Hej!

Om någon av er godhjärtade själar vill ge mig råd här vore jag tacksam!

Det rör sig om en toa som börjat läcka vatten när man spolar. Jag är total novis men har skruvat loss locket och kikat och tror mig ha sett problemet, frågan är då om detta är något jag vågar mig på att ta hand om själv eller inte.

Här är en bild på holken:
http://s27.postimg.org/fpwo5m6lf/Untitled.jpg

När man spolar så sprutar det ut en tunn men ganska stark stråle ur den röda prylen där i, det sprutar ut ungefär två cm under den där jag markerat och strålen slår porslinet och pressar ut vatten från locket ner på golvet. Jag antar att detta är problemet och att det inte ska vara så. Vad säger ni, visst måste detta vara felet?

Vågar jag använda toan tillsvidare? Kan jag fixa detta själv som supernovis?

Filip
 
Det kanske räcker med att vrida själva flottören så att hålet hamnar i en annan riktning. Har själv vart ner och meckat iordning på vår toastol fler ggr än jag vill minnas.
 
  • Gilla
Hans Filip Emmanuel
  • Laddar…
D
Jag tror det är en slags backventil/vakuumventil eller liknande i gummi i övre delen av cylindern (två gummiflärpar som vippar helt enkelt) som har gått sönder. Har för mig att jag någonstans såg dessa som reservdelar en gång, men har aldrig lyckats hitta dem igen (behöver faktiskt sådana själv).

Som temporär (jaja, ganska länge då) fix så har jag trätt en plastpåse över cylindern som fångar upp sprutet och istället droppar det ner i tanken.
 
  • Gilla
Hans Filip Emmanuel
  • Laddar…
Grymt, tack för era svar!
Ska se om jag kan få tag på en sån reservdel.
Improviserar en lösning för nu då och ser hur länge det håller, för om jag förstår er rätt är detta ingen spricka som förvärras av att låta det vara och använda toan ändå.

Men är det inte konstigt att det sprutar ut där uppe då? Varför är det ett hål där tänker jag då, kan det inte spruta ut vatten längre ner istället?
 
D
Kommer inte ihåg hur jag kom fram till att det var gummiflärpen. Det var några år sedan jag plockade isär den där påfyllningsventilen, men jag är ganska säker på att det var den jag kom fram till var kass. Kanske det var ett lufthål upp till toppen, så att det normalt skall vara luft upp till toppen, men när ventilen är trasig så sprutar det vatten dit istället. Kommer som sagt inte riktigt ihåg.

Som du hör, så har det varit så här i några år med en plastpåse över påfyllningscylindern istället och det har fungerat fint. Inte i mitt hus, så har inte engagerat mig så mycket.
 
  • Gilla
Hans Filip Emmanuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.