrassen pressas ihop, börja rulla i änden som sticker ut, och dra undan skivan bit för bit alteftersom du rullar madrassen. Ha ett par vänner till hands som hjälper till att trycka på rullen så att den inte sprätter upp under ihoprullningen.
 
Dracula skrev:
Det är ett garantiärende. Skulle aldrig skicka en madrass annars.

Ikeas alla vändbara resårmdrasser är hoprullade när man köper dem, vanligt.
Har de godkänt din reklamation/garanti?

Då skall de även stå för frakten..
 
Är du säker på att den är billigare att skicka ihoprullad? Kolla det då man ibland blir förvånad över hur de prissätter. Dvs stor och platt kan mycket väl postas billigare än liten och tjock...
 
oobum skrev:
Har de godkänt din reklamation/garanti?

Då skall de även stå för frakten..
Det beror väl rätt mycket på vilket land det handlar om.
 
toolman77 skrev:
Om det inte är en madrass med väldigt stort affektionsvärde är nog det enklaste och billigaste att köpa en ny på plats.
Kan inte riktigt förklara varför, men detta fick mig att dra på smilbanden :rolleyes:
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
En stor plastpåse och sug ut luften med en dammsugare.
Rulla sedan

Protte
 
prototypen skrev:
En stor plastpåse och sug ut luften med en dammsugare.
Rulla sedan

Protte
Tveksamt att en dammsugare klarar bygga tillräckligt undertryck för att dra ihop en resårmadrass.
 
Vet inte vad du har för dammsugare, men de brukar komma upp till kvarts vacum och det skulle göra ca 4,5 ton så den madrassen blir nog lite tunnare. Luft är tungt

Protte
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
TACK för tipsen! Imorgon skall jag testa. Fick tag i en 100cm läng "brödkavel" ...som jag snodde från mangelrummet. Damsugare o vakuum, blev också lite förvånad om det är kraft nog att pressa ihop fjädrarna i en madrass, kan försöka om tejpen håller tätt. Rulle först, sen packa ner i kartong, det är bästa lösningen. Ska se om jag kan få företaget att skicka fraktsedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.