Jag har några putsade väggar som ska bredspacklas innan målning eller tapetsering. Gjorde ett första försök i går och det gick rätt bra, men det går åt väldigt mycket mer spackel än jag väntade mig.

Nu använder jag Flugger LH som säkert är bra grejor, men det kommer att kosta massor om jag ska använda det till hela bredspacklingsjobbet.

Söker därför ett billigare spackel som fortfarande ger ett bra resultat.
 
Min erfarenhet är att billigt spackel bara resulterar i att det går åt desto mer, både i tid och material.

Flugger är som sagt dyrt men roligt att arbeta med. Tillfredsställelsen av att ha spacklat en yta och sedan inse att det kommer kräva minimalt, om ens något, slipande är underbar :)
 
Hur mycket och tjockt ska du spackla?
Jag tycker det sällan är så dyrt med spackel om man gör rätt, lägger på lagom mycket så man inte bara slipar bort 90%.
 
McStewart skrev:
Min erfarenhet är att billigt spackel bara resulterar i att det går åt desto mer, både i tid och material.

Flugger är som sagt dyrt men roligt att arbeta med. Tillfredsställelsen av att ha spacklat en yta och sedan inse att det kommer kräva minimalt, om ens något, slipande är underbar :)
Instämmer helt - Billigt spackel ger bara upphov till irritation i min erfarenhet.
 
slacker skrev:
Instämmer helt - Billigt spackel ger bara upphov till irritation i min erfarenhet.
Precis!

Ett tips till alla som tycker det verkar vara svårt att spackla och som undrar hur experterna lyckas göra det så snabbt; använd inte billigt spackel.

...då är det inte så svårt som det ser ut :)

Ett bra spackeljobb skall resultera i ytterst lite sliparbete. Det skall helst räcka med att man drar av eventuella "spackelryggar" med spackelspaden (när det torkat såklart) och sedan en finputsning av ytan med slipmaskin eller för hand.
 
Tack för input! En kollega tipsade om Beckers LH och jag köpte en 10 kg hink på väg hem från jobbet i går. Det kostade en tredjedel av Flugger LH och var nästan lika bra, så det får bli det i framtiden.
 
McStewart skrev:
Ett bra spackeljobb skall resultera i ytterst lite sliparbete. Det skall helst räcka med att man drar av eventuella "spackelryggar" med spackelspaden (när det torkat såklart) och sedan en finputsning av ytan med slipmaskin eller för hand.
Helt rätt, men för egen del är jag inte riktigt på den nivån ännu. :)
 
S
du kanske skulle börjat med sandplast lg/scotte lg först
 
Beckers Medium spackel fungerar mycket bra. Jag har gjort av med 140 liter i lägenheten. Brukar kunna köpas för 179 kr på Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.