Halloj

Har reglat lite vägg hemma och innan jag sätter igen tänkte jag förbereda för trådburet nätverk. Tänkte återanvända lite befintliga dörrar och därför blev det 45 mm regel och enkelgips. Valet går att diskutera men nu är väggen ändå uppe och gipsad på ena sidan. =)

Min fråga är om jag kan montera RJ45-uttag infällt. De uttag jag har sett står det bara att de ska sättas i en "standard apparatdosa". Vilken dosa har man till 45 mm reglar med enkelgips, och passar de flesta rj45-uttag i en sådan dosa eller måste jag ha ett speciellt uttag?

Eller är utanpåliggande enda möjligheten?
 
Det borde ju finnas, kolla lite på elbutik.se

Annars vet jag att biltema har grunda rotdosor, men dessa är totalt kass och inget jag kan rekommendera annat än i nödfall.
 
Ja ett "RJ45"-uttag behöver (typiskt) inte så stort djup att det du behöver en speciellt djup dosa. Det finns grunda dosor som passar i 45mm vägg.

Men lite trångt med kablar osv. är det risk att det blir. Går att göra dock.
 
Jag köpte apparatdosa (tillverkare: ABB) och infällt RJ45-uttag på Biltema och monterade, inga problem. Har du inte kopplat in nätverkskabel innan och är osäker på hur du ska koppla ledarna så kanske du ska läsa på innan du börjar greja. Finns instruktioner här på forumet, eller så skaffar du Kjell & Companys "Så funkar det"-bok för 29 kr (eller är det 39 kr nu?).

EDIT: förlåt, missade att det var 45 mm vägg. Jag monterade i 70 mm. Kan inte garantera att det funkar då, men inte motsatsen heller. Missade även att väggen redan var uppe, så då är väl vanlig apparatdosa utesluten.
 
Redigerat:
Väggen är inte helt uppe. Den är gipsad på ena sidan, den sida som vetter in mot resp. sovrum (dvs den sida som ska ha uttagen). Elektrikern ville ha det så innan han kommer och gör sin grej. Tänkte passa på att dra nätverk samtidigt men har aldrig jobbat med eldosor och liknande så jag vet inte hur de sätts upp eller så, men jag tänker "hur svårt kan det va?!". ;) Är en rot-dosa enda alternativet?

Har gjort mina egna patchkablar osv, så jag har hyfsad koll på hur det kopplas, men jag har aldrig jobbat med uttag/patchpanel.

@Lars_stefan: är "alla" uttag så grunda eller finns det de som är extra utrymmesbesparande?
 
Jag hänger inte med riktigt. En "vanlig" apparatdosa mäter ca 48mm. Du har ju 45mmregel + 13mm gips. Dvs 58mm. Vanlig dosa borde väl fungera?
 
@nimhed: där ser du min kompletta okunskap om detta. Jag trodde det var regelns dimension som räknades, inte att gipset också skulle räknas in. Tack för upplysningen. Det borde kanske göra allt en hel del enklare.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
fuselage skrev:
Väggen är inte helt uppe. Den är gipsad på ena sidan, den sida som vetter in mot resp. sovrum (dvs den sida som ska ha uttagen). Elektrikern ville ha det så innan han kommer och gör sin grej. Tänkte passa på att dra nätverk samtidigt men har aldrig jobbat med eldosor och liknande så jag vet inte hur de sätts upp eller så, men jag tänker "hur svårt kan det va?!". ;) Är en rot-dosa enda alternativet?

Har gjort mina egna patchkablar osv, så jag har hyfsad koll på hur det kopplas, men jag har aldrig jobbat med uttag/patchpanel.

@Lars_stefan: är "alla" uttag så grunda eller finns det de som är extra utrymmesbesparande?
Ja det flesta "vanliga". Men jag vet ju inte vad du lyckats få tag på... ;)

Nej, om gipset bara är på på enda sidan så är det precis så som man brukar göra när elektrikern sätter dosor. Dvs man skivar "baksidan" på väggen och sedan så sätter man dosorna och skivar på andra sidan. Du behöver inte ROT-dosor. De är till för när väggen är "klar" och skivad på båda sidorna. Men om du behöver en extra grund dosa så har jag bara sett dessa som ROT.

Om det nu ändå är så att du skall ha dit elektriker som sätter dosor och drar slang för vanlig el, så kan du ju också låta vederbörande sätta dosor/slang för ditt nätverk också. Det tar ju ingen tid alls för en elektriker att göra det.

Annars så får du sätta dem själv. Det är mycket riktigt inte så svårt, men finns några olika sätt. Det traditionella sättet som fungerar för "allt" är att spika dem från sidan in i närmsta regel. Den kan då komma exv. för nära hörn osv. om det är sista regeln, så då spikar du på en bit regel extra på sidan och spikar (skruvar) dosan i den. Om du söker på elforumet så hittar du en massa exempelbilder.

Som någon annan påpekat så finns det "vanliga" dosor som klarar vägg på 45mm regel (men inte alla) så kolla efter det.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Som någon annan påpekat så finns det "vanliga" dosor som klarar vägg på 45mm regel (men inte alla) så kolla efter det.
Då det är väldigt vanligt med ett installationslager på 45mm, så är dosor som inte klarar det väldigt sällsynta.
 
Tack för alla tips! Är sugen på att göra det själv, tycker sånt här är kul att lära sig. Men som lars påpekade, smidigast är ju att låta elektrikern göra det... får fundera lite. Det viktiga är ju att dosan passar för RJ45, som var min ursprungliga undran. Och DET verkar det ju inte vara några problem med. Tack!
 
Det snyggaste är ju om man gör en kombinationsmontage med el och data i samma ram. Och då monterar man ihop apparatdosorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.